Malé a střední firmy zavádějí placení kartou zejména na základě zájmu a poptávky od svých zákazníků. Za hlavní tento důvod označilo v České republice hned 58 procent z nich. K dalším nejčastěji zmiňovaným důvodům v tuzemsku patří potřeba posílení postavení na trhu a rozvoj obchodního modelu. Vyplývá to z průzkumu Mastercard CEE SME Monitor v desítce zemí střední a východní Evropy*.
Firmám terminály pro úhrady platebními kartami podle jejich slov zjednodušují každodenní provoz, rozšiřují provozní možnosti a zvyšují bezpečnost. Šedesát procent jich uvádí, že počet případů placení kartami se jim v minulém roce zvýšil a u 29 procent se počet transakcí loni nezměnil. Pokles počtu úhrad kartou hlásilo jen jedno procento, zbylá desetina pak přesný údaj nevěděla. V Česku má podle průzkumu platební terminály na bezhotovostní placení kartami přes 15 procent malých a středních firem a dalších 36 procent jejich zavedení zvažuje.
„Klienti v dnešní době stále více platí nejen přímo kartami, ale i mobilními telefony. Malí a střední podnikatelé, kteří mají terminály pro bezkontaktní placení, mohou tyto mobilní platby bez problémů přijímat a nepotřebují žádnou další investici,“ upozornil ředitel Mastercard pro business development pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko Michal Čarný.
Pokud malé a střední podniky v České republice provozují e-shop, tak jejich zákazníci nejčastěji používají systém dodávání zboží a placení za něj na dobírku (54 procent). Na dalších místech skončily on-line karetní platby (29 procent) a bankovní převody (11 procent).
Malé a střední firmy při placení svým dodavatelům využívají zejména úhrady za faktury prostřednictvím firemního bankovního účtu (88 procent) a v hotovosti (43 procent). Platby z firemní platební karty má v rejstříku devět procent firem a mobilní platby jedno procento.
V zemích střední a východní Evropy spadá do kategorie malých a středních podniků přes 99 procent všech firem. Téměř dvě třetiny podniků v tomto regionu pak tvoří velmi malé firmy s jedním až devíti zaměstnanci.
Mastercard je v Praze partnerem unikátního marketu Manifesto, kde jsou všechna prodejní místa vybavena bezkontaktními terminály na platební karty. Tamní menší obchodníci podle průzkumu pro Mastercard na bezhotovostních platbách nejvíce oceňují, že jsou v porovnání s hotovostními transakcemi rychlejší, není třeba přepočítávat peníze a nemůže se stát, aby někdo po objednávce zjistil, že u sebe nemá dost hotovosti. Večer pak není nutné překontrolovat celou kasu a nemůže se také stát, že by někdo cíleně obchodníky podvedl nebo okradl.
Společnost Mastercard míří v celosvětovém měřítku k naplnění svého cíle do roku 2020 do finančního trhu plnohodnotně začlenit 500 milionů spotřebitelů a 40 milionů obchodníků. Globální znalosti, zkušenosti a odbornost v oboru elektronických a digitálních plateb budou pro vlády a podniky v zemích střední a východní Evropy cenným přínosem na cestě k budování udržitelného hospodářství do budoucna.