Naplánujete si cestu mezi bodem A a bodem B. Blížíte se k cíli. A najednou kolona. A vy čekáte, čekáte, čekáte… Kolik takové čekání stojí? To se na konkrétním příkladu jedné uzavírky pokusili demonstrovat analytici Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).
Jako bernou minci pro výpočet vzali dopravní uzavírku silnice č. I/3 za obcí Miličín (neplést si s pár kilometrů vzdálenou dopravní uzavírkou v obci Olbramovice). U Miličína byl, kvůli úpravě vozovky, provoz celkem 18 dní řízen kyvadlově s využitím semaforu. To způsobilo dlouhé dopravní kolony.
ČTĚTE TAKÉ: Zácpy na silnicích při rekonstrukcích a uzavírkách? Podle ministerstva vše v nejlepším pořádku
Náklady řidičů v těchto kolonách byly kalkulovány s využitím těchto faktů:
Výpočet byl proveden jako násobek počtu dní oprav s váženými náklady průměrného dne, který byl kalkulován jako:
K přímým nákladům na veřejnou zakázku opravy silnice je tedy nutné připočítat další (společenské) náklady, které tato uzavírka jednotlivým členům společnosti přináší. Velmi střídmý odhad kalkuluje, že náklady na čekání ve frontě po dobu uzavírky činí zhruba 20 milionů Kč. Pokud bychom přijali fakt, že na hlavním tahu mezi Prahou a českými Budějovicemi (dále Rakouskem a jižní Evropou) je vytíženost v autech vyšší než průměrná (tj. v autě sedí třeba minimálně dva pasažéři), že hodinová mzda pasažérů není mediánová, ale třeba spíše nadprůměrná, a že v čase dopravní špičky se v koloně pohybují spěchající lidé, jejichž náklady ušlé příležitosti jsou vyšší, vyčíslení nákladů by vyšlo významně výše. K tomu bychom mohli počítat další náklady, třeba dopady na životní prostředí čekajících aut v obci Miličín.
Když si promítnete do mapy, kolik je v České republice v každém dni kolon, uzavírek a dopravních komplikací, číslo, které pročekají, je dosti významné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.