Slyšeli jste už o Family Bakery? Již z názvu je patrné, že se jedná o rodinnou firmu. Pod tímto sympatickým názvem rozjela svůj start-up rodina Fišerů z Polep u Litoměřic, která se snaží prorazit se svými cukrářskými výrobky. Svým přístupem k podnikání zaujali řadu velkých společností, ze kterých se záhy stali klienti. O těžkých začátcích i radostech spojených s podnikáním promluvila zakladatelka společnosti Jana Fišerová.
Co je ve zkratce Family Bakery? Kdo se na tomto start-upu podílí?
Jsme poctivá moderní rodinná cukrářská výrobna. Firmu jsem založila já, společně s maminkou, bráškou a jeho slečnou. Znamená to, že jsme firma, kde se díky spojením dvou generací snoubí inovace s tradicí. Maminka, babyboomer, do firmy vnáší smysl pro tvrdou práci, na kterou byla celý život zvyklá, a my, mileniálové a Havlovy děti, si chceme užívat svobodu a flexibilitu. Ve firmě máme tedy motto „work hard, play hard.“
Jsme a děláme etický byznys. K našim dodavatelům i zákazníkům se chováme slušně, s úctou a respektem. Záleží nám na životním prostředí, a proto se například snažíme eliminovat plasty z výroby, prodeje a distribuce. Používáme biodegradovatelné sáčky na zdobení a kompostovatelné pytle do koše. Navázali jsme dokonce spolupráci s VOŠ obalové techniky ve Štětí, abychom společně s jejich studenty vyvinuli “environmentally friendly“ obaly na cupcakes.
Vybíráte s ohledem na přírodu také suroviny?
Snažíme se udržet naši uhlíkovou stopu na co nejnižší úrovni a proto využíváme lokální dodavatele. Mouku odebíráme z Litoměřických mlýnů, mléko z rodinné farmy v Brňanech a ovoce od místních farmářů, jako je jahodárna Brozany. Jedlý papír, který používáme k tisku firemního loga či fotografií na dorty a cupcakes, neobsahuje palmový olej. Je vyroben z bramborového škrobu a vody. Nic víc, nic míň. Záleží nám na kvalitě života zvířat, která nám poskytují ingredience. Proto např. nepodporujeme chov nosnic v klecích, ale k výrobě používáme vejce v kvalitě bio nebo z volného výběhu. Je ohromná škoda, že tento typ vajec není zatím běžně k dostání ve větší míře. Rádi tedy uslyšíme od etických chovatelů nosných slepic a producentů CZ1 a CZ0 vajec, kteří mají zájem o dlouhodobou spolupráci.
Jak pracujete jako firma s místní komunitou?
Do společnosti a komunity vracíme nejen obchodem, ale i filantropií. Navázali jsme spolupráci s Kočičím domovem Sluníčko v Dobříni u Roudnice nad Labem, pro který jsme navrhli limitovanou edici ‘sluníčkových’ cupcakes s logem útulku. Předem domluvené množství pak prodáváme společně s našimi běžnými produkty tj. cupcakes, cheesecakes a cakepops na farmářských trzích a dalších outdoorových akcí, kterých se účastníme, a jejich prodejní cena jde přímo Sluníčku do kasičky. Navíc jsme navázali spolupráci se začínající Kočičí kavárnou Catfé Kočičárna v Liberci, která ve spolupráci s Šancí zviřatům bude umisťovat bezprizorní kočičky a které budeme exkluzivně dodávat zákusky a dorty na míru.
Vít Fišer se svou přítelkyní Denisou Dresslerovou.
Jak vůbec tahle myšlenka vznikla?
Nápad podnikat v cukrářství přišel vlastně od maminky. V 90. letech se to téměř povedlo. Změna v osobní situaci měla ale za následek, že cukrárnu nikdy neotevřela. O 20 let později jsem chtěla mamince splnit sen a dotáhnout původní záměr do konce. Byznyz plán jsem samozřejmě přizpůsobila dnešní době. Možnosti komunikace, prodeje, distribuce, výroby – to vše se podstatně změnilo a možností, jak prorazit na trhu, přibylo. Jako vysokoškolská profesorka ekonomie a strategického managementu ve Velké Británii jsem měla příležitost pracovat se start-upy a malými podnikateli. Byli pro mě obrovskou inspirací, a proto jsem se rozhodla uplatnit maminky dlouholeté zkušenosti cukrářky a svoje znalosti a dovenosti v oblasti obchodu a podnikání v praxi. Tak se zrodil plán, který přivedl maminku zpět ke “ztracenému“ řemeslu a zároveň umožnil prostor pro seberealizaci celé rodině.
Vzpomeneš si ještě na vaše začátky?
V podstatě jsme na začátku stále. Záleží jak v podnikání definuješ začátek. Začalo to, když se zrodil nápad? Když jsem vypracovala byznys plán? Když jsme pro sebe našli jméno? Když jsem založila eseróčko? Když jsme prodali první cupcake nebo když jsme vyplatili první mzdy? To všechno se dělo a děje. Měsice trvalo zpracovat byznys plán a provést průzkum trhu. Další měsíce trvalo najít vhodnou nemovitost tak, aby splňovala naše požadavky rodinného sídla a sídla rodinné firmy. Zpracovat projekt rekonstrukce, získat stavební povolení, sehnat řemeslníky – další měsíce práce. Získání kapitálu, samotná rekonstrukce, kolaudace a schválení všemi zainteresovanými orgány státní správy trvalo další rok. Začátky jsou komplikované, náročné finančně, fyzicky i psychicky, ale pokud celá firma věří, že to, za čím jdeme, má smysl, a že tvrdá práce se vyplatí, dá se to vydržet. Neznám podnikatele, který by řekl ‘začátky byly jednoduché, zakázky a peníze se hromadily samy a vše bylo bez problémů’. Naopak každý, kdo někdy podnikal ví, že od bankrotu je mnohdy dělily hodiny, že se nic nestane samo od sebe a že za vším stojí tvrdá práce a obětavost. Výsledek ale pak stojí za to a já věřím, že to bude i náš případ.
Zkus ve zkratce popsat, co nabízíte?
Specializujeme se hlavně na výrobu dortů, cupcakes a cheesecakes. Neustále ale rozšiřujeme naše portfolio, testujeme nové receptury a vyvíjíme nové produkty. Náš poslední úspěch slavíme například s dortovými lízátky cakepops, která jsou ohromně populární mezi dětmi i mezi dospělými. Dokážeme připravit originální dorty dle přání zákazníka – pracujeme s airbrushem, jedlým tiskem, modelujeme z marcipánu. Chcete dort s panenkou nebo snad traktor? Dort ‘naháč’ nebo s fotkou pohádkové princezny či s firmením logem? Žádný problém. A mohou být dokonce bez lepku či bez cukru. Našimi signature produkty jsou ale cheesecakes a cupcakes, kterése skvěle hodí do cukráren a kaváren, na firemní akce nebo na rodinné oslavy či svatební hostiny
Chápu dobře, že se zaměřujete spíše na velkoodběratele? Vím, že jste slavili řadu podnikatelských úspěchů, můžeš některé vypíchnout?
Je pravdou, že naše zbrusu nové výrobní prostory nám plně umožnují pracovat na velkých zakázkách, kdy jsme schopni dodat i několik tisíc cupcakes a cheesecakes najednou, což je zajímavé právě pro velké firmy, PR agentury a cateringové a event managementové společnosti. Náš obchodní model je ale postaven na kombinaci výroby pro B2B a B2C sektor. Dorty a zákusky tedy vyrábíme jak pro firemní klienty, tak pro koncové zákazníky. Abychom se více otevřeli koncovým zákazníkům, chceme rozjet první cupcake e-shop v České republice. S tímto plánem jsme se umístili na třetím místě v Ústeckém kraji v souteži začínajících podnikatelů Rozjezdy společnosti T-Mobile.
Jana Fišerová.
Pokud by chtěl někdo ochutnat vaše výrobky, co by pro to měl udělat? Jsou dostání v některé z kaváren?
Firemní klienti nás mohou kontaktovat přes email, mobil, LinkedIn nebo poptávkový formulář na naší webové stránce. Koncoví zákazníci nás mohou navíc kontaktovat přes Facebook nebo osobně na farmářských trzích v Roudnici nad Labem a Praze na Kubánském náměstí. Za nedlouho budou naši fanoušci moci ochutnat naše produkty v jediných kočičích kavárnách v Ústí nad Labem a Liberci. Fotky a recenze najdou naši potenciální zákazníci na našich účtech na Facebooku a Instagramu.
Můžeš prozradit něco z vašeho know-how? Něco, čím se odlišujete od ostatních?
Inovace při výrobním procesu je jedním z faktorů, které nás odlišují. To, že vyrábíme produkt, který je na českém trhu ojedinělý, s sebou sice nese jednoznačnou konkurenční výhodu na trhu, ale být první a jediný má i své nevýhody. Formy na naše cheesecakes jsme museli koupit v Británii, protože nikde jinde v Evropě, natož v česku, nebyly k dostání. Abychom zefektivnili výrobní proces, nechali jsme si ve spolupráci se strojaři a obráběči navrhnout a vyrobit prototyp instrumentu, který nám pomůže cheesecakes dostat z formy všechny najednou. Abychom ještě vylepšili a sjednotili vzhled našich výrobků, nechali jsme si na míru vytvořit nástavce na formy a tlačítka na sušenkový základ cheesecaků. Ve výčtu bych mohla pokračovat dál a dál. Inovace je totiž základem úspěšného podnikání a my se tohoto poznatku držíme a neustále přicházíme s novými způsoby, jakymi zefektivnit výrobu, aniž by to mělo vliv na naše hodnoty a kvalitu našich výrobků. Pocitvou ruční práci tedy doplňujeme moderními technologiemi a výrobními postupy.
Jedním z dalších příkladů toho, jak se Family Bakery odlišuje od ostatních je naše specializace na jedlý tisk, jenž mimo jiné využíváme k tomu, abychom pomohli ostatním firmám zviditelnit jejich značku. Dokážeme totiž natisknout firmení logo na cupcakes, které se pak dají skvěle využít na akcích pro zaměstnance, promo eventech pro zákazníky, při jednání s důležitými klienty, na oslavách uvedení produktů na trh, apod. Po několika zklamáních dodavateli jsme se rozhodli integrovat tuto část do našeho interního výrobního procesu. Sami si tedy zpracováváme design, máme vlastní tiskárnu s jedlým inkoustem, a sami si stříháme jedlý papír, jenž pak glukózovým syrupem lepíme na cupcake toppers, které vyrábíme z marcipánu.
Jak složité je se s něčím podobným na trhu prosadit?
Pro cukrářské výrobny je vstup na trh celkem komplikovaný, a to hlavně kvůli legislativě. Jsem ale ráda, že tato legislativa existuje, protože chrání spotřebitele a v podstatě i výrobce. Spotřebitelé tak navíc vidí, kdo své podnikání myslí vážně a kdo do toho jde s dlouhodobým záměrem. Když totiž podnikatel projde celým procesem vybavování a schvalování cukrářské výrobny, je celkem jasné, že to myslí vážně.
Být trend-setter též není jednoduché. Musíš umět cizí jazyk, nejlépe angličtinu, protože recepty nejsou ještě přeložené do češtiny, musíš najít a objednat formy a košíčky v zahraničí, protože na českém trhu nejsou, a když jsou, tak nesplňují požadavky kvality a ceny. Spoustu věcí si musíš udělat sám, potože buď na trhu vůbec neexistují, nebo nemáš v blízkosti spolehlivého dodavatele. Jakmile tohle vydržíš a ustojíš, musíš pak investovat energii do prodeje a získávání zakázek. Na to potřebuješ povědomí o obchodu, zákaznické spokojenosti a trendech na trhu, musiš mít IT dovednosti a umět využít sociální sítě k rozvoji vztahu se svými zákazníky. Podnikání v tomto oboru s těmito produkty tedy není pro každého, a právě proto jsme rádi, že se nám na tento trh podařilo dostat a prosadit se na něm.
Co plánujete v nejbližších měsících?
Plánujeme expandovat na celý český trh. Navázali jsme spolupráci se start-upem FOODmat, který plánuje ve spolupráci s DaysMenu poskytovat naše cupcakes a cheesecakes studentům na vysokoškolských kolejích jako doplněk plnohodnotných mražených jídel vydávaných 24 hodin denně z jídelních automatů. Je to pro nás skvělá příležitost jak spolupracovat s kolegy z Pardubic, kteří se se svým nápadem též umístili na třetím místě regionálního kola v T-Mobile Rozjezdech. Ve spolupráci s VOŠ obalové techniky, Fakultou Umění a Designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Inovačního Centra Ústeckého Kraje plánujeme navrhnout ochranný obal na cupcakes tak, abychom mohli naše cupcakes transportovat jako balík běžnými přepravci po celé republice a tak otevřít možnost si naše cupcakes objednat prakticky odkudkoli. Chystáme se tedy začít vyjednávat s dopravci na českém trhu, kteří by tuto výzvu chtěli absolvovat s námi.
Uvítáme spolupráci s hotely a hotelovými řetězci, které by se chtěly odlišit od konkurence. Pro ty jsme připravili nabídku způsobu jak zviditelnit jejich značku a předčít zákaznická očekávání, čímž mohou zvýšit zákaznickou spokojenost a tedy pravděpodobnost doporučení jejich hotelu. Jsme tu pro kavárny a cukrárny bez vlastní výroby (a další stravovací zařízení), které se chtějí odlišit od konkurence a nabízet svým zákazníkům originální a kvalitní zákusky. Rádi zpracujeme individuální cenovou nabídku na firemní akce či rodinné oslavy, na které zákusky a dorty přivezeme naším chladicím vozem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.