Počasí dnes9 °C, zítra9 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Vedení kampaní v pražských komunálních volbách

Komunální volby se od parlamentních voleb velice liší v jedné podstatné věci. Strany se od sebe příliš neodlišují programem. Skoro všechny slibují v podstatě totéž: plynulejší dopravu, čisté město, bezpečnost na ulicích, více bydlení pro mladé atd. Na voliče je tak nutné působit i jinak, třeba když některé strany samozřejmě používají celostátní témata i při místních volbách. Všechny volby jsou tak trochu „referendem o vládě“.

Když se podíváme na kampaň v Praze, tak vidíme několik zajímavých věcí. Jednak hnutí ANO 2011 již dost dobře nemůže dále ve své kampani využívat téma změny a vymezování se vůči stávajícím pořádkům, jelikož vládne jak v Praze, tak na celostátní úrovni. Tím na ANO zbylo jen zacílení na profesionální řízení města, což ale dnes ve své kampani využívá většina stran. Ostatně, ANO 2011 s tímto chytlavým tématem přišla před minulými volbami. Nejsilnějším trumfem strany tak zůstává osoba Andreje Babiše, což je jasně vidět i z předvolebních materiálů. Stejně jako v loňských parlamentních volbách se ANO2011 vůbec nehlásí k tomu, že je „vládní“, to ale není nic nového. Tendence všech stran kandidovat jako strany opoziční je výrazně starší než marketing nejsilnější celorepublikové strany.

Téma změny tak od ANO převzaly další nové formace, v Praze hlavně Piráti a hnutí Praha sobě. Tyto strany vedou klasickou kampaň nových politických formací, kdy tvrdí, že budou město řídit lépe než jejich předchůdci. Obě tyto formace cílí na tradičně vrtkavý vzdělaný městský elektorát, který dříve volil ODS, pak Zelené a TOP 09, a nyní hledá novou, politikou nepošpiněnou stranu. Piráti vedle toho užívají svá tradiční témata, jako je boj proti korupci či transparentní správu města. A zdá se, že to může fungovat. Toho se bojí i ODS, která se v kamoani snaží vymezit proti „anarchii“, čímž určitě cílí hlavně proti Pirátům.

ODS a ČSSD jinak vedou vcelku obvyklou kampaň. Pro ODS to znamená apel na solidnost strany a pravicové ukotvení. Nové je to, že se strana v kampani explicitně nevymezuje jen proti stranám nalevo od ní, ale míří i do zmíněného pravicových vod Pirátů. S ohledem na podobný elektorát je to logický krok. ČSSD pak jako obvykle slibuje nejrůznější služby zdarma bez toho, aby identifikovala zdroje na tyto populistické sliby. Podobně jsou na tom i SPD a KSČM, které primárně zdůrazňují svá tradiční témata, ať už jsou to „jistoty“ u komunistů, nebo vymezování se proti migraci u SPD. Bude zajímavé sledovat, zda tato jednoduchá témata najdou v Praze své zájemce.   

Asi nejméně vyhraněnou kampaň má volební koalice Spojené síly pro Prahu (STAN, KDU-ČSL a TOP 09). To odpovídá tomu, že se jedná o koalici několika stran, které musí veřejně prezentovat jen témata, jež ji nebudou vnitřně rozdělovat. Hlavním heslem kampaně se tak stalo nabízení profesionální správy města a prezentace důvěryhodných tváří, které by měly tento proces zaručit.

Předvolební kampaň v Praze je letos vcelku fádní, nedošlo k žádným větším skandálům nebo dramatům. To je asi dobře, ale nechvalme dne před večerem. Pokud volby dopadnou tak jak průzkumy zatím očekávají, tak nás nejspíše čekají dlouhá povolební vyjednávání. Jejím výsledkem asi bohužel bude nesourodá a nepříliš stabilní koalice.

Autoři | Foto Ondřej Tichý

Štítky volby, kampaň, komentář, Praha, ANO 2011, ODS, Česká pirátská strana, koalice, ČSSD, TOP 09, Svoboda a přímá demokracie, Andrej Babiš

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

KOMENTÁŘ: Vedení kampaní v pražských komunálních volbách  |  Blogy a komentáře  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.