V minulém týdnu přišel dTest s informací, že si oděvní řetězec H&M upravil pravidla pro odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Znamená to, že pokud jste si v e-shopu této společnosti koupili zboží, ale například vám nesedí, musíte zaplatit poplatek za vrácení zboží.
„Výhodnějšími podmínkami nad rámec zákona mohou obchodníci vyjít vstříc spotřebitelům. Naopak zhoršení postavení zákazníků je v rozporu se zákonem. Společnost H&M Hennes & Mauritz CZ, s.r.o. požaduje po zákaznících povinný poplatek za zpětnou dopravu nevyhovujícího zboží, na což nemá právo,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Jednotný poplatek za dodání z e-shopu činí 129 korun. Jde o klasické náklady za cestu zboží k zákazníkovi. V případě odstoupení od smlouvy se poplatek vrací. Jenže při vrácení zboží bude zákazníkovi rovněž stržen poplatek ve výši 109 korun.
„Poplatkem se hradí služba poskytovaná smluvním přepravcem společnosti H&M spočívající ve vyzvednutí zboží doma u spotřebitele, hodlá-li zboží vrátit. Zákon ovšem úhradu nákladů na dopravu zboží od spotřebitele zpět k obchodníkovi ponechává na zákazníkovi. Ten musí mít možnost vybrat si takový způsob přepravy, který je pro něj cenově nejvýhodnější,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Podle Zeleného tak zákazník nemá na výběr a poplatek musí uhradit. Proti tomu se ale vedení společnosti H&M ohrazuje. „H&M při svých aktivitách důsledně dbá na dodržování zákonů. Zmiňované odstoupení od smlouvy v případě vrácení zboží, které bylo zakoupeno v online obchodě je upraveno občanským zákoníkem. Právní úprava vychází z toho, že obecně nese náklady na vrácení zboží spotřebitel. H&M jako podnikatel má povinnost k jejich náhradě pouze v případech, pokud spotřebitele před uzavřením smlouvy o povinnosti nést náklady nepoučí, případně pokud se k úhradě nákladů sám zaváže,“ říká PR manažerka H&M Kateřina Papežová.
Navíc doplňuje informace o to, že vrácení tímto způsobem není jedinou možnou cestou. „Vzhledem k tomu, že zákazník, zboží zakoupil prostřednictvím online obchodu, souhlasil při tomto nákupu s podmínkami pro vrácení, byl tedy informován. Zaslat zboží zpět prostřednictvím dopravní společnosti DPD, které stojí 109 korun, není jediným způsobem, jak je možno toto zboží vrátit. Je možné využít i jiné služby, například Českou poštu,“ dodává Papežová.
Vedení společnosti však ale na začlenění připomínek dTestu pracuje tak, aby došlo k ještě větší spokojenosti zákazníků.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.