Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
V pondělí zažila letní Praha jeden z největších dopravních kolapsů. Lidé stáli v kolonách dlouhé hodiny, pozemní městská hromadná doprava zcela pozbyla svého účelu a prakticky nebylo možné se nikam dostat jinak než pěšky nebo na kole. Totální chaos.
Ačkoliv je intenzita dopravy v letních měsících mnohem nižší, čehož politická reprezentace v uplynulých letech hojně využívala pro opravy a rekonstrukce, letos se v Praze povedlo něco opravdu nevídaného. Souběh oprav na logisticky souvisejících místech má za výsledek to, že se i v příštích dnech jedním incidentem může celá vnitřní Praha proměnit v jedno velké parkoviště.
To je samo o sobě problém, ale ne ten největší. Zásadní otázkou je to, jak na krizovou situaci jakožto představitelé města zareagujete? V chytrém městě kontinuálně sbíráte informace o dopravní situaci s pomocí senzorů, které analyzujete v reálném čase. Díky tomu víte, jak se v jednotlivých časech dnů v týdnu a ročních období doprava ve městě chová, čemuž přizpůsobujete nejenom opravy a uzavírky, ale také na to vhodně reagujete v kritických situacích – přenastavíte prodlevy na semaforech, v takzvaných „úzkých hrdlech“ okamžitě začnete dopravu řídit s pomocí dopravní policie, když si konvenční systém řízení neví rady, spustíte informační systém upozorňující řidiče, ať nejezdí do kritických zón, k čemuž je motivujete třeba snížením jízdného v (z pohledu zácp bezproblémovém) metru, zvýhodněnými sazbami parkování v systému „Parkuj a jeď městskou“ (P&R) nebo zrušením poplatku za parkovné v místech, která by se krizovými záchytnými parkovišti na pár hodin dopravní špičky mohla stát.
V Praze se, a opravte mě jestli mám špatné informace, nestalo nic z výše uvedeného. Mlčení, konstatování stavu věcí, informace o neplatných jízdních řádech MHD z důvodu dopravního kolapsu a čekání, až se situace sama vyřeší tím, že se řidiči z pastí na komunikacích dostanou a večer zas doprava poleví.
Takhle si chytré město nepředstavuji. Chytré město musí mít propracovaný dopravně-informační systém, který je schopen aktivně reagovat na negativní impulzy, jež snižují mobilitu obyvatel. Než jej Praha bude mít, měla by zastavit předražené pseudoinvestice do takzvaně chytrých laviček nebo chytrých odpadkových košů a začít budovat takovou infrastrukturu, která chytrou dopravní obslužnost ve městě zajistí.
Jasně že opravovat silnice se musí. A to, že v uplynulých dekádách Praha udržovací investice do silniční infrastruktury hrubě podcenila, není ani tak chyba politiků, kteří se na radnici točí ve čtyřletých volebních cyklech, a mnohé věci jsou tak pod jejich rozlišovací schopnost, ale nevolených úředníků, kteří sedí ve svých pozicích bez ohledu na výsledky voleb a měly by faktickou správu věcí veřejných zajišťovat. Přesto, nebo právě proto je nutné vynaložit veškerou péči a dostupné technologie k tomu, aby měli obyvatelé a návštěvníci Prahy šanci se rychle a bezpečně dostat z místa A na místo B. Věřte, že moc dalších přání vůči politické a administrativní reprezentaci města nemají.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.