Na pražském náměstí Jana Palacha se dnes ráno sešli taxikáři protestují proti poskytovatelům taxislužeb typu Uber či Taxify. Zhruba v 9:15 jich bylo na náměstí zhruba dvacet, o hodinu později došli přes Mánesův most ke Strakově akademii, kde na podatelně předali výzvu, ve které vládu žádají o nápravu podle nich nerovných podmínek v taxislužbě. Následně kolem 10:45 protest ukončili. Taxikáři protestovali v Praze na začátku letošního roku, kdy pomalými jízdami blokovali centrum města. Ústavní soud dnes vyhověl stížnosti taxislužby Lido Taxi Radio.
"Cíl protestu je, aby stát začal konečně něco dělat a začal kontrolovat ty, kteří tu nelegálně jezdí, aby se začaly dodržovat zákony této země a aby se jim nezačaly (zákony) přizpůsobovat, ale oni (řidiči Uber) se přizpůsobili našim platným zákonům," řekl Petr Polišenský, předseda Sdružení českých taxikářů (SČT), které protest pořádalo.
Po ukončení protestu uvedl, že ho mrzí nízká účast taxikářů. Podle něj to ale bylo tím, že spousta z nich má vlastní problémy, kvůli kterým se protestů nemůže zúčastnit. Původně měli taxikáři protest naplánovaný až do 20:00.
Taxikáři chtějí přimět ministerstvo dopravy, aby zastavilo přípravu novely zákona o silniční dopravě, kterou před několika měsíci zahájilo. Podle nich je návrh špatný. Zároveň chtějí, aby vláda a příslušné úřady zakročily proti Uberu a Taxify, jejichž fungování považují za nelegální. Dalším požadavkem jsou změny v systému regulovaných cen ve městech. Nejvyšší možná sazba za kilometr je například v Praze.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dnes řekl, že resort v novele zohledňuje rozdíl mezi klasickými a alternativními taxislužbami. Chce ale umožnit i využití nových technologií. Taxikář s taxametrem a označením na střeše bude moci na rozdíl od alternativních dopravovat i zákazníky, kteří si jej zastaví na ulici. "Rozdíl bude také v tom, že když si vezmete taxi s taxametrem a dostanete se do zácpy, taxametr stále běží. Řidič dostane celou náhradu za čas a kilometry, které strávíte v jeho autě," řekl. V případě smluvní přepravy s provozovatelem bez taxametru je riziko na straně dopravce, neboť zákazník si předem sjedná, kolik ho cesta bude stát.
Licenci taxikáře budou muset mít obě kategorie řidičů. "Chceme se chovat ke všem na trhu stejně. Jak zjemníme a zjednodušíme principy pro taxikáře, které byly příliš tvrdé, tak také dáme zásadnější a konkrétnější požadavky na nové technologie, aby to bylo koordinované a kontrolovatelné," uvedl Ťok s tím, že také taxikář vybavený taxametrem může během dne změnit mód a brát jen zákazníky, kteří se objednají skrze technologii.
Uber výtky taxikářů odmítá. "Změnili jsme přístup, jakým podnikáme. Po celém světě, včetně Prahy, bychom se rádi stali partnerem města a posílili spolupráci s taxislužbami. S českými úřady například již v rámci platného memoranda o porozumění pracujeme na zvýšení finanční transparentnosti a nově přijímáme pouze řidiče s platnou taxikářskou licencí," uvedla dnes společnost.
Firma Taxify uvedla, že není s taxikáři v konfliktu. "Taxify je komunikační platforma, která spojuje cestující s řidiči. Řidiči splňující kritéria pro registraci se do platformy mohou libovolně zapojit. S klasickými taxikáři nejsme v jakémkoliv konfliktu, i oni mohou při splnění podmínek výhod aplikace Taxify využívat, což také mnoho z nich dělá," uvedl šéf Taxify pro Česko a Slovensko Roman Sysel.
Tuzemský alternativní dopravce Liftago, který Uber nebo Taxify také dlouhodobě kritizuje, se k protestu nepřidal. "Liftago nepovažuje stávky nebo blokády taxikářů za vhodný prostředek k prosazování názorů, veřejnost jen naštvou a odvedou pozornost od řešení problémů s podvodnými taxikáři i s praktikami některých digitálních platforem," řekl ředitel Liftaga Ondřej Krátký. Společnost navíc nesouhlasí s výhradami taxikářů vůči připravované novele zákona, podle Krátkého je naopak nezbytná a jde o správný krok.
V průběhu protestu se taxikáři dozvěděli o rozhodnutí Ústavního soudu, který dnes obnovil předběžné opatření, kterým Krajský soud v Brně zakázal společnosti Uber poskytovat v Brně své služby. Podle soudu je Uber nejen zprostředkovatelem, ale i poskytovatelem služeb. "Jsme za to samozřejmě rádi," podotkl Polišenský.
Tradiční taxislužby v prvních měsících letošního roku uspořádaly na protest proti Uberu a Taxify několik pomalých jízd Prahou, kterými blokovaly dopravu. Kritizovaly fakt, že řidiči alternativních služeb jezdí bez licence a taxametrů. Uber v minulosti argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.