Počasí dnes4 °C, zítra9 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Na Valentýna se nejvíce utrácí na poslední chvíli, jen desetina Čechů se seznámila na internetu

Valentýnský svátek významně hýbe útratami. Mastercard Love Index, sestavovaný na základě analýz transakcí uskutečněných prostřednictvím platebních karet za tříleté období, ukazuje, že výdaje v kategorii těch sentimentálních vzrostly od roku 2014 o 49 % a celkový počet transakcí dokonce o 73 %. Většina valentýnských nákupů se odehrává na poslední chvíli – 13. února. Tento den se v posledních třech letech se po celém světě uskutečnilo v součtu 47,4 milionu transakcí.

A přestože se většina nákupů valentýnských dárků stále odehrává v kamenných obchodech, láska už také vstoupila i do digitálního světa: nárůst online transakcí mezi Valentýnem 2014 a Valentýnem 2016 činil 37 %.

Zatímco prodeje tradičních valentýnských dárků, jako jsou květiny, se v posledních třech letech prakticky neměnily, zdá se, že speciální večer mimo domov nebo jiný neobvyklý zážitek se stávají tím hlavním způsobem, jak říci: „Miluji tě.“ Výdaje v restauracích se za poslední tři roky zvýšily o 102 % a připadá na ně celé tři čtvrtiny všech transakcí uskutečněných v den svatého Valentýna.

„Ačkoliv způsob, jakým své ,Miluji tě‘ vyjadřujeme, se v posledních letech mohl poněkud změnit, dávat své city 14. února najevo je populárnější než kdy dříve. Ukazatel Mastercard Love Index poukazuje na celosvětové i regionální trendy a snad tak poskytuje obchodníkům neocenitelné informace o tom, jak spotřebitelé chtějí trávit nejromantičtější den roku,“ uvedla marketingová manažerka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martina Piskorová.

Studie, která analyzovala chování nakupujících ve více než 200 oblastech po celém světě, poukázala i na další nákupní trendy:

Odklon od tradičních dárků: Jakkoliv se mohou přání a květiny považovat za obvyklý způsob vyjádření citů, data ukazují, že výdaje na tradiční pugét klesají v polovině nejvýznamnějších trhů, s poklesy prodejů v Asii a Tichomoří (-34 %), Kanadě (-32 %) a Spojených státech amerických (-25 %). Rovněž se snižují výdaje za valentýnská přání v pěti významných oblastech, včetně Asie a Tichomoří (-21 %), Kanady (-38 %), Evropy (-21 %), Spojených států (-23 %) a zemí Středního Východu (-22 %). Na prodeje květin a přání připadly ve sledovaném období pouhá tři procenta valentýnských výdajů.

Osobní výběr je stále důležitý: I když online prodeje nadále rostou, plných 95 procent transakcí kolem svatého Valentýna stále probíhá v kamenných prodejnách a jen pět procent dárků se prodá online. Největší posun k online nákupům se odehrál v zemích Latinské Ameriky, kde mezi roky 2014 a 2016 došlo k nárůstu o 250 %. Další v pořadí je region Středního Východu, kde ve stejném období došlo k nárůstu online výdajů o 56 %. Ačkoli v objemu online transakcí došlo celkově k nárůstu o 37 %, vykázaly všechny trhy nárůst prodejů v kamenných prodejnách, konkrétně pak o 75 % za sledované tříleté období.

Češi se nejvíce seznamují díky svým známým

Podle výzkumu Nielsen Admosphere se ukazuje, že u Čechů nadále vítězí osobní seznamování. Nejčastěji se lidé seznámili přes své známé, takových byla více než třetina. Pětina respondentů zvolila možnost „jinde“ a u dvanácti procent lidí byl jejich protějšek současný, nebo bývalý spolupracovník ze zaměstnání. Pouze desetina dotázaných využila k navázání vztahu internet. Na dotazy odpovídalo pět set osob starších patnácti let.

Jen osm procent lidí odpovědělo, že se seznámilo ve škole, především se jednalo o kategorii od 15 do 24 let. Ve zmíněné kategorii šlo o více než třetinu respondentů. „Více než tři čtvrtiny jsou toho názoru, že internet je nebezpečné místo a člověk nikdy neví, na koho tam narazí. Z pohledu typů vztahů se pak 43 % shodlo na tom, že internet je vhodný k navazování takzvaných vztahů na jednu noc. Čtvrtina pak soudí, že je tato možnost vhodná pro navázání vztahů dlouhodobých, téměř polovina však s touto možností nesouhlasí – buď vůbec, nebo spíše ne,“ dodává Pavla Chlebounová z Nielsen Admosphere.

Autoři | Foto jawwa / 123RF Reklamní fotografie

Štítky Den svatého Valentýna, Internet, MasterCard, květiny, USA, Asie, Kanada, Střední východ, Tichomoří, Evropa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Na Valentýna se nejvíce utrácí na poslední chvíli, jen desetina Čechů se seznámila na internetu  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.