Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Hazardní hraní v České republice dospělo do stavu, kdy nikdo nezpochybňuje potřebu nové regulace. Ta musí reagovat na změny, jimiž toto odvětví prošlo v posledních letech – legislativa, technologický pokrok i socioekonomický vývoj změnily toto odvětví velmi výrazně. Legislativa, kterou nyní vláda připravuje, by však měla vycházet z důkladné analýzy problematiky s respektem k faktu, že nelze jednoduše změnit preference a vzory chování spotřebitelů – hazardních hráčů. Je nutné minimalizovat společenské škody, rozvíjet legální (nikoliv nelegální) ekonomiku a optimalizovat daňové výnosy vzhledem k potřebě finančních prostředků na prevenci vůči závislostem na hraní, příp. na eliminaci škod způsobených chováním osob závislých na hazardu.
Bohužel, výpočet společenských nákladů hazardu v České republice i samotné hodnocení dopadů regulace (RIA), na kterých stojí nynější legislativní návrhy, trpí zřejmými nedostatky. Právě ty se stávají snadným terčem odpůrců regulace. No jo, ale jak by tedy regulace hazardu v České republice měla vypadat? Takhle! Měla by respektovat následujících pět doporučení:
1. Jasně definujte cíl regulace!
Pokud není definován cíl regulace, nelze určit nejvhodnější nástroje k jejímu prosazení, účinně je implementovat ani vyhodnocovat, nakolik je zvolený způsob regulace efektivní. Pokud je cíl fiskální, tj. maximalizace příjmu státního rozpočtu, budou vhodné nástroje jiné než v případě, když je cílem snížení počtu herních pozic, snížení počtu patologických hráčů nebo eliminace negativních společenských důsledků.
2. Vycházejte z objektivních podkladů!
Neobjektivní, nekompletní nebo nekonzistentní podklady pro rozhodování o typu a metodě regulace se vrátí zpět jako bumerang, který využijí zastánci statu quo. Jestliže je poptávka po regulaci vyvolána negativními vývojovými trendy relevantních ukazatelů, musí být analýza věcně správná, diverzifikovaná a nestranná.
3. Proveďte důkladné hodnocení dopadů regulace (RIA)!
Analýza hodnocení dopadů regulace (RIA) by měla předcházet každé legislativní změně. Důkladná RIA by však neměla být obhajobou regulace, ale spíše její oponenturou – jedině pak má smysl ji vůbec dělat. Hodnocení dopadů regulace musí být odděleno od autora legislativního návrhu tak, aby byla zajištěna co nejvyšší objektivita.
4. Zachovejte uspokojování potřeb na legálním trhu!
S preferencemi spotřebitelů lze stěží úspěšně bojovat, neboť si vždy najdou cestu k uspokojení vlastních potřeb. Alkoholici budou pít alkohol, drogově závislí budou požívat látky, na něž je jejich organismus zvyklý, hazardní hráči budou hrát. Proto jsou vždy vysoké motivace najít způsob, jak uspokojit potřeby, za něž jsou lidé ochotni platit. Pro vládu by nejen z hlediska rozpočtových příjmů, ale také z hlediska prosazování vládního programu mělo být klíčové, aby se tak dělo na legálních trzích, na nichž lze aplikovat regulační nástroje.
5. Společenské náklady eliminujte tam, kde vznikají!
Boj proti společenským nákladům má smysl tam, kde vznikají. A to je v lokalitách, kde se vyskytují herní pozice. Daň je nenávratná, neadresná a neekvivalentní platba. Není proto možné spojit daňové výnosy z regulace hazardního průmyslu s eliminací společenských nákladů (škod), které sobě a svému okolí způsobují patologičtí hráči. Efektivní regulace negativních společenských nákladů hazardu se neobejde bez výrazné decentralizace rozhodování a modifikace regulačních opatření s ohledem na konkrétní situaci obce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.