Už koncem května skončí práce na sanaci skalního masivu u Strnad na Praze – západ, který měří 240 metrů. O měsíc později pak bude dokončen i druhý úsek u Štěchovic dlouhý 160 metrů. Oba skalnaté úseky vedou nad silnicí II/102 podél řeky Vltavy a nyní se zajišťují proti samovolnému padání zvětralého kamení na vozovku. Celkem se zde od letošního dubna do prosince 2018 sanuje zhruba 4,5 kilometru skal.
„Je to časově a fyzicky náročné. Pohybujeme se ve výškách, v těžko přístupném terénu a je zde velký podíl ručních prací,“ říká Richard Franc, ředitel Dopravních staveb Střed, oblast Praha, společnosti Swietelsk stavební. Ta je provádí společně ve sdružení s firmou Minova Bohemia.
Stavba je rozdělena na sedm samostatných stavebních objektů. V současné době se sanuje úsek SO 101 Strnady a úsek SO 106 Žižkův Vrch. V letošním roce budou ještě následovat úseky SO 102 U Přehrady I. a SO 103 U Přehrady II. a v roce 2018 pak úseky SO 104 Vrané nad Vltavou, SO 105 Měchenice a SO 107 Štěchovice.
Po odtěžení nestabilní části skal a odstranění náletové vegetace se skály zpevňují ocelovými sítěmi, kotvenými přímo do masivu. Budují se ochranné clony a ploty, bariéry, zemní valy a betonové zídky. Ty mají zadržet padající kameny z vyšších částí svahu.
„Skály tu působí potíže desítky let. Ale rozsah zvětrání a rychlost s jakou pokračuje, je překvapující. Když se nyní Středočeský kraj rozhodl problém řešit, musí mít i řidiči pochopení, že v některých úsecích narazí na semafory a občasné kolony a dopravní omezení,“ dodává Richard Franc.
Podle něho je hlavním cílem zajistit právě bezpečnost dopravy na přilehlé komunikaci, protože drolení skal lze stoprocentně zabránit jen těžko. Doprava je od stavby oddělena masivními betonovými svodidly a ochrannými sítěmi. V zúžených místech ji řídí kyvadlově semafory s dynamickým řízením provozu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.