B:Cryo. Tenhle název si zapamatujte. Budějovický Budvar představil velkou novinku na trhu, jejíž tvorba trvala dva roky. Při čepování se využívá princip kryokoncentrace, což je vymrazování vody přímo v láhvi. Obsah alkoholu má budvarská novinka 21 procent.
Není to pivo pro domácnosti. Dát si ho můžete jen ve vybraných restauracích. „Na jihu Čech bude v nejbližší době 19 takových míst,“ uvedl sales manager Budějovického Budvaru David Kudláček. V Budějcích se B:Cryo bude točit například v Masných krámech, Budvarce, Jiskře či Na Zahrádce.
Už jen samotné objednání a točení bude netradiční. Zákazník totiž dostane pípu přímo na stůl. Bílá láhev o objemu 1,5 litru se mezitím vyndá z mrazáku a nechá se 15 minut odležet. Pak s ní přijde číšník ke stolu a láhev narazí.
Proces, kdy se plní speciální edice dvoudecových skleniček, je pozoruhodný. Do skleničky prská pěna značnou rychlostí. „Chtěli jsme přinést překvapení. Spojujeme pivní svět s molekulární gastronomií,“ řekl ředitel národního podniku Jiří Boček.
Láhve se mrazí minimálně 24 hodin v teplotě minus 18°C. Poté, co číšník láhev narazí, si zákazník čepuje pivo sám. Z jedné láhve se natočí tři až tři a půl decilitru piva, které má velmi specifickou chuť. Je to díky hořkosti, která dosahuje hodnoty 60 EBC.
„Stupňovitost má asi 40 procent a obsah alkoholu je kolem 21 procent,“ upřesňuje specialista řízení jakosti piva Petr Košin.
Tvorba B:Crya trvala dva roky a byla z části nahodilá. „Průběžně pivo testujeme a zjišťujeme, co vydrží. Zkoušeli jsme i nízké teploty a při tom nás napadlo, že bychom mohli udělat kryokoncentraci,“ dodal Boček. Dle jeho slov nebyly náklady na výzkum extrémně vysoké a Budvar je pokryl z vlastních zdrojů.
B:Cryo je určeno pro muže i ženy. Pije se ze sklenic o objemu 0,2 litru na nožce. „Chutná jako pivo, ale zároveň hřeje jako destilát. Pije se pomalu, při konzumaci je potřeba plným douškem zaplavit všechny chuťové receptory v ústech. Po napití přechází plná a intenzivní pivní chuť od nasládlosti k silné hořkosti, která v závěru nabádá k dalšímu napití,“ upřesňují tvůrci.
Nový Budweiser Budvar se hodí k tradičním jídlům jako pečené koleno, vepřová žebra, pečená husa nebo tatarský biftek. Že jde o pití pro fajnšmekry, napovídá i jeho cena. Podle druhu restaurace se bude 1,5 litrová láhev kupovat za 250 až 400 korun.
Napsal: Michal Heřman
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.