Společnost Airbnb vzbuzuje obdiv stejně jako vášně. Obě dvě emoce můžeme paradoxně nalézt i u lidí, kteří nemají s touto službou žádné osobní zkušenosti. To vede k tomu, že se veřejným prostorem šíří některé nepodložené informace, nebo dokonce populisticky podbarvená dojmologie. Abyste byli do diskuse o Airbnb vybaveni argumenty, zde je pět faktů o působení této společnosti v České republice. možná vás některé z nich překvapí.
1. Airbnb v číslech
V České republice je zhruba 11 tisíc hostitelů, kteří pronajímají 18 tisíc nemovitostí. Průměrná obsazenost jedné nemovitosti je ale jen 37 nocí v roce. Pouze 19 % bytů je pronajímáno více než 180 nocí v roce. Vloni do Česka zamířilo přes Airbnb 1,02 milionu turistů, většina z nich do hlavního města. Nejvíce turistů přijelo z Německa (13,5 %), USA (12,8 %), Velké Británie (8,3 %) a Francie (7,7 %). Z České republiky je 7 % ubytovaných hostů.
2. Airbnb a ekonomické efekty
Dle reportu analyzujícího ekonomické efekty Airbnb v České republice v roce 2017 zde oněch 1,02 milionu turistů strávilo v průměru 3,2 noci. Vlastníci nemovitostí od svých hostů za ubytování inkasovali 75 milionů eur (téměř 1,9 miliardy Kč), útraty turistů v Česku činily dalších 324 milionů eur (přes 8,1 miliardy Kč). Zajímavé je, že zatímco počet turistů se na celém území meziročně zvýšil o 52 %, počet turistů mimo hlavní město rostl o 108 %. Turisté tak začínají objevovat i regiony mimo Prahu, což je určitě pozitivní.
3. Airbnb a byty hlavním městě
Celkový bytový fond v Praze čítá přes 600 tisíc bytů, z čehož se v nabídce platformy Airbnb objevují pouze necelá 2 % bytů. Jen zhruba 0,5 % pražských bytů je na platformě Airbnb obsazováno intenzivně (nabídka celého bytu jen pro účely krátkodobého pronájmu). Naproti tomu se mezi roky 2006 a 2016 do hlavního města přistěhovalo zhruba 110 tisíc obyvatel jako čisté saldo. Dle odhadu Hospodářské komory ČR je ve schvalovacích byrokratických procesech zablokováno zhruba 900 developerských projektů se 40 tisíci byty! Ty logicky chybí na trhu, kde vysoká poptávka a nízká dostupná nabídka ženou ceny nemovitostí vzhůru.
4. Airbnb a (ne)placení daní
Platí hostitelé Airbnb daně, nebo neplatí? Těžká otázka. Platí prodejci na inzertních serverech daně, nebo neplatí? Platí prodejci na bleších trzích a burzách daně, nebo neplatí? Odpověď zná asi jen finanční úřad kontrolující daňová přiznání jednotlivých osob. Co je ale veřejně známo, je fakt, že společnost Airbnb svým hostitelům plnění daňové povinnosti důrazně doporučuje. A snaží se veřejným financím pomáhat. V téměř 400 městech společnost Airbnb vybrala a do veřejných rozpočtů následně převedla městské daně v celkové hodnotě přesahující 600 miliard dolarů, což je přibližně desetinásobek státního rozpočtu České republiky. Dialog a dohoda. Třeba právě tohle je cesta, kterou by se měli správci veřejných financí s firmami ve sdílené ekonomice vydat.
5. Airbnb a zážitky
Ačkoliv název Airbnb vznikl jako zkrácenina slov airbed (nafukovací lehátko) a breakfest (snídaně), charakteristický pro situaci, kdy zakladatelé kdysi ještě jako studenti nabídli hostům mezinárodní konference možnost přenocování u nich v bytě na nafukovacím lehátku (se snídaní v ceně), od pouhého nocování se tato platforma hodně posunula. V některých lokalitách hostitelé deklarují, že více peněz než za ubytování dostávají z programu Airbnb Experiences (Airbnb Zážitky). O co jde? Místní nabízejí hostům zažít věci, které typicky dělají lidé žijící v navštívené lokalitě: Jít s hostitelem na houby a uvařit domácí bramboračku, sjet na raftu Sázavu, vzít hosta na oblíbenou hodinu jógy do tělocvičny v jeho čtvrti… Na rozdíl od ubytovacích služeb zde má platforma Airbnb s miliony nadšených turistů ochotných poznávat nové věci obrovskou konkurenční výhodu. I to může být budoucnost tohoto veleúspěšného startupu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.