Čtvrtým rokem se vědec liberecké univerzity Michal Martinka věnuje vývoji trička, které u řidiče vozidla odhalí únavu a přicházející spánek. Senzorová textilie totiž monitoruje tělesné funkce člověka a pozná zpomalující se dech.
Systém už má za sebou podrobné testování na půdě univerzity i v Japonsku. „Systém už spolehlivě funguje, jsme schopní přesně detekovat, kdy na člověka přichází únava, aniž to ještě sám zpozoruje. Nyní ho vylepšujeme. Pracujeme na tom, aby bylo triko na těle co nejpříjemnější a člověk co nejméně cítil senzory,“ říká Michal Martinka.
Podle něj jsou systémy zaměřené na mikrospánek součástí i novějších aut, jenže nejsou tak spolehlivé. Podle něj se často mýlí a zná to i z vlastní zkušenosti. „Naše senzory se u počínající únavy nemýlí nikdy. Sledují totiž přímo člověka a změny jeho dechové frekvence, přičemž mění svůj elektrický odpor v závislosti na pohybu hrudníku. Frekvence dechu klesá úměrně s tím, jak je člověk unavený a začíná usínat,“ popisuje.
Po čtyřech letech vývoje je Martinkův systém spolehlivý. Dech odpočatého člověka je pravidelný, při únavě nebo spánku naopak mělký a nepravidelný. To znamená, že pauzy mezi nádechy a výdechy nejsou konstantní. „Po sérii experimentů jsme dospěli do stádia, kdy počátek usínání dokážeme předvídat ještě před tím, než člověk tuto změnu při nástupu únavy zpozoruje a únava naplno udeří. Díky tomu můžeme řidiče včas varovat,“ uvádí Martinka.
Testování nemohlo probíhat na klasických silnicích, Martinka tak sestrojil simulátor, jehož základem je hra Euro Truck Simulator 2. Komplet doplnil skutečným volantem i sedačkou z kamionu, k dispozici má ovládací panel a manuálně řadí nebo ladí a poslouchá rozhlasové stanice. Může tak bez obav řídit několik hodin v kuse, než jej přemůže únava a spánek. Celou dobu běží monitoring.
Chystá se ale také monitoring systému v ostrém provozu, a to v Japonsku. „Test proběhne v noci, kdy je minimální provoz a za asistence policie. Vedle řidiče bude osoba, která v případě nouze zasáhne do řízení,“ říká Michal Martinka.
Aktuálně běží také vývoj řídicí jednotky a systému, který usínajícího řidiče probudí. Když sledované hodnoty klesnou pod mezní hodnotu, systém spustí alarm. Řídicí jednotka by se přes bluetooth propojila s informačním systémem vozu, mobilem, chytrými hodinkami nebo smart prstenem řidiče a vyburcovala ho alarmem, spuštěním rádia či vibracemi. Na vývoji se podílí Západočeská univerzita v Plzni a ČVUT v Praze.
Tričko vyvinuté na Fakultě textilní TUL by se mohlo na trh dostat do tří let. „Věřím, že po tričku bude poptávka nejen v České republice, ale i v zahraničí. Sami Japonci projevili o náš výzkum velký zájem. Náš systém má totiž potenciál snížit počty nehod, které jsou způsobeny právě únavou, a zachránit tak lidské životy. Jedna britská studie říká, že únava za volantem může za až 20 procent všech dopravních nehod. A ačkoliv je náš oděv primárně určen pro profesionální řidiče, tak díky své praktičnosti může obecně sloužit i v odvětvích, kde dochází k enormní zátěži,“ doplňuje Michal Martinka.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám