Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekStředa, 16. listopadu 2022, 09:00
Co dělat s plastovými tácy, které už jsou příliš opotřebované nebo nefunkční, zkrátka vyřazené? V McDonald’s se jim rozhodli vdechnout nový život, snížit množství plastového odpadu a přetvořit je na něco, co bude mít dál význam a využití ve veřejném prostoru. Tak vznikly unikátní lavičky a odpadkové koše, které budou stát u restaurací a v jejich okolí. O originální grafickou podobu se postaralo české vizuální studio DRAWetc.
Lavičky a koše s unikátními designy inspirovanými přírodou se v těchto dnech objevují nejen v okolí vybraných restaurací McDonald’s ale i jinde ve veřejném prostoru. Všechny byly vytvořeny z vyřazených plastových táců, které se dříve používaly v českých restauracích této sítě rychlého občerstvení. Díky projektu společnost předešla vzniku velkého množství plastového odpadu, což jde ruku v ruce s její dlouhodobou globální strategií podnikání šetrného ke svému okolí. Ke spolupráci navíc oslovila české talentované umělce ilustrátorského ateliéru DRAWetc. Ti se postarali o originální design, který vytvořili jim přímo na míru. Z většího množství návrhů byly nakonec vybrány čtyři, které se dočkaly realizace.
„Vyřazené tácy jsme se rozhodli znovu použít, vdechnout jim nový život a vyrobit z nich originální lavičky a koše. Nevznikl tak odpad, naopak jsme vytvořili něco smysluplného, co budou moci využívat nejen naši zákazníci v okolí restaurací, ale také lidé jinde ve veřejném prostoru,“ uvádí Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s pro Českou republiku a Slovensko.
Na výrobu jedné lavičky bylo použito přibližně 100 táců vážících dohromady cca 50 kilogramů. Na jeden koš pak připadlo okolo 25 kg táců. Finální váha lavičky je zhruba 95 kilogramů a koše kolem 60. Na výrobu nebyly použity pouze samotné tácy, ale také speciální směs díky které vše drží, tak jak má. O výrobu a technologické řešení se postarala slovenská firma TOPlast.
Projekt dalšího zpracování a přeměny vyřazených táců na lavičky a koše je jen dalším krokem v dlouhodobé snaze McDonald’s o šetrnější přístup k podnikání s ohledem na životní prostředí. Společnost letos na podzim otevřela také svou v Česku první udržitelnější restauraci vybavenou ekologickými prvky a technologiemi, pozornost věnuje i obalovému portfoliu. Díky dílčím změnám tak restaurace předejdou spotřebě více než 100 tun plastového odpadu ročně. Další úsporu pak znamenalo třeba zavedení prodeje vody Rajec v rPET lahvích, což zabraňuje vzniku dalších 26 tun plastového odpadu ročně.
Vizuální studio DRAWetc. připravilo hned několik návrhů od českých umělců, nakonec byly vybrány čtyři, které nejlépe prezentují myšlenku udržitelnosti a šetrného podnikání. Každý z ilustrátorů vdechnul lavičkám a košům svůj osobitý ráz. Prvním z nich je Karel Cettl, který je autorem motivu s lesními zvířátky. „Zpracování lavičky pro mne bylo výzvou. Nikdy jsem na takovýto formát nekreslil a technologické zpracování je ojedinělé. Mám k přírodě velmi kladný vztah. Přírodní motivy jsou téměř ve všem, co vytvářím. Snažil jsem se příjemnost a dobrý pocit z přírody do výtvarného řešení otisknout. Budu rád, když má lavička někomu vykouzlí třeba jen dobrý pocit nebo úsměv na rtech,“ uvádí Karel Cettl. I podle dalšího ilustrátora Matěje Špatenky byl projekt výzvou. „Tenhle projekt byl pro mě výzvou jak z hlediska vymyšlení kreativní ideje, tak realizací kvůli netradičnímu formátu lavičky. Výsledek vyšel skvěle a jsem moc rád, že jsem se mohl do této akce zapojit,“ říká Matěj. Ten se také vydal cestou přírodních motivů, ale více zaměřených na rostliny a stromy.
Výtvarnice a ilustrátorka Troy připravila pro lavičky a koše originální motiv s velkým důrazem na recyklaci a obnovitelnost. „Spolupráce na tomto projektu byla výzva a zároveň příležitost nechat někde veřejně svoji stopu. Budu ráda, když to udělá někomu radost,“ doplňuje Troy. Posledním z motivů, jehož dominantou jsou legendární zlaté oblouky, bez kterých si McDonald’s snad ani nejde představit, realizoval zakladatel studia DRAWetc. Vladimír Strejček. „Konečně jsem v přírodě zanechal kus sebe, co snad udělá radost všem, kdo půjdou okolo. McDonald's mě baví tím, jak dělá věci jinak, funkčně a přitom myslí nejenom na přírodu, ale i na to aby to dobře vypadalo,“ uvádí Strejček. Spolupráce McDonald’s a ateliéru DRAWetc. v rámci udržitelné kampaně Naše protože a designu laviček a košů není historicky první. Ta proběhla již v roce 2017, kdy spojili síly a vytvořili unikátní edici kelímků na kávu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.