Pražský dopravní podnik do konce roku vybere firmu, která v metropoli v následujícím roce vybuduje a bude provozovat systém sdílených kol. Magistrát navíc zajistí přípravu ekonomického modelu, ze kterého vyplyne, kolik bude takzvaný bikesharing stát. Vyplývá to z usnesení rady hlavního města.
Vybudování systému, o kterém se v metropoli uvažuje řadu let, bude podle odhadů stát zhruba 50 milionů korun. Následné náklady na provoz budou kryty z poplatků za užívání kol a z reklamy. Měly by činit deset milionů ročně. Konkrétní částky vyplynou z ekonomické analýzy.
Už dříve se mluvilo o tom, že roční poplatek za užívání kola vyjde cyklistu na zhruba 500 korun. Z údajů, které na přelomu roku zveřejnil dopravní podnik ve věstníku veřejných zakázek, vyplývá, že vznikne 120 stanovišť s asi tisícovkou bicyklů.
Vedení města předpokládá celoroční provoz. Součástí zakázky bude pravidelný servis kol i stanovišť, zajištění on-line systému, na jehož základě budou uživatelé za službu platit a kde získají informace o dostupnosti kol. Vítěz soutěže se bude starat také o marketing a reklamu na kolech.
V Praze zatím funguje projekt s názvem Rekola, v jehož rámci si registrovaní zájemci mohou půjčovat růžové starší bicykly. Systém byl zaveden v dubnu roku 2014. Loni ho v Praze využívalo přes 1600 lidí, letos mají růžová kola vozit až 5000 obyvatel hlavního města. Systém funguje také v Brně nebo Hradci Králové.
Bikesharing využívá zhruba 650 měst po celém světě. Jako ekologický způsob dopravy podle odborníků prospívá životnímu prostředí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.