Moravská galerie představuje veřejnosti dosud neznámou osobnost Jiřího Kuhnerta – automobilového závodníka, konstruktéra a designéra. Vášeň pro rychlá auta, přirozený kreslířský talent i technologické znalosti umožnily Jiřímu Kuhnertovi splnit si svůj sen, díky emigraci se dostal od práce pro brněnskou Zbrojovku k zakázkám pro firmu Porsche. Výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu poukáže na jeho mimořádný kreslířský talent, který uplatil při návrhu finálních tvarů přelomového modelu Porsche 928.
Jiří Kuhnert se narodil v roce 1941 v Brně, kde absolvoval strojní průmyslovku a poté pracoval v konstrukční kanceláři brněnské Zbrojovky, kde se podílel především na konstrukci Zetorů. Více jej však fascinovala závodní auta a se svými kamarády Ottou Buchbergerem a Dušanem Velimským se snažil zabodovat v automobilových soutěžích.
Po okupaci Československa v roce 1968 se rozhodl emigrovat do Německa a díky dřívějším známostem dostal místo v konstrukčním oddělení firmy Porsche ve Stuttgartu. Zde konečně mohl uplatnit svůj kreslířský talent a schopnost dávat automobilům působivé tvary. Jeho výjimečnosti si povšimnul i šéfdesignér Anatol Lapin, Kuhnert se tak dostal do úzkého týmu designérů a začal pracovat na návrzích Porsche 928 a 924.
Právě Porsche 928 se na autosalonu v Ženevě stalo senzací a v roce 1978 získalo jako jediné z kategorie gran turismo ocenění Auto roku. Nestalo se tak jen díky pokročilým technickým řešením. „Současnou legendu netvoří jen technické charakteristiky modelu 928, ale také jeho nezaměnitelné tvarování. Ambiciózní kupé mělo nízkou příď s výklopnými světlomety a při pohledu zepředu mohlo evokovat siluetu žraloka. Dlouhou linii přední části vozu podtrhávala velká boční okna pozvolna se svažující zádi, která byla zaoblena směrem k zadním dveřím. Charakteristickým znakem se stalo zapuštění a rozčlenění koncových světel nad zadními nárazníky a nápis Porsche roztažený mezi nimi," upřesňuje kurátor výstavy Rostislav Koryčánek.
Zajímavá řešení jednotlivých detailů výstava představí prostřednictvím 110 Kuhnertem signovaných skic, jež se dochovaly ve firmě Porsche. Práci Jiřího Kuhnerta dokumentují dobové fotografie z archivu Kuhnertovy rodiny, výstavu pak korunuje kompletní model Porsche 928.
„Instalace originálních kreseb a dobových plakátů má navodit atmosféru ateliéru plného rýsovacích prken. Právě v této analogové době a miniaturním týmu designérů a techniků vzniklo toto futuristické auto, které svou formou předběhlo dobu,“ doplňuje k architektuře výstavy Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj.
Z Jiřího Kuhnerta se stala vyzrálá designérská osobnost, a to i přesto, že neprošel žádnými uměleckými školeními. Rýsovala se mu slibná kariéra – v roce 1978 nastoupil do renomované značky BMW. O rok později bohužel podlehl zákeřné nemoci. I přesto můžeme Jiřího Kuhnerta považovat za důležitou osobnost československého designu.