Jeden kilometr nové dálnice stojí 152 milionů korun, tedy o 55 procent méně než před deseti lety. Aktuálně se za poloviční ceny staví skoro 194 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, které často tvoří obchvaty měst. Letos zahajování nových staveb pokračuje, připraveno je přes 150 kilometrů nových silnic.
„Za čtyři roky jsme otevřeli stovku kilometrů dálnic nebo obchvatů měst. Ale hlavně chystáme nové stavby, a jestliže teď stavíme 200 kilometrů, brzy k nim přibude dalších 150. Rozhodně není pravda, že nic nestavíme. Musíme se hlavně zaměřit na urychlení výstavby, celá základní dálniční síť už měla dávno stát,“ říká předseda vlády Andrej Babiš.
Nejdál je v současnosti dostavba jihočeské části dálnice D3, konkrétně jsou to 19 kilometrů dlouhé úseky Bošilec – Ševětín – Borek, které budou dokončeny v příštím roce.
„Ještě letos plánujeme začít stavět pokračování dálnice směrem na Rakousko, konkrétně půjde o dalších skoro 20 kilometrů na obchvatu Českých Budějovic, stavby budou hotové v roce 2022. Na tyto stavby pak navážou tři zbývající úseky o celkové délce 24 km až k hranicím a následně začne dostavba zbývajících pěti úseků středočeské části dálnice D3,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Letos je v plánu otevřít ještě 40 kilometrů úseků dálnic a silnic I. tříd, konkrétně půjde o čtyři zmodernizované úseky dálnice D1, úsek D7 u Postoloprt nebo úseky silnic I/22 u Strakonic v Jihočeském kraji, v Ústeckém to pak bude v létě silnice I/62 Děčín – Vilsnice nebo I/34 Rouštany – Pohled v Kraji Vysočina.
Za uplynulé čtyři roky šlo celkově do dopravních investic 385 miliard korun. Daří se zároveň snižovat ceny nově postavených dálnic. Zatímco jeden kilometr se v roce 2008 v průměru stavěl za 342 milionů korun, v současnosti je cena o 55 procent nižší a kilometr tak vychází na 152 milionů.
Aktuálně je podle interaktivní mapy Ministerstva dopravy a ŘSD ve výstavbě 121 kilometrů dálničních staveb, z čehož modernizace D1, což je stavba nové dálnice ve stejné stopě, dělá 40 kilometrů. Silnic I. třídy je ve výstavbě celkem 72 kilometrů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.