Firma Kapsch, která neuspěla v tendru na provoz mýta, nabízí státu v inzerátu v dnešní Mladé frontě Dnes (MfD) o třetinu nižší cenu než vítěz soutěže CzechToll/SkyToll. Pod nabídkou s datem 23. října je podepsán ředitel Kapsche Karel Feix. Konsorcium CzechToll/SkyToll zvítězilo v tendru na deset let provozu mýtného systému po roce 2019 s nabídkou 10,75 miliardy korun. Současný provozovatel mýta Kapsch v inzerátu nabízí 6,9 miliardy, v tendru ale původně požadoval přes 13 miliard. S CzechToll/SkyToll už ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu.
Mýtné vybírá Kapsch na více než 1400 kilometrech dálnic a silnic první třídy v Česku elektronicky od roku 2007. Hledání nového provozovatele mýta trvalo několik let. Letos v březnu do tendru podali nabídky čtyři zájemci, včetně Kapsche, nejnižší byla od CzechToll/SkyToll.
Systém se nově rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy, minulý týden ale ministerstvo dopravy oznámilo, že umožní krajům a obcím zavést na nich nulovou sazbu na mýtné. Kapsch v inzerátu píše, že nižší cenu nyní nabízí právě kvůli tomu, že stát umožní nulovou sazbu na úsecích, o které se systém po roce 2019 rozšíří.
Kapsch již letos v létě po vyhlášení výsledků tendru nabídl nižší cenu, než se kterou se účastnil soutěže, a to 10,5 miliardy. V polovině září pak firma Kapsch oznámila médiím, že by se daly náklady na provoz současného systému mýta snížit až na šest miliard korun. Ministerstvo dopravy tehdy k prohlášení Kapsche uvedlo, že firma měla možnost nabídnout nejnižší cenu v tendru, a vyhrát tak soutěž, ve které měli všichni stejné podmínky.
Ačkoli nyní Kapsch postupně nabízí nižší a nižší cenu za provoz mýta, ještě v březnu před uzavřením tendru hrozil ministrovi žalobou v reakci na požadavek státu na snížení nákladů za mýtný systém. Ministr dopravy Ťok (za ANO) tehdy vyzval Kapsch k jednání o úsporách na provozních nákladech mýtného systému za rok a půl do ukončení stávajícího kontraktu, než se provozu ujme vítěz tendru. Kapsch tvrdil, že úsporám brání technické podmínky nynějšího kontraktu, a poslal Ťokovi předžalobní výzvu s požadavkem, aby se ministr zdržel dalšího poškozování dobrého jména firmy.