Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Žijeme v době bizárem obklopeni natolik, že už jsme si tak nějak přirozeně zvykli. Například v Brně si sednete na náměstí a když máte dostatečné štěstí, projde kolem vás průvod dívek demonstrujících za správnou podprsenku, stovky lidí chůzí tak švihlou, že připomínají čápy na tripu, nebo zombíky. Spoustu zombíků. Avšak žádná z těchto prazvláštních akcí nerozhodí člověka jako starý “dobrý” poctivý kus pokrytectví. Jako třeba masivní online kampaň za #DenOffline.
Pokud jste doteď neslyšeli o internetovém lifestyle magazínu Flowee, nijak nezoufejte. V plejádě online i tradičních časopisů, kde vám celebrity, “opinion mejkři” a všerůzní odborníci na životní styly dávají zasvěcené rady, jak “spokojeně žít”, vyniká Flowee možná jen hojnou billboardovou kampaní po Praze.
Překročit hranice hlavního města se však online magazínu podařilo rozsáhlou kampaní na sociálních sítích za #DenOffline. Více či méně známí lidé se fotili s různými variacemi nápisu #denoffline. Účel? Dnes, 29. září, se pokusit VYDRŽET CELÝ DEN BEZ INTERNETU.
Vidíte dobře. CELÝ DEN.
Ano, pokud jste si nevšimli, tak prý žijeme v době, kde se na jediný den bez internetu musí upozornit kampaní. Nevšimli? Asi jste málo na internetu. Vaše blbost.
Závislost na digitálních zařízení je dnes v globálu opravdu zásadní problém.Děti i dospělí tráví nalepeni na smartphonech, tabletech a laptopech významnou část dne. Zejména u dětí jde o vážnou hrozbu, jelikož si mohou vytvořit k mobilu závislost stejně silnou a nebezpečnou, jakou mají dospělí k alkoholu nebo drogám.
Ano, je nesmírně důležité si tato rizika uvědomovat. Avšak při "konání dobra” bychom mít na paměti, že účel nesvětí prostředky.
Jednou pro vždy, prosím.
Odpojit se na chvíli od internetu není myšlenka špatná, zároveň do ni ale musí člověk přirozeně zapojit i hlavu. Pak by si totiž stihl i všimnout, že dlouhodobá online kampaň podpořená frekventovaným sdílením na sociálních sítích za strávení jediného dne bez internetu je asi stejně logická, jako promovat skrze událost slavnosti moravského uzeného “sobotní den veganství” (abychom si pak v neděli společně na domácí zabíjačce sdělili dojmy, jaké to je býti veganem).
Naše každodenní návyky jsou až příliš spojené s touhou být online. Bezesporu souhlas. Na druhou stranu, stejně jako jediný den bez konzumace masa nespasí zvířata zavřená v klecích, jeden den bez piva nezbaví návyk desítky tisíc alkoholiků a jeden den bez cigarety miliony kuřáků, není jeden den offline žádným počátkem proměny celé digitální generace.
(Jen si představte si Plzeňský prazdroj, kterak vyhlásí “Češi, dnes bez pivečka. Celý den. To dáme!” A nejlépe na plakátech v každé hospodě. Bylo by to gesto stejně prázdné, jako absurdní. )
Dlouhodobý problém vyžaduje dlouhodobá, promyšlená řešení. Online kampaň za “schopnost vydržet” být jeden #DenOffline je jen pokrytecky organizovanou demonstrací naší neschopnosti nebýt online po celý zbytek roku.
PS: Docela se těším, až nám zítra facebook sdělí, jak se žije tam na druhé straně
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.