Na letecké základně v Čáslavi na Kutnohorsku dnes před půl druhou odpoledne havaroval dvoumístný letoun Jas-39 Gripen maďarské armády. Piloti se katapultovali, jsou v pořádku. Letadlo skončilo za přistávací drahou v poli, řekla Magdalena Dvořáková z tiskového oddělení generálního štábu. Podle ní maďarská posádka při přistání letoun nedobrzdila. Příčinu nehody zjišťují vyšetřovatelé. Provoz na letišti byl dočasně odkloněn na záložní letiště v Pardubicích a před čtvrtou hodinou odpoledne byl znovu obnoven.
Podle mluvčího základny Tomáše Maruščáka se nehoda stala při přistávání. "Piloti se byli nuceni se katapultovat a opustit letoun, který následně dojel na konec vzletové a přistávací dráhy a skončil ve volném poli," řekl. Stíhačka je podle něj v neopravitelném stavu. Na první pohled je značně poničená, má poškozená křídla, ocasní plochu, kabina je utržená chybí.
Kolem havarovaného stroje se v podvečer pohybovali vyšetřovatelé z komise odboru vojenského letectví sekce dozoru a kontroly ministerstva obrany, večer mají dorazit i jejich maďarští kolegové. Na letišti v Čáslavi se koná mezinárodní cvičení Lion Effort pro armády, které provozují stíhačky gripen. Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil Maďarska a Švédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky. Cvičení bude dočasně během středy přerušeno, aby mohla na místě pracovat maďarská vyšetřovací komise. Cvičení v Čáslavi začalo 11. května a má trvat do 24. května
Piloti podle Dvořákové havarovali, když přilétali na cvičení z Maďarska. Maďarské ministerstvo obrany v tiskovém prohlášení uvedlo, že příčiny nehody stejně jako výše materiální škody zatím nejsou známy. Potvrdilo, že piloti, jeden v hodnosti brigádního generála a druhý majora, vyvázli bez zranění. V souladu s obvyklým postupem se nyní podle něj podrobí lékařskému vyšetření. "Každopádně bude následovat důkladné lékařské ošetření kvůli katapultáži, při které dochází k vysokým přetížením," řekl v této souvislosti také mluvčí čáslavské základny Maruščák.
Mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová řekla, že záchranáři vyjeli na místo, ale po cestě byli odvoláni zpátky, protože letiště podle ní zřejmě využilo jiného lékaře, který tam byl v době nehody. Podle Maruščáka piloti žádné prvotní ošetření nepotřebovali. Hasiči podle mluvčího Ladislava Holomčíka u události také nezasahovali. Ředitelka kutnohorské policie Blanka Matějů uvedla, že ani policie při takové události není oprávněna cokoliv konat.
Počínání vyšetřovatelů dnes na velkou vzdálenost sledovali zvědavci, kteří zastavovali s auty podél úzké silnice do Chotusic. Havarované letadlo v poli si fotografovali a pozorovali dalekohledy. Občas kolem prošly i skupiny vojáků z čáslavské základny v maskáčích a s batohy na zádech. "Máme tady naplánovaný pochod, vůbec to nesouvisí s nehodou," vysvětlil zpravodaji svou přítomnost jeden z nich.
Dnešní havárie není první nehodou vojenského letadla na čáslavské základně. Před třemi roky tam při přistání havaroval ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich - pět ruských a jeden český voják - utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.
Poslední nehoda armádního letounu se na území ČR stala v listopadu 2012. Nedaleko Čáslavi, u obce Radovesnice I západně od Kolína, spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot havárii nepřežil.
Nynější čáslavské cvičení má mimo jiné připomenout, že švédské stíhačky střeží nebe nad Českem už deset let. Prvních šest přiletělo do ČR 18. dubna 2005. Do výzbroje české armády byly gripeny zařazeny 26. dubna 2005 a český vzdušný prostor začaly střežit 1. července 2005. Do konce srpna téhož roku dodali Švédové i zbylých osm strojů.
Vážné nehody se zatím letounům Jas-39 Gripen, které vyrábí švédská společnost Saab, spíše vyhýbaly. Včetně dneška se po celém světě zřítilo jen šest ze zhruba 250 vyrobených letounů. Z toho jeden prototyp (1989) a jeden stroj ještě před dodáním švédskému letectvu (1993). Z gripenů zařazených do služby před dneškem havarovaly tři, všechny patřily švédskému letectvu (1999, 2005 a 2007). Ani při jedné z havárií nikdo nezahynul.
Zdroj: ČTK
Foto: Milan Nykodym
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.