Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
„Market for Lemons.“ Tak se v hovorové angličtině označuje trh s ojetými automobily. A právě tento termín se stal jedním z nejcitovanějších příkladů v učebnicích ekonomie, konkrétně v kapitolách, které se věnují problému takzvaného nepříznivého výběru popsaného v roce 1970 Georgem Akerlofem. Na toto tržní selhání narážíme každý den, bohužel i ve státní správě mezi politiky a úředníky… O co jde?
Nepříznivý výběr je reálná situace, kdy se kvůli nedostatku informací méně žádoucí subjekty účastní směny spíše než více žádoucí subjekty. Vysvětlím na příkladu: Představte si trh s ojetými automobily, na kterém jsou dva prodejci – pan Čestný a pan Čížek, kterého známe například ze seriálu Autobazar Monte Karlo. Zatímco pan Čestný se snaží dostát svému jménu a nabízí dobře servisované vozy s nestočenými kilometry, nezfalšovanými daty výroby a po pečlivých, dohledatelných majitelích, pan Čížek neváhá prodávat vše, co má čtyři kola, na první pohled vypadá k světu a ujede vzdálenost alespoň za plot autobazaru.
Pan Čížek totiž ví, že jednoduše srozumitelná nižší cena, kterou na nekvalitní auta může nabídnout, k němu přiláká řádově více zákazníků než k panu Čestnému, který by si za kvalitní auta rád nechal adekvátně zaplatit. I Čížek totiž deklaruje kvalitní auta a neznalý kupující to nedokáže rozeznat. Pro kupujícího, který se nevyzná v autech, detailně nezkoumá servisní historii, technický ani právní stav vozidla, je totiž hlavním atributem CENA vyjádřená v penězích. A pokud se cena automobilu stejné značky, stejného modelu, stejného roku liší až o desítky procent, notabene s nižším nájezdem u Čížkovy nabídky, kdo by váhal? Vždyť Čížek je sympaťák a všechno tak pěkně vysvětluje...
Protože se drtivá většina zákazníků na dosti nečitelném trhu s ojetými automobily rozhoduje hlavně podle toho, čemu každý rozumí, tedy podle ceny vyjádřené v penězích, dochází k takzvanému nepříznivému výběru: Z trhu jsou systematicky vytlačování prodejci jako pan Čestný a hromadí se na něm prodejci jako pan Čížek. A než se rozkoukáte, na trhu chybí kvalitní auta a jsou tam samé nekvalitní ojetiny. Stejně jako třeba potraviny v českých supermarketech...
Přesně tahle situace se však odehrává i ve státní správě, a sice ve všech jejích částech, kde chybí kvalitativní ukazatele a hlavním měřítkem je jen a pouze peněžní částka. Tabulkové platy státních úředníků bez ohledu na skutečné výkony? Tabulkové platy a příplatky politikům bez kontroly odvedené práce? Mzdy manažerů státních institucí nereflektující dosažené výsledky? Cena veřejných zakázek bezmyšlenkovitě tlačená na co nejnižší úroveň, aniž by se řešila podstata nabídky nebo vhodnost záměru?
To všechno je ideální prostor pro nepříznivý výběr – až příliš často jsou v některých funkcích lidé, kteří by tam ideálně neměli být. Ale s ohledem na zjednodušení při rozhodování se tam zkrátka objevují znovu a znovu... Co myslíte – změníme to někdy?
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.