I odpověď na tuto otázku byla jedním z témat, o kterých na londýnské konferenci věnované tématu digitální ekonomiky (Readie Research Summit 2016) mluvila miliardářka Robin Chaseová. Na rozdíl od samozvazvaných odborníků na zázračné zbohatnutí, ona si to může dovolit. Jakožto zakladatelka úspěšné firmy Zipcar, kterou vybudovala a před třemi lety prodala za 500 milionů dolarů společnosti Avis Budget Group, má odpracováno. Takže si připravte zápisníky: Co je největší příležitostí a výzvou pro budoucí dolarové miliardáře?
Jednoduchost. Přesněji řečeno jednoduché myšlenky, které využívají již existující bohatství (aktiva) jedněch členů společnosti k uspokojování potřeb jiných členů společnosti. Právě to je základním stavebním kamenem zcela nového sektoru ekonomických aktivit, jemuž se začalo říkat sdílená ekonomika (sharing economy).
Zdá se vám hlavní teze Američanky Chaseové málo objevná? Že tohle víte už dávno? Tak jste možná byli jen pomalí, málo odvážní nebo nedůrazní při cestě svými za potenciálními zákazníky. V posledních několika letech totiž dosáhly desítky firem tržní hodnoty vyšší než miliarda dolarů právě s využitím tohoto jednoduchého principu. Ukažme si to na několika příkladech:
Zipcar pracuje se sdílením aut. Za úspěchem firmy stojí jednoduchá myšlenka: proč by dva lidé, kteří mají odlišné časové preference při využívání auta (například jeden jezdí v pracovních dnech do práce, druhý jezdí o víkendu s rodinou na chalupu) nemohli vlastnit dohromady jeden vůz? Proč by se nemohl čas, kdy auto nečině parkuje před domem, smrsknout na nutné minimum? Obrovský zájem o danou službu a její další rozvoj firmou Avis ukazuje, jaké jsou odpovědi na tyto otázky.
Fenomén Uber také využívá jednoduchou ideu, a sice vlastnictví auta k provozu výdělečné činnosti v době, kdy jej vlastník nepotřebuje k účelu, za kterým si jej koupil. Proč by lidé, kteří vlastní vůz a zrovna jej nemají v plánu využít pro vlastní účely, nemohli tímto vozem převést někoho, kdo zrovna vůz nemá, ale potřebuje se dostat z místa A do místa B? Mohli, potvrzují každodenně desítky milionů platících zákazníků po celém světě, kteří hodnotu firmy již vytáhli na 62,5 miliardy dolarů.
Blablacar je podobný příběh. Megaúspěch firmy stojí na skutečnosti, které si jistě všimlo i vaše dítě při ranní cestě do školy. Pokud ve standardním osobním autě jedete dva, zbývají tři prázdná místa. A v hustě obydlených oblastech vyspělého světa existuje velká pravděpodobnost, že by se někdo na ta místa mohl chtít posadit a svést se s vámi – zejména při delších cestách je to velmi výhodné (nejen finančně) pro obě strany. Autorům konceptu pak stačilo jen poptat pár chytrých programátorů a na světě byla další success story s hodnotou přes 1,6 miliardy dolarů.
Waze a doprava počtvrté: Řidiči, kteří každodenně usedají za volant, mají jediný cíl – chtějí se rychle a bezpečně dostat na místo určení. Když stojíme v zácpě, nestíháme a nadáváme. A většina z nás má přitom v kapse, na palubní desce nebo v kufru auta chytrý mobilní telefon. Někdy jej máme dokonce v ruce... Kdyby dostatek řidičů umožnil někomu sledovat datové toky o tom, jak se aktuálně vyvíjí situace na konkrétní silnici (průměrná rychlost, zácpy, bouračky, policejní hlídky…), mohlo by docházet k úpravě navigačních systémů a optimalizaci plánované trasy v reálném čase. A realizace tohoto nápadu se autorům myšlenky povedla tak dokonale, že za společnost Waze gigant Google v roce 2013 zaplatil 1,1 miliardy dolarů.
Podobně bychom mohli pokračovat. Airbnb – sdílení volných pokojů v nemovitostech s cizími lidmi, hodnota přes 10 miliard dolarů. Moovit – společnost využívající data od desítek tisíc lidí k optimalizaci cestování veřejnou dopravou, hodnota přes 500 milionů dolarů. Healty.io – systém užívající vlastnictví chytrého telefonu s fotoaparátem k diagnózám zdravotního stavu. Flight Car – zapůjčení auta cizím lidem z letištního parkoviště v době, kdy jste odletěli na dovolenou nebo za prací. Udemy – využívání lidského kapitálu a vědomostí lidí k tomu, aby doučili jiné lidi prostřednictvím online kurzů. Zonky – využívání volných finančních prostředků k nebankovním zápůjčkám jiným lidem. A tak dále, a tak dále…
Žádná firma z výše uvedených nic nevyrábí. Jen propojuje skupinu lidí, která něco má, ze skupinou lidí, která to aktuálně potřebuje. Je jedno, jestli se jedná o auto, byt, peníze, poznání tvrdě nabyté studiem či zkušenosti získané pouze tím, že jste před chvílí projeli silnici z Prahy do Teplic a víte, co se na trase děje. Základem všeho je důraz na jednoduchost a uživatelský komfort. Máte podobný nápad? Tak neváhejte! Ať vám jej zase někdo nevyfoukne, investoři po těchto projektech šílí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.