Téměř osm hodin dnes blokovali taxikáři pražskou magistrálu. Asi 200 aut zůstalo ráno stát u hlavního nádraží, průjezdný zůstal jen jeden jízdní pruh v každém směru a tvořily se dlouhé kolony. Řidiči taxi požadují konec nelegálních taxislužeb, které si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace. Vadí jim také nejvyšší povolená cena za kilometr jízdy a hrozba přezkoušení z místopisu a zkoušek z cizího jazyka.
Řidiči požadovali, aby s nimi přišla jednat primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo některý z radních. Vedení Prahy oponovalo, že se jimi nenechá vydírat. Podle předsedy Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která demonstraci svolala, Daniela Tarljovského dají šanci primátorce splnit slib, že s nimi bude jednat, pokud magistrálu uvolní. Někteří řidiči taxi po blokádě silnice odjeli k magistrátu, chtěli budovu objet dokola a poté protest ukončit.
Největší problémy udělala blokáda v ranní špičce, kdy kolony sahaly od Hlavního nádraží až k ostrovu Štvanice a ven z centra k ulici 5. května. Řidiči popojíždějící v kolonách vyjadřovali troubením i slovně svůj nesouhlas s protestem. Nepodporovali ho ani všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes 5000.
"Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou," uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO) pro ČTK. Deklarovala ochotu jednat až poté, co vozidla přestanou pražskou dopravní tepnu blokovat.
Protestující žádali také obnovení jednání s magistrátem, která ztroskotala loni v listopadu. Podle Krnáčové proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné. Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka je dnešní protest důsledkem nečinnosti primátorky, jeho strana chce na příštím jednání zastupitelstva předložit návrh, jak naložit s nelegálními taxislužbami. Podle Krnáčové je to populismus.
Taxikáři demonstrovali už loni v létě. Protestovali proti chystanému přezkoušení všech řidičů z místopisu a jazyka. Hrozbu další demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo.
Úřad také vylučuje to, že mohl vyřešit hlavní požadavek protestujících a zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je podle Krnáčové může jen ministerstvo dopravy. Připravuje ale řešení, jak tyto vozy kontrolovat. Taxikáři chtěli také zrušení maximální povolené ceny 28 korun za kilometr, která podle nich neodpovídá reálným nákladům. Mezi sousedními metropolemi patří ceny pražských taxi mezi průměr, jsou dražší než ve Varšavě, srovnatelné s Bratislavou a levnější než v Berlíně.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.
Výběr větších protestů pražských řidičů taxislužby po roce 199015. června 1994 - Pražští taxikáři na protest proti postupu pražského magistrátu a primátora Jana Koukala při udělování licencí pro provozování taxislužby vyjeli do pražských ulic a způsobili na několik desítek minut neprůjezdnost magistrály před Hlavním nádražím. 12. prosince 1996 - Taxikáři ve zhruba 120 vozech zablokovali na pět hodin brzy ráno část magistrály u Hlavního nádraží. Protestovali proti "netečnosti magistrátu, který prý přehlížel praktiky" firmy Thorges vybírající poplatky za lukrativní místa v centru města. Údajné vydírání ze strany Thorgesu řešily soudy, o definitivním verdiktu ale média neinformovala. 5. května 1999 - Asi 500 řidičů pražských taxislužeb se sjelo na Letenskou pláň na protest proti omezené platnosti zkoušek z místopisu a právních předpisů a půlroční lhůtě opravných zkoušek. Nelíbily se jim ani údajně příliš složité testy. 5. září 2001 - Část taxikářů se přidala k protestní blokádě ministerstva dopravy, kterou vyhlásili nespokojení zástupci autoškol a sdružení dovozců ojetých vozů. Taxikáři protestovali mimo jiné proti údajně příliš častému opakování zkoušky z místopisu. Červen 2005 - Údajně porouchané vozy taxislužby několikrát zablokovaly vjezd na parkoviště u ruzyňského letiště. U příjezdu se následně vytvořila zhruba dvoukilometrová řada čekajících aut, po deseti minutách taxikáři odjeli. Taxikáři protestovali proti novému řešení příjezdů před terminál. Leden 2006 - Řidiči taxi opakovaně protestovali pomalou jízdou u letiště v Ruzyni. Požadovali zrušení výběrového řízení na provozovatele letištního stanoviště taxislužby. Domáhali se toho, aby tamní stanoviště sloužilo všem provozovatelům taxi, kteří splní předem určené podmínky. 1. října 2008 - Řidiči některých taxislužeb se snažili blokovat příjezd k ruzyňskému letišti. Podle předsedy Odborového sdružení Taxi Praha Pavla Jelínka byl provoz znemožněn pouze řidičům společnosti AAA Radiotaxi, protože jim smlouva s letištěm vytváří monopol. 5. prosince 2008 - Mariánské náměstí, na kterém sídlí pražský magistrát, a okolní ulice zhruba na hodinu zablokovala vozidla některých pražských taxislužeb. Taxikáři protestovali proti systému stanovišť, které zavedlo hlavní město a které mohou využívat jen někteří řidiči. 7. března 2012 - Několik desítek taxikářů během protestní jízdy zablokovalo svými auty ulice kolem pražského magistrátu na Mariánském náměstí. Taxikáři tak chtěli podpořit výzvu za zavedení minimálních cen za kilometr jízdy v hlavním městě. Vedení Prahy ale jejich návrh odmítlo. 7. července 2015 - V centru protestovaly stovky taxikářů proti plánu primátorky Adriany Krnáčové (ANO) zpřísnit zkoušky pro řidiče taxi a všechny je přezkoušet. Taxikáři se sešli na Strahově, odkud vyrazili kolem ministerstva financí a dopravy až k magistrátu. Způsobili problémy v dopravě. 1. září 2015 - Na Strahově se sešlo několik stovek taxikářů, podle pořadatelů až 500. Chtěli na protest projet Prahou, asociace ale jízdu odvolala na základě jednání na pražském magistrátu, kde jim bylo přislíbeno zvýšení maximální ceny za kilometr jízdy taxíkem. 8. února 2016 - Protest taxikářů od rána zkomplikoval dopravu na pražské magistrále. Asi 200 aut taxi zastavilo u Hlavního nádraží, průjezdný zůstal jen jeden pruh v každém směru. Protest svolala Asociace koncesionářů v taxislužbě, která loni o změnách pravidel pro provoz taxislužeb jednala s magistrátem. |
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.