Problém s regulací v oblasti poskytování přepravních služeb je velice intenzivně diskutovaným tématem, obzvláště konflikt mezi tradiční taxislužbou a moderními platformami, který se ve značné míře odehrává především v Praze. To reflektují jednání na úrovni vlády, ministerstev nebo magistrátů o podobě regulace. Ta současná je nevyhovující, především kvůli nadbytečné byrokracii. O tom se přesvědčil figurant Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), který procesem získání všech nutných povolení pro výkon taxislužby osobně prošel.
„Regulatorní prostředí v poskytování přepravních služeb, o kterém se vedou vášnivé debaty, je velice nepřehledné. To tvrdíme dlouhodobě. Proto jsme se v rámci analýzy dané problematiky rozhodli otestovat, jak proces licencování řidičů taxi probíhá v praxi. A náš figurant se jej přímo zúčastnil. Jednoduše řečeno: Měříme úkonovou, časovou a finanční náročnost procesu, v němž se z úplného laika stane taxikář,“ vysvětluje podstatu studie Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA.
Figurant CETA prochází cestou od bodu nula až k získání všech potřebných oprávnění, licencí a dalších dokumentů k poskytování taxislužby v hl. m. Praha. „Administrativní a ekonomická náročnost celého procesu je dech beroucí. Vedle různých poplatků na úřadech, peněz na cestovné nebo tisku dokumentů a formulářů figuruje hlavní vzácný zdroj, a tím je čas, který celý tento proces zabere. V mnoha případech zbytečně,“ říká Rod a demonstruje svá tvrzení na několika příkladech:
Ani po dvouměsíčním úsilí tak není možné požadované povolání vykonávat. „Právě poslední zmíněné zjištění, tedy čekání na povinnou zkoušku z místopisu, pokládáme za zcela neakceptovatelné. Zdlouhavý proces, který žadatele nutí čekat měsíce na splnění nutné podmínky, notabene zcela zbytečné podmínky, je tou nejlepší odpovědí na to, proč jsou pro tisíce řidičů nesmírně atraktivní internetové platformy pro zprostředkování osobní přepravy,“ kritizuje Aleš Rod současnou licenční praxi v taxislužbě. „Překážky, které systém klade zájemcům o výkon povolání, jsou naprosto nesmyslné a v praxi nemají vůbec žádné opodstatnění. Pro narovnání prostředí je třeba celý systém významně deregulovat: Umožnit řidiči, aby mohl začít rychle podnikat, a umožnit spotřebiteli, aby si zvolil službu, která mu vyhovuje. Když zákazník nevěří navigaci, ať si vybere řidiče se zkouškami z místopisu a za tento komfort si připlatí. Ale klást to jako základní podmínku v celém procesu je ve 21. století zastaralé,“ tvrdí Rod.
Výsledky analýzy CETA jasně poukazují na excesivní množství překážek a podmínek v procesu licencování taxikáře, ale také na naprosto nedostatečnou úroveň podpory k jejich překonání. Řidiči podnikající v oblasti přepravy osob chtějí jediné – začít rychle podnikat v transparentním prostředí. Pokud jim to systém neumožní, respektive jim v tom aktivně brání, budou preferovat takové služby, kde je vše možné zařídit za jediný den.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.