Ačkoliv nic jako Nobelova cena za ekonomii formálně neexistuje, cena Švédské národní banky za rozvoj ekonomické vědy na památku Alfreda Nobela je jako ‚Nobelovka‘ běžně označována. To však v žádném případě nijak nesnižuje váhu práce jednotlivých laureátů, naopak. Jedná se o ekonomy, kteří svým výzkumem výrazně posunuli chápání i užití (pro mnohé obtížně uchopitelné) ekonomické teorie. Letošní oceněný Richard H. Thaler rozhodně patří mezi ně.
Thaler ve své bohaté kariéře totiž dokázal velmi efektivně spojovat poznatky z ekonomie a psychologie v tzv. behaviorální ekonomii. Tato poměrně nová část ekonomické vědy pracuje s jednoduchým, ale naprosto zásadním předpokladem: Lidé nejsou racionální, proto dělají chyby v rozhodování. S pomocí jednoduchých podnětů je však možné velmi efektivně zvrátit lidské rozhodování a nasměřovat jej tam, kde je zrovna potřebujete.
Tak například: Pánové, všimli jste si někdy samolepky malé černé mouchy (nebo jiného obrazce) umístěného na toaletách v pisoáru? Není to náhodou. Motivace návštěvníků cizích prostor chovat se odpovědně a – kulantně řečeno – dobře mířit, je totiž velmi nízká. To provozovatelům toalet neúměrně zvyšovalo náklady, jelikož na veřejných toaletách bylo třeba neustále uklízet. Umístěním samolepky doprostřed pisoáru, tedy jednoduchým a levným behaviorálním „štouchem“, dokázala behaviorální ekonomie snížit náklady na úklid veřejných prostor o 80 %. To už je znát! Podobnými, velmi levnými a efektivními radami je možné dosáhnout mnohem více: zvýšit výběr dobrovolných darů do kasiček charit (umístěte na ně obrázek oči!), zlepšit prodej zdravějšího jídla (umístěte je do horních polic regálů!) nebo zvýšit výběr daní (namísto agresivity, negativ a vyhrožování použijte povzbudivou zmínku o tom, kolik lidí již zaplatilo!).
Právě to, že Thaler dokázal teorii za pomoci experimentů na lidech implementovat do praxe a rozklíčováním iracionality v lidského rozhodovávání firmám i vládám vydělat, resp. ušetřit obrovské peníze a spoustu času, jsou největší devizou tohoto sympatického ekonoma se smyslem pro humor. Na otázku, jak utratí odměnu za získanou cenu ve výši 1,1 milionu dolarů, se smíchem odvětil: „Tak iracionálně, jak jen to půjde!“.
PS – Knihu „Nudge (Šťouch) - Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí“, kterou R. Thaler napsal s C. Sunsteinem, si určitě přečtěte!
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.