Kateřina Křivánková, která navštívila Letní žurnalistickou školu v Havlíčkově Brodě, studuje brněnskou Masarykovu univerzitu. Se svými spolužáky se jednoho dne rozhodla, že už se nechce dívat na to, jak se internetem šíří nepravdivé a poplašné zprávy. Vytvořili proto projekt Zvol si info, zabývající se právě problematikou hoaxů a fake news. Z malého projektu se stalo úspěšné poselství, které předávají na více než padesáti středních školách po celé republice a na Slovensku.
Jak projekt Zvol si info odstartoval?
Nechtěli jsme ale být pozitivní sluníčkáři, kteří zvou své sousedy na kafe. Věděli jsme, že by to u nás neprošlo. Takže jsme se rozhodli jít trochu oklikou, a tak nějak postupně jsme vytvořili příručku Surfařův průvodce po internetu. S tím jsme začali jezdit po školách, abychom vystoupili z naší sociální bubliny a dostali to ke studentům, ke kterým se ty informace mají donést.
Čekali jste na začátku, že ten projektu bude mít takový úspěch?
Ne. Vůbec. Je to hustý J Potom všem pak ještě přišla nabídka napsat knížku. Už si celkem zvykáme, že je toho hodně, ale pořád tak nějak netušíme, co se nám povede a jak to dopadne. Jsem opravdu zvědavá, co nás všechno ještě čeká.
Váš projekt se věnuje hoaxům (poplašným zprávám, které se šíří na internetu), fake news a tak dále. Jaké největší „nesmysly“ podle tebe na internetu kolovaly?
Baví mě třeba oblíbená historka mého kolegy Vojty, která vyprávěla, že nějaký člověk se v Třinci zfetoval LSD a nahý doběhl z Třince až do Polska. Vždycky si taky vzpomenu na homosexuální lvy, kteří „to chytli“ od americký turistů a baví mě falešný Ovčáček.
S projektem jezdíte po středních školách, na kterých se už x let vyučuje standardně historie, matematika, výtvarná výchova. Problematice internetu se pořád nedává extra velký prostor. Nemyslíš si, že by se tohle mělo změnit?
Já zrovna matematiku, fyziku uznávám a myslím si, že by se rozhodně učit měla. Co mi přijde jako větší problém, že u dějepisu se začíná od pravěku a řeší se rozdíl mezi jónským a dalšími sloupy, ale neřeší se, co se tady stalo za posledních šedesát let.
Ale celkově se víc učí o té historii než o tom, co se děje teď. Včetně šíření nepravdivých zpráv na internetu…
To je další věc. Bylo by fajn, kdyby se o tom děti učily, akorát že učitelé k sociálním sítím přišli taky jak slepí k houslím. Myslím, že zásadní by bylo, kdyby se školy u dětí více zaměřovaly na rozvoj kritického myšlení.
Je z tvého pohledu jednodušší tuto problematiku vysvětlit mladší generaci než našim babičkám, nebo právě učitelům ve školách?
Troufám si tvrdit, že ano, protože ještě pořád máme nějaký stejný jazykový základ. Ale začíná to být horší, protože třeba já osobně nemám nejmenší ponětí, co se děje na YouTube. Oni se s tím setkávají, takže pořád mají trochu povědomí o tom, co se děje.
A teď poslední otázka na odlehčenou. Dá se podle tebe postava Ježíška považovat za fake news?
Já si myslím, že ne. Udržení dětské mysli v nevědomosti v rámci nějakých tradic a zvyků není vyloženě fake news, ale chápu, co tím myslíte (smích).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.