Počasí dnes4 °C, zítra9 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Studie: Fenomén Uber určuje nové prvky spotřebního chování v digitální éře

Sdílená ekonomika je nastupujícím trendem spotřebního chování vyspělých ekonomik. Digitální inovace založené především na mobilních technologiích umožňují měnit dosavadní vzorce spotřeby, které se po desítky let formovaly tradičními obchodními modely. Na revoluční změnu, která se v příštích letech bude čím dál více dotýkat i obyvatel České republiky, není evropský ani tuzemský legislativní rámec připraven.

Takové prostředí dává příležitost lobbistické bitvě zájmových skupin, z nichž obvykle vyhrává ta nejsilnější, nejlépe organizovaná – ta dokáže uchránit své zájmy v podobě rent a zisků, které plynou z regulace dotčených odvětví. 

Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) dlouhodobě analyzuje problematiku sdílené ekonomiky a podporuje nové, efektivní způsoby interakce mezi nabídkou a poptávkou, které eliminují transakční náklady a zvyšují užitek spotřebitele i jeho ochranu.

Ačkoliv se téma sdílené ekonomiky stalo součástí veřejné diskuse, ta až na výjimky postrádá věcnost, zejména ekonomickou podstatu. „Diskuse o sdílené ekonomice, především o platformách zajišťujících přepravu osob, se až příliš často stáží k puristickému slovíčkaření nad výklady zákonů nebo jednotlivých, v zákonech definovaných termínů. V těchto debatách pak není prostor dostatečně vysvětlit pohled ekonomie, to jest proč sdílenou ekonomiku a digitální platformy podporujeme,“ říká Aleš Rod, ředitel pro výzkum CETA. „Právě proto jsme vypracovali studii, která na příkladu platformy Uber shrnuje ekonomické argumenty a důkladně vysvětluje jeho pozitiva pro společenský blahobyt,“ dodává Rod ke vzniku studie Fenomén Uber v České republice.

Studie analyzuje šest základních oblastí, v nichž je dle domácích i zahraničních empirických studií možné pozorovat signifikantní pozitivní společenské efekty sdílených služeb jako Uber: nižší ceny a vyšší přebytek spotřebitele, vyšší efektivnost v interakci mezi nabídkou a poptávkou, vyšší bezpečnost řidičů a uživatelů, větší příležitost pro statisticky diskriminované jedince, například nedoslýchavé řidiče či uživatele, vyšší míra obsluhy tradičně opomenutých čtvrtí měst a pozitivní efekty na nehodovost zapříčiněnou podnapilými řidiči na silnicích.

Právě proto je CETA toho názoru, že by připravovaná regulace v podobě novely silničního zákona měla reflektovat technologický pokrok i pozitivní zkušenosti zákazníků a co nejrychleji narovnat a deregulovat prostředí, aby v něm mohly vznikat a podnikat další sdílené platformy v České republice i v zahraničí. Proto studie přichází s následujícími doporučeními:

  • zrušit zkoušku z místopisu, která v době GPS navigace postrádá smysl,
  • zrovnoprávnit aplikace zaznamenávající polohu pomocí GPS (a podobných technologií) s taxametrem,
  • definovat legislativní požadavky na smluvní přepravu osob tak, aby transparentní online platformy s jasně nastavenými pravidly ochrany spotřebitele a prvky následné kontroly mohly fungovat v rámci platného a účinného legislativního rámce,
  • umožnit službám založeným na sdílení prostoru v autě (UberPOP) splnit požadavky kladené na smluvní přepravu bez nutnosti zvyšovat transakční náklady (aplikace jakožto náhrada písemné či elektronické smlouvy).

I když by podobná deregulace taxislužby a osobní přepravy osob představovala radikální zjednodušení podmínek pro podnikání v dané oblasti, pozitivním deregulačním trendům se každý spíše přizpůsobí a spotřebitel na nich vydělá. „Sdílenou ekonomiku a digitální platformy nejen v oblasti přepravy hájíme dlouhodobě. Nejde nám o podporu jedné nadnárodní společnosti, jak je nám někdy vytýkáno, ale o věcnou diskusi nad racionálními ekonomickými argumenty. Spotřební chování lidí se mění, proto se musí měnit také nabídka služeb i zákony ovlivňující tuto nabídku. Soudní dvůr Evropské unie zřejmě potvrdí, že platformy v dopravě budou muset upravit své fungování dle národních regulací pro taxislužby a přepravní služby. Ale pokud nebude legislativa respektovat nové trendy v chování spotřebitelů, hrozí přesun celých těchto mladých odvětví do šedé ekonomiky. A tam začínají skutečné problémy,“ upozorňuje Aleš Rod

Studie je ke stažení na internetových stránkách www.eceta.cz

Tisková zpráva | Foto flickr.com

Štítky ekonomika, Česko, spotřebitel, trend, Uber, Soudní dvůr Evropské unie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Studie: Fenomén Uber určuje nové prvky spotřebního chování v digitální éře  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.