Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Brno nepatří k městům, která by na první poslech rezonovaly v uších úředníků evropských institucí v Bruselu. Možná i proto neuspělo při své kandidatuře na Evropské hlavní město kultury pro rok 2028. Tento titul uděluje Evropská unie vybraným evropským městům s cílem vyzdvihnout důležitost kultury v evropském prostoru. Jeden z důvodů snahy vedení města o tento titul byla myšlenka spojení roku 2028 s oslavami dvoustého výročí od úmrtí hudebního skladatele Leoše Janáčka, jednoho z Evropanů minulosti, významně spojených s městem Brnem.
Ve světle dnešní diskuse o osudu Divadla Bolka Polívky mě napadá další možný důvod neúspěchu kandidatury Brna: Je to zřejmá ignorance částí brněnské politické reprezentace dvou žijících symbolů přesahu dnešního Brna do Evropy – spisovatele Milana Kundery a mima Bolka Polívky. Přitom oba se svými kontakty především do frankofonního světa, který po odchodu Britů z EU definitivně převážil v bruselských rozhodovacích procesech, mohli k titulu významně přispět.
Není náhodou, že ministr spravedlnosti Pavel Blažek, původem Brňák, svá jednání v Bruselu s francouzskými protějšky během českého předsednictví zahajoval darem Kunderovy knihy „Nesnesitelná lehkost bytí“. Proto i v Bruselu silně zarezonovala informace, že Milan Kundera předává celý svůj archív svému rodnému městu Brnu. Kundera je totiž ve frankofonním světě nesmírně ctěn a obdivován. A symbolické otevření Knihovny Milana Kundery v den jeho 94. narozenin (na apríla) tento proces symbolického návratu tohoto velkého umělce do Brna dovršilo, mimo jiné i za osobní účasti dědice nejznámějšího francouzského nakladatelství Gallimard, paní primátorky Vaňkové a pana ministra Baxy.
A co na to v Brně? Brněnská levicová „avangarda“ v čele s jistým panem Hollanem rozjela svou kauzičku „Divadlo Bolka Polívky“, kam zatáhla dalšího skvělého Evropana, neodmyslitelně spojeného s Brnem – herce a mima Bolka Polívku. Za Evropana je Bolek považován od doby, kdy napsal a zrežíroval hru „Šašek a královna“, kde nenapodobitelně spojil dva světy – český a francouzský tak, že si oba světy si nádherně rozumějí. „Neumíííííí čééssky“ se stalo mezinárodním hitem. Z hledání nových prostor pro Bolkovo divadlo udělali levicoví brněnští údernici kauzu krádeže Reduty, krádeže baráku na Jakubáku a z Bolka alkoholika dávno za zenitem, navíc zaprodaného ODS. Zajisté bude mít jejich kauzička ještě mnoho dalších dílů. Ze snah o získání titulu Evropského hlavního města kultury tak zbyla jen hořká maloměstská pachuť.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.