Vláda podnikne všechny potřebné kroky, aby gigafactory na záložním armádním letišti vznikla. Tato slova pronesl ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) po dnešním jednání vlády. Automobilka Volkswagen zvažuje Česko jako jednu ze tří lokalit pro stavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Ve hře je ještě Polsko a Maďarsko. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do konce roku. Proti těmto záměrům jsou starostové okolních obcí i piloti, podle kterých to znamená zánik unikátního letiště.
„Usnesení vlády stanovuje nezbytné úkoly a další postup jednotlivých ministerstev pro zajištění pozemků pro realizaci samotného projektu průmyslové zóny pro umístění gigafactory. Může jít o jednu z největších investičních akcí v historii samotné ČR, která bude mít zásadní dopad na udržení českého autoprůmyslu,“ řekl na brífinku po jednání vlády ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN).
Investice by podle něj mohla přinést do veřejných rozpočtů 71 miliard korun. Předpokládané náklady českého státu spojené s přípravou lokality a s kompenzačními opatřeními v regionu by podle Síkely neměly přesáhnout devět miliard korun. „Gigafactory zajistí vznik nových nadstandardně ohodnocených pracovních míst. Tuto příležitost rozhodně nehodláme promeškat,“ zdůraznil Síkela.
Starostové obcí z okolí letiště, letecké školy i piloti z Líní a letecká záchranná služba stále věřili, že si armáda prosadí tuto plochu jako záložní strategickou pro české vojáky a gigafactory se zhruba 4500 zaměstnanci tam nevznikne. Podle minstra financí Zbyňka Stanjury (ODS) budou pro armádu hledat náhradní prostory.
„Vláda jednoznačně deklarovala, že podnikne všechny potřebné kroky, aby byl strategický projekt stavby gigafactory v Líních u Plzně realizován. Zároveň uložila příslušným ministerstvům, aby zajistila pro potřeby armády vše potřebné ohledně požadované infrastruktury,“ řekl Síkela. „Tento úkol dostalo ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo financí a obrany. Naším úkolem je najít adekvátní náhradní prostory, které Armáda ČR potřebuje. Zahájíme intenzivní jednání s koncernem Volkswagen, který musíme přesvědčit, že Líně jsou správnou lokalitou pro jejich obří investici. Tento prostor nechceme uvolnit pro jakoukoli investici, ale pro tuto konkrétní strategickou investici.“ doplnil Stanjura.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na tiskové konferenci také připomněl, že projekt gigafactory nevylučuje zachování letecké záchranné služby v dané lokalitě. Zástupci ministerstev chtějí také jednat s dotčenými obcemi a s Plzeňským krajem, aby se vypořádali s jejich případnými připomínkami.
Zástupci Škoda Auto novinářům sdělili, že v České republice požadavkům Volkswagenu vyhovuje pouze lokalita v Líních. Také dodali, že obecní pozemky na území letiště nejsou potřeba, protože na v místech, kde by měla fabrika vyrůst, žádné nejsou. Starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) s tím však nesouhlasí. Podle něj jsou jejich pozemky přímo uprostřed.
Podle automobilky potřebuje stavba gigafactory plochu 200 hektarů. Strategický průmyslový park ale čítá dvojnásobnou rozlohu. Zhruba dvě pětiny pozemků z 390 hektarů letiště je ve vlastnictví pěti obcí a rozhodně se jich nechtějí vzdát. Podle nich by musel vzniknout speciální zákon „lex Gigafactory“, jenž by umožnil státu pozemky vyvlastnit. Sobotka i jeho kolegové věří, že k tomuto kroku nikdy nedojde. Druhým dechem ale dodávají, že se smýšlení některých politiků tímto směrem ubírá.
„Pokud všechny obce zůstanou jednotné, tak na letišti ucelená stavba nemůže vzniknout. Jako občan si nedovedu si představit, že by vláda byla něčeho takového schopná. Jako starosta se toho bojím, protože musím pracovat s každou eventualitou. Pokud by to tak bylo, tak budeme dělat opravdu zásadní kroky, abychom to zvrátili včetně žaloby k Ústavnímu soudu a s využitím evropské jurisdikce. Toto řešení od nějakých představitelů zaznělo a musíme to vnímat jako možnou hrozbu,“ uvažuje Sobotka.
Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné. Podle zástupců Škody Auto je provoz letiště s chodem gigafactory neslučitelný.
Obce se také obávají, že nezvládnou příval nových pracovních sil. Strach mají také ze vzniku ubytoven i stavbou obřích stožárů elektrického vedení. Projekt zahrnuje i mnoho otázek jako je například zásobování vodou. Gigafactory pojme zhruba 300 litrů za sekundu. Blízké zdroje nemají dostatek vody, a tak by mohla případně pomoci Vodárna Plzeň. Ta je však městskou firmou a nové vedení města se vymezilo výrazně proti záměru vzniku gigafactory.
„Osobně jsem nikdy nebyl proto, aby se letiště v Líních rušilo. Máme tu výhodu, že město Plzeň bude pravděpodobně významným účastníkem stavebního řízení, pakliže to opravdu nastane. Město Plzeň určitě nebude podporovat zrušení letiště v Líních. Pokud by se gigafactory musela chladit, tak by se musela chladit významně velkým podílem z úpravny z Vodárny Plzeň a jelikož je vodárna městská firma, tak myslím, že máme silný nástroj, jak toho lze nedosáhnout," sdělil Plzeňské Drbně nový primátor Roman Zarzycký (ANO).
Plzeň také dnes odeslala dopis na ministerstvo průmyslu a nominovala náměstka Pavla Bosáka (Piráti) do pracovní skupiny k možné výstavbě gigafactory, která se ustavila v úterý a bude jednat poprvé v pátek od 11:00. Českou tiskovou kancelář o tom informoval primátor.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.