Členové Centrální komise Ministerstva dopravy dnes vybrali variantu řešení přestavby celého železničního uzlu Brno. Na základě studií proveditelnosti, názoru odborníků, vyjádření zástupců dotčených měst, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a s přihlédnutím na poslední jednání řídícího výboru k železničnímu uzlu Brno a jednání se zástupci železničních dopravců rozhodli přesunout brněnský železniční uzel k řece. SŽDC ještě zpracuje technicko-ekonomické prověření průjezdnosti nákladní dopravy pro vybranou variantu.
Brněnský železniční uzel je v současnosti přetížený a vlaky mají mnohdy problém tudy projet. Komise Ministerstva dopravy dnes rozhodla o jeho přemístění do místa dnešního Dolního nádraží. Tato takzvaná varianta u řeky je výhodnější i v případě vedení vysokorychlostní tratě. „Jsem rád, že centrální komise Ministerstva dopravy podpořila rozhodnutí brněnských a krajských zastupitelů. Po letech diskuzí jsme dospěli k jednotnému stanovisku a nyní již nic nebrání samotné realizaci přestavby nádraží. Brno si to zaslouží,“ komentoval rozhodnutí primátor statutárního města Brna Petr Vokřál.
Centrální komisí doporučená projektová varianta je označována jako Varianta A – Řeka. Tato varianta vychází z platného územního plánu Brna. „Přesun prospěje především městu Brnu a dělá prostor pro organický rozvoj jeho centra," říká ministr dopravy Dan Ťok.
SŽDC ještě zpracuje technicko-ekonomické prověření průjezdnosti nákladní dopravy pro vybranou variantu. Tu je možné realizovat ve čtyřech možných alternativách lišících se zapojením trati od Chrlic do hlavního nádraží a uspořádáním tratí od Břeclavi a od Střelic do hlavního nádraží. Komise doporučila konkrétně podvariantu Ab.
Podle Centrální komise ministerstva jsou všechny projektované varianty, ať již varianta A – Řeka, nebo varianta B – Petrov, ekonomicky výhodné. Ovšem vyšší riziko úpravy železničního uzlu ve stávajícím uspořádání jsou nutné změny územně-plánovací dokumentace ze strany Brna, což by mohlo ohrozit, oddálit nebo znemožnit celou realizaci železničního uzlu. I z tohoto důvodu komise upřednostnila variantu u řeky.
Ministerstvo dopravy nyní zpracuje podrobnou zprávu pro vládu, kde popíše výhody vybrané varianty. Náklady na celou přestavbu železničního uzlu jsou dle vybrané varianty Ab zatím odhadovány na 43,1 miliard korun (40,8 mld. železniční část, 2,3 mld. pak tvoří náklady na související městskou infrastrukturu).
Ze závěrů centrální komise také vyplývá, že technické řešení bude připraveno tak, aby případně umožnilo realizaci Severojižního kolejového diametru.
Centrální komisi Ministerstva dopravy tvoří zástupci ministerstva, Státního fondu dopravní infrastruktury a k tématu železničního uzlu Brno byli přítomni i zástupci Správy železniční dopravní cesty a primátor města Brna.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.