Uplynulý víkend se v Brně nesl ve znamení motocyklového svátku. Do Brna se sjeli fanoušci jednostopých vozidel z celé Evropy. Brněnská Velká cena přinesla za krásného počasí fantastické závody. Jeden velký mrak se však nad MotoGP v Brně začal stahovat už týdny před začátkem závodu: chybějící finance ze strany státu, respektive ministerstva školství. O udělení a neudělení dotací, o budoucnosti MotoGP v brně nebo také o vyšetřování ze strany BIS jsme si popovídali s brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO).
Jak hodnotíte letošní Velkou cenu?
Nemůžu hodnotit jinak než kladně. Ročník to byl po všech stránkách povedený. Po dvou letech konečně vyšlo počasí, přijelo spousta diváků a třešničku tomu dal Kuba Kornfeil a jeho úchvatný závod. To si musel užít každý.
Jaký význam má podle vás Velká cena pro Brno a region?
My jsme si v minulosti nechali udělat průzkum: 80% Brňáků je přesvědčeno, že MotoGP do Brna patří. Jsou s tím identifikováni od nepaměti. A to rozhodně nemluvíme jen o fanoušcích motosportu. Je to událost, která do Brna přivede spoustu života. Pro Brno je Velká cena ohromná reklama. Celý svět vidí, kde je Brno.
Ohledně financování - Spolek pro GP, ve kterém figuruje město i kraj, žádal od státu dotaci 70 milionů korun. Dostali jste 39 milionů. V jaké fáze je nyní celá záležitost? Od ministerstva zaznívá, že to berou jako uzavřenou záležitost..
Uzavřená záležitost to rozhodně být nemůže. Dotační program ministerstva byl jednoduchý, transparentní a ta metodika úplně jasná. Obsahuje deset bodů, do kterých si člověk přesně podle pravidel dotačního programu dosadí deset hodnot. Když jsme si ty hodnoty vypočítali cvičně, vyšla nám při restriktivním přístupu částka okolo 65 až 70 milionů, při benevolentnějším až 80 milionů korun.
My jsme letos na konci června od Ministerstva školství, mládeže a těovýchovy obdrželi tzv. pověření službou obecně hospodářského zájmu. Podle evropské legislativy to znamená, že z dotačního programu nemůžeme dostat ani o korunu víc, než jsou prokazatelné náklady, ale nemůžeme dostat ani o korunu méně, než jsou prokazatelné náklady.
Paradoxně je tak úplně jedno, jaká částka z dotace vychází. Pověření služby obecně hospodářského zájmu nám stejně přikazuje vrátit do koruny všechny přebytky z dotace a státu na druhou stranu přikazuje doplatit všechny případné nepokryté náklady.
Letos jsme zažili opravdovou krizi. V den závodu jsme neměli na účtu ani korunu. Loni jsme přitom rozhodnutí o dotaci dostali v průběhu března a peníze na účtu začátkem dubna. Letos jsme měli na začátku červnui zaplatit promotérovi 50 milionů, což je polovina zalistovacího poplatku, a peníze nikde. Celé týdny. Bylo to hrozně nepříjemné, když se po letech budování důvěry a po dvou letech bezproblémového fungování spolku zase vracíme do roku 2014, kdy se nás promotér ptal: a chcete to vůbec?
My teď musíme udělat zúčtování všech příjmů a nákladů a poslat to na ministerstvo. Zároveň s tím pošleme žádost o tzv. vyrovnávací platbu, aby ty náklady byly vyrovnány.
Ministerstvo se ještě před závodem odkazovalo na procesní chyby v dotační žádosti. Oprávněně?
Zatímco loni už jsme měli v únoru pověření službou obecně hospodářského zájmu, tak letos jsme teprve v březnu dostali první dotazy. Ty dotazy od ministerstva byly typu: Musí se jet závod v Brně? Proč je zalistovací poplatek tak vysoký? Proč je nájem takto vysoký?
A takové dotazy se táhly až do posledního dne, kdy nám navíc chodily maily, ať upravíme rozpočet - těsně před konáním akce, to je samozřejmě nemožné.
Ministerstvo se ještě odkazovalo na chyby typu: razítko z podatelny se špatným datem. Bylo to křečovité hledání formálních chyb, přestože je ta žádost úplně v pohodě.
Závod se naštěstí uskutečnil, máte od ministerstva nějakou zpětnou vazbu?
Nemáme. Ani dokonce odpovědi na dvě oficiální žádosti o získání oficiálního dokumentu, který by nám řekl, na základě čeho vyhodnotilo ministerstvo výši dotace.
Pokud si ministerstvo k dotačním programům vydalo takovou metodiku, jakou si vydalo, tak by se jí mělo držet a mělo by ji i vyhodnotit. Podle mě - a díky ministerstvu jsem si tu legislativu musel nastudovat velmi důkladně - došlo v celé věci ke spoustě formálních pochybení právě ze strany ministerstva.
Paradoxem je, že tato metodika rozdělování dotací vznikla na ministerstvu jako reakce na předchozí skandály a průšvihy s přerozdělováním peněz. Kroky, které v letošním roce ministerstvo podniklo, mi však nápadně připomínají právě ty temné roky podezřelého přerozdělování dotací.
Čistě hypoteticky, je spolek schopný doplatit těch chybějících 30 milionů korun z prostředků města/kraje?
Je potřeba to vidět v různých úhlech pohledu. Kdyby ministerstvo bývalo bylo avizovalo už na konci roku, že do toho programu na významné akce nedají dostatek peněz, tak by možná město (i kraj) v průběhu první poloviny roku reagovalo a nějakým způsobem by ty přispívané částky navýšilo. Po skončení závodu a navíc bez vyhodnocení dotace od ministerstva těžko zastupitelstvo něco odsouhlasí, to je první problém.
Druhý problém, který se víc týká města, jsou komunální volby. Mezi 5. říjnem a polovinou prosince tu de facto nebude žádné zastupitelstvo, které by bylo schopno rozhodnout o nějakém navýšení financování. Ani čistě z formální stránky tedy město není schopno učinit kroky, které by vedly k tomu doplacení.
Třetí a nejzásadnější, principiální problém: proč bychom měli platit něco navíc, když jsme naprosto přesvědčeni, že na ty peníze máme nárok. Nevidím důvod, proč bychom měli vůbec přijímat nějaká zvláštní opatření, když z našeho pohledu má ministerstvo povinnost na základě jejich dotačního programu a jimi určené metodiky nám peníze poslat.
Dokážete říct, kolik Velká cena přinese do státní kasy?
Různých propočtů se tady historicky dělalo spoustu. V nedávné době vytáhla Česká televize takovou zastírací informaci, že BIS šetří tyto studie, že prý měly být tendenční a měly mást poskytovatele dotace.
Studie, o kterých spekulovala Česká televize, byly z roku 2014/15. My jsme byli objednavatelé jedné z nich a ta určila částku 220 až 250 milionů korun na daních pro stát. Je však potřeba zmínit, že to není příjem pro město ani kraj, pouze pro stát. Ty peníze jdou přímo do státní pokladny, odkud se přerozdělí nezávisle na MotoGP.
Paradoxně, když jsme byli nařčeni, že manipulujeme studiemi, aby před státem vypadala Velká cena výhodněji, sáhli jsme si pro starší studie. Například studie z roku 2011, kterou si nechalo vypracovat samo ministerstvo školství společně s Evropskou unií, ukazuje na příjmy z daní převyšující částku 300 milionů korun.
Neznám moc druhů podnikání, u kterých v květnu pošlu 70 milionů a v říjnu se mi 150, 200, 250 milionů vrátí. Naprosto mi tak uniká, že se nerozhoduje i na základě této ekonomické podstaty věci. Je totiž spoustu dotací, které jsou jednorázově spotřebovány a kromě hodnoty, ke které byly určeny, ekonomicky nic navíc nepřinesou. U MotoGP je jasný ekonomický přínos.
Podle mého názoru by se tyto významné akce měly stát běžnou součástí státního rozpočtu, abychom z dlouhodobého hlediska věděli, na čem jsme. My totiž nyní nevíme, co bude.
Nevíme, jak dopadne letošní rok. Nevíme, co se bude dít příští rok, když se vypisují programy, které se pak nedodržují... A to se při takové obrovské akci, jakou je Velká cena, prostě dělat nedá.
Ať stát řekne narovinu: nechceme 200 milionů na dani, nás to nezajímá. Nechceme celosvětovou reklamu. Nechceme stovky tisíc lidí utrácející tu peníze a miliony lidí u obrazovek, nás to nezajímá.
Já tedy doufám, že zvítězí zdravý rozum.
Mluvil jste o tom s premiérem Andrejem Babišem. Je to muž čísel - rád šetří a rád vydělává. Na tohle by měl slyšet..
Já s ním o tom komunikuji už de facto 4 roky. Problém je, že jsou lidé, kteří tomu nepřejí. Lidé, kteří říkají, že nájem okruhu je drahý a podobně. Dobrá, pokud považují 25 milionů za pronájem okruhu na 10 dní moc, ať nám pošlou o 5 milionů méně, s tím se popereme. Ale ne o 30.
Navíc všechny veřejné peníze, tedy peníze z města, kraje a státu, jdou na zalistovací poplatek promotérovi. Ze vstupného, což je jediný další příjem, který máme, se platí technické zabezpečení, pronájem, výstavba mobilních tribun, obrazovky..
Je tedy Babiš pro?
Pan Babiš se i osobně v minulosti setkal s ředitelem Dorny Ezpeletou. Já jsem přesvědčený, že je podporovatelem Velké ceny. Avšak díky určitým lidem, kteří neustále trousí tyto pochybovačné informace, je velmi choulostivý. Dá to ohromnou spoustu práce mu vysvětlit, že to tak není.
Přitom máme všechno vysoutěžené, všechny smlouvy jsou na internetu, lehce dohledatelné. Já už si transparentnější přístup nedokážu představit.
Je nutné hradit Velkou cenu z veřejných peněz? Není šance, že by do toho vstoupili a převzali soukromí investoři?
To je velmi složité, bohužel. Promotér - v našem případě španělská Dorna - totiž vlastní veškerá marketingová a reklamní práva. My jako organizátor si tedy v areálu nemůžeme vyvěsit jediný reklamní banner, vše podléhá promotérovi. A sehnat partnery v řádech desítek a stovek milionů korun, aniž bychom jim mohli zajistit, že budou vůbec nějak vidět, to je nemožné.
Na druhou stranu, promotér si vždy dělá nechat studie ekonomického přínosu celé akce s ohledem na stát, region, pořadatele atd. Z toho Brno vychází skvěle a proto máme jeden z nejnižších zalistovacích poplatků na světě.
Ve Španělsku se nedávno registroval nový závod a jejich zalistovací poplatek byl 7 milionů euro. Náš činí 4 miliony euro. Ve Finsku se právě dostavuje nový závodní okruh a Finové mají eminentní zájem o MotoGP, jsou přitom ochotni zaplatit minimálně těch 7 milionů euro.
Proč je tedy Brno pro Dornu výhodné? Problémy s placením, navíc nejnižší poplatek..
My jsme pro Dornu sice jeden z nejlevnějších partnerů, na druhou stranu oni velmi dobře ví, že náš okruh je ve špičkové kvalitě. Sami závodníci ho milují, mluvil jsem o tom s řadou z nich o uplynulém víkendu.
A navíc Dorna má jistotu, že do Brna dojede klidně čtvrt milionu lidí. To je pak jiný závod, když jede závodník před plnou a burácející tribunou, než když stojí za svodidly stádo velbloudů. Téhle hodnoty jsou si v Dorně vědomi a proto jsou s námi trpělivější. Brno je spjaté s motorkami již desítky let a byla by škoda to ztratit. Toho si je španělská Dorna možná více vědoma, než někteří místní úředníci.
Takže jste důvěry Dorny i přes všechny problémy neztratili?
Dorna ví, že jsme i přes velké trable v minulých letech nakonec všem závazkům dostáli, takže nám věří. Na druhou stranu chtějí přirozeně vědět, kdy doplatíme letošní ročník a především pak, jestli vůbec stojíme o ročníky budoucí. Je třeba si uvědomit, že máme s Dornu smlouvu do roku 2020 a o jejím prodloužení se musí začít jednat už příští rok.
Současná situace s dotací a přístupem ministerstva nám to nesmírně komplikuje. Jít do jednání o budoucnosti s tím, že partnerovi již nyní dlužíte desítky milionů, je strašně nepříjemné.
Jaký je podle vás ideální scénář organizování Velké ceny do příštích let?
Pro mě by bylo ideální, kdyby nám teď vláda zaslala dorovnávací platbu a my ji byli schopni Dorně co nejdříve odevzdat.
Ideálním scénářem do budoucna by bylo, kdyby se vláda rozhodla, že TOP špičkové akce, jakými jsou MotoGP, Zlatá tretra, Velká pardubická, karlovarský festival nebo Pražské jaro, vyjme z ministerstev a zařadí je pod jeden rezort, jednu kapitolu a označila je za strategicky významné akce pro ČR, které bude dlouhodobě podporovat.
Připouštíte si, že by se Velká cena v Brně nejela?
Já ne. Já vždycky říkal, že to nevzdám, ale bez toho, aby se k tomu stát postavil čelem, to bude strašně těžké. Už teď je obtížné obhajovat něco, z čeho profituje někdo jiný. Město ani kraj totiž z toho ekonomického přínosu nevidí ani korunu. Navíc, jak jsem zmiňoval, na podzim budou volby.
Panuje napříč politickým spektrem shoda, že Velkou cenu v Brně chceme?
Podle mě ano. Tedy kromě Strany Zelených, ale tam je to samozřejmě logické. Principiální podpora určitě je. I když se můžeme lišit v názorech, kolik by do toho mělo Brno investovat. Dokážu si představit, že by například město dorovnalo výši platbu kraje, tedy dvacet milionů. To už je ale podle mě maximum.
Poslední otázka ryze praktického charakteru: ceny vstupenek na další ročník zůstanou stejné?
My bychom velmi rádi, aby ceny vstupenek zůstaly víceméně stejné. Je potřeba to vnímat také v kontextu okolního světa.Krátce před námi se jel Sachsenring v Německu, týden po nás se jede Rakousko a my musíme sledovat ceny okolních okruhů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.