Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Cirkus Brno

Málokdy se Brno dostává do popředí celorepublikového mediálního zájmu (většinou kvůli tomu musí někdo umřít nebo dostat žloutenku). Sobota 26. května však byla v tomhle ohledu sváteční. Nejprve do města zavítala delegace premiérů, ministrů, hejtmanů, primátorů a další politické honorace, aby zahájila (po prvních dojmech) velmi vydařenou výstavu Re:publika - super, budem v telce! Aby se pak o mediální zájem přihlásili “běžní” lidé. Tedy, neběžní Slušní lidé.

Že bude večer před Husou tóčo, bylo jasno už dávno. Proti divadelní hře Naše násilí a vaše násilí režiséra Olivera Frljiče se sešlo přes šest a půl tisíce podpisů, což už samo o sobě značí, že kontroverzní hra není trnem v oku jen pár náboženským fanatikům. Ostatně, není se čemu divit, když je tak silný náboženský symbol (jakým Ježíš Kristus bezesporu je), znásilněn  tak brutálním způsobem (aktem znásilnění, ještě k tomu).

Akce vyvolá reakci, žádná novinka

Novinkou ale určitě byl lidský řetěz dvou desítek nařachaných holohlavců (a pár žen - s vlasy) na pódiu místo herců. Za nimi naháči, před nimi tančírna.

Ale nepředbíhejme.

Ať si určití lidé myslí, co myslí, ředitel Národního divadla nemůže být žádný blbec. Ani toho v Brně. A takový člověk (navíc v kultuře velmi dobře znalý) moc dobře ví, koho si na festival zve.

Frjličova inscenace Naše násilí a vaše násilí byla již od začátku titulována přívlastky provokativní, kontroverzní či dokonce perverzní.

Právem.

Hra, ve které si žena vytáhne z vagíny vlajku hostitelské země, ve které Ježíš sestoupí z kříže, znásilní muslimku a jejím šátkem se poté utře, jiná než kontroverzní, provokativní a perverzní nebude. Jenže taková je i realita světa okolo, takže budiž.

Z různých recenzí kritiků je však očividný ještě další fakt - Frjlič naservíroval svou obžalobu Evropy pomocí prvoplánově brutálního a uřvaného kýče.

Snaha šokovat prodává.

A toho si je vědom i ředitel NdB Martin Glaser, není to žádný blbec. 

Kdy naposled jste tedy viděli bandu holohlavých “slušných lidí” v divadle? 

Znáte festival Divadelní svět Brno? Kolik ročníků jste navštívili? Kdy naposled jste se u piva vzrušeně bavili o jeho programu?

Počítejte.

A najednou se o brněnském divadle mluví od Ostravy po Plzeň. Neříkám, že vyvolat takový humbuk bylo přímým účelem dramaturgů Divadelního světa, to určitě ne. Ale kdokoliv, kdo tu hru zná a přesto se ji rozhodne zařadit do svého programu, musí moc dobře vědět, jak silný marketingový nástroj se mu dostává do rukou. I když je to bedna s dynamitem.

Otevíráme dialog, snažíme se o diskuzi, poukazujeme palčivé problémy dneška, ctíme uměleckou svobodu : tak by zněla logická argumentace na obhajobu zařazení hry do programu.

Jistě, bez problému.

Vést dialog o současných problémech světa a limitech umělecké svobody však lze i bambiliony jiných cest. Jejich problémem ale je, že vůbec nikoho nezajímají (viděno optikou široké veřejnosti). Zato Ježíšův penis v plačící muslimce docela jo.

Zpátky na scénu.

Světlemodrá garda pánů ne nepodobných nechvalně slavným hochům Ernsta Röhma zakročila. Byla tam akce, emoce, efektivita. Bylo tam vše - povedlo se, paráda.

Jenže co teď? Tak jsme zakročili, civilizace uchráněna, co dál?

Zatímco diváci tančili, provokovali prsama létajícíma vzduchem, nebo jen seděli a čekali na půlhodinový příjezd policistů, kteří seděli celou dobu pět metrů od divadla v dodávce, křížová cesta za záchranu morálky v Brně dostala docela trapný rozměr.

Přijdou policajti, my budem muset ven, hra poběží dál a Ježíš ju nakonec fakt znásilní.

Trapnější každou vteřinou. A to se úplně nehodí, když zrovna jedete roli blanického rytíře české morálky a někdo se kouká.

Jde o klasický následek nedomyšleného okázalého bití se do hrudí v hrdinském boji za Boha, vlast a národ.

Ne poprvé, a rozhodně ne naposled. Ostatně, volby jsou za rohem.

Podtrženo sečteno

O víkendu jsme nebyli svědky znásilnění, ale onanie.

V první řadě Frljičovy sebemrskačské onanie obludné vraždící Evropy, strůjce všeho zla - kajme se!

V druhé řadě politické onanie pár chlápků z gymu, kteří si na pódiu střihli roli zastánců jakési místní křesťanské morálky a po pár minutách se modlili, aby už tu frašku opět někdo (Bůh?) ukončil.

A v poslední řadě i marketingové onanie festivalu, protože jo - mluví se o nás, otvíráme dialog i pokladny.

Dokola vyřvávané symboly jako křesťanství, morálka a umělecká svoboda byly bohužel k tomu všemu cirkusu jen užitečným divadlem.

Autoři | Foto Martin Šeda

Štítky Brno, Slušní lidé, divadlo, pravice, Ježíš Kristus, festival, násilí, výstava, Evropa, Ernst Röhm, Martin Glaser, Divadelní svět Brno, Národní divadlo Brno

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

KOMENTÁŘ: Cirkus Brno  |  Blogy a komentáře  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.