Bývalé Československo bylo svého času světovou velmocí v produkci antivirů. Vznikly v něm tři velké globální firmy, z nichž jedna po rozdělení federace zůstala na Slovensku. ESET poté několik let takřka vymizel z českého trhu, aby se na něj vrátil po roce 2000. O znovuzavádění značky a úskalích propagace něčeho tak nehmatatelného, jako je antivir, jsme mluvili s marketingovým ředitelem české pobočky ESETu Jaroslavem Fabiánem, který v ESETu působí již čtrnáctým rokem.
ESET je slovenská společnost, která vznikla těsně před rozdělením federace. Potom dlouhou dobu neměla na českém trhu přímé zastoupení. Byl jste u toho, když se tu formovala česká pobočka. Bylo těžké znovu uvádět značku na trh? A jak jste se dostal právě k ESETu?
To se vracíme zpět o téměř 14 let zpět do dřevní doby, kdy ESET neměl ve své české pobočce formalizované pozice pro marketing. Ale marketing jako takový tu byl vždy, protože základy značky, její hodnoty, postavili zakladatelé firmy a dodnes fungují bez zásadních změn. Do ESETu jsem se dostal poměrně překvapivým způsobem; pracoval jsem pro konkurenci a minimálně rok až dva jsem začal rozpoznávat existenci dravé progresivní značky, která pro mě byla v té době neznámá. Zaujala mě tím, že byla odlišná a odvážná. Vlastně mě provokovala, upoutávala moji pozornost. Shodou okolností jsem potkal ředitele české pobočky ESETu na jednání a požádal jsem ho o osobní schůzku.
Jak probíhala?
Mám z ní pikantní historku. Přišel jsem na schůzku s ředitelem české pobočky Jurajem Ferencem, aniž by bylo vypsané nějaké výběrové řízení. Povídal jsem si s ním o tom, jak si myslím, že by se měl dělat marketing antiviru v Česku a drze jsem mu sdělil, že jsem se rozhodl pro ESET pracovat. Byl dost překvapený, ale měl dost odvahy to se mnou zkusit a za to jsem moc rád. Rovnou na této schůzce jsme se dohodli, že podepíšeme smlouvu. Tak jsem se stal ředitelem marketingu, v zásadě jsem vytvořil pozici, která do té doby v české pobočce neexistovala. Stalo se to v roce 2005.
Kolik lidí v té době pracovalo pro českou pobočku ESETu?
Byl jsem pátým zaměstnancem české pobočky. Celosvětově měl ESET kolem 100 lidí. V tuto chvíli máme již více než 1 800 zaměstnanců a virové laboratoře ve všech koutech světa. Jsem neuvěřitelně pyšný na to, jak se firmě celosvětově daří. Být Eseťák je diagnóza na celý život. Dodnes se pravidelně vídám se všemi kolegy, kteří za 14 let prošli oddělením marketingu, a pořádáme bowlingový marketingový turnaj.
Proč česká pobočka vznikla tak pozdě, když ESET jako takový existoval již od roku 1992? Po rozdělení Československa to trvalo déle než deset let, než ESET v Praze vytvořil vlastní zastoupení.
To je dobrá otázka, ale pravděpodobně byste se na ni musel zeptat těch, kteří u toho byli, než jsem nastoupil do firmy. Co o tom vím, existovala ambice nebo spíše představa, že v rámci dobrých vztahů z doby Československa nebude těžké udržovat prodej ze Slovenska přímo z Bratislavy, kde ESET sídlí. Realita ale byla jiná, nastaly komplikace s celním řízením při posílání produktů přes hranice, celní deklarace a podobně. Pro další redistribuci to byl tak velký problém, že bylo jednodušší založit českou pobočku. Druhým podstatným důvodem byla přítomnost odborníků pro technickou podporu zákazníků, kteří by byli blíže v Česku, aby se vše neřešilo jenom z centrály. V současnosti fungují v Česku pobočky již tři včetně vývoje a virových laboratoří v Praze, Brně a Jablonci. Z Prahy rovněž řídíme českou distribuci a podporu uživatelů a partnerů.
Jak ESET dostával svoje antiviry na český trh před vznikem české pobočky?
V zásadě tento prodej fungoval z mateřské firmy v Bratislavě a měli jsme zde síť prodejců, resellerů, partnerů ESETu, kteří nakupovali přímo ve slovenské centrále. Úkolem nově vznikajícího distributora, kterým se stala společnost ESET Česká republika, bylo vytvořit funkční mezičlánek, který vytvoří podporu jak pro prodejce, tak pro české zákazníky.
Zmínil jste, že základy značky nastavili sami majitelé firmy. Jaké ty základy byly a jak se projevují?
Jde především o dlouhodobou a funkční vizi. Nebyla extrémně formalizovaná na papíře, ale podstatou fungování ESETu byla vždy snaha ochránit uživatele a umožnit jim naplno používat technologie a internet bez zbytečných obav a starostí. Hodnoty značky, které nyní máme formalizované na papíře a viditelné různě po pobočkách, nevznikly jen tak náhodou, ale vycházejí z dlouhodobých rozhovorů se zaměstnanci, partnery ve více než 180 zemích světa a na základě reality, kterou jsme žili mnoho let. Odvaha, kterou jsem už zmiňoval jako důvod, proč mě ESET zaujal jako zaměstnavatel, odvážné kroky, čestnost a férovost byla vždycky ztělesněná v podobě a vzoru chování našich majitelů. To je síla pravdivé značky, která prostě přitáhne zaměstnance a drží nás ve svém náručí.
Bylo těžké znovu zavádět značku na trhu, který se mezitím posunul a dále rozvinul? Konkurence v Česku nespala, byly a jsou tu silné firmy, které nabízí vlastní antivirová řešení.
Určitě to nebylo jednoduché. Na druhou stranu, mojí výhodou bylo, že jsem na českém trhu nastupoval do mírně rozjetého vlaku, a ten vlak měl jasné zadání: kvalitní produkt, prémiové služby a dlouhodobě udržitelné vztahy se zákazníky a partnery na prvním místě. O to se dala v zásadě opřít celková strategie a komunikace značky. Neustupovali jsme z ní, pouze jsem podchytil to, co již existovalo a snažil jsem se to společně s týmem, který vznikl, nějakým způsobem zdůraznit a přeložit do srozumitelnější podoby pro zákazníky a naše partnery.
Co si pod tím mám představit?
Nebáli jsme se nabízet kvalitní služby a nebýt nejlevnější, tedy nebojovat cenou, protože si uvědomujeme, že kvalitní služby mají svoji cenu a hodnotu. Vždy jsme sázeli na dlouhodobost vztahu, takže pokud by cokoli mohlo poškodit dlouhodobý vztah se zákazníkem nebo partnerem, byť za cenu krátkodobého zisku, přestalo to pro nás být zajímavé. A když to řeknu hloupě, daleko dříve, než jsme se stali jedničkou na trhu, jsme si tak už připadali a chovali se tak. Každý jeden zaměstnanec ESETu věděl, proč u nás pracuje, co je na našich produktech dobré, že to má nějaký smysl. Ze začátku v menší skupině to šlo samozřejmě snáze komunikovat, později jsme čelili jako každá firma problémům růstu, které se ale díky konzistentním hodnotám daří čelit.
Říkáte, že jste jedničkou na českém trhu. ESET ale cílí na dvě základní skupiny, firemní zákazníky a domácnosti. Přitom firemní zákazníci jsou asi klíčoví, souhlasíte?
Je zajímavé, že v každém rozhovoru, který jsem kdy poskytl, jsem čelil této otázce: že firmy jsou náš klíčový zákazník a ESET je dodavatelem firemních řešení. Rád bych zboural tento mýtus jednou provždy: ESET vyrostl na volbě náročných zákazníků z domácností a na jejich věrnosti a loajalitě. Přes 40 % obratu nám tvoří domácnosti, tedy klienti, co používají doma notebook, počítač, mobil a chrání si tato svá zařízení naší technologií. Na základě zkušeností s těmito menšími zákazníky a odborníků na IT z řad menších firem jsme postupně vybudovali značku, která se stala jedničkou v segmentu malých a středních firem. Chráníme přes 54 procent českých firem, což je momentálně fakt a jsme již řadu let jedničkou v ochraně koncových zařízení ve finančním vyjádření dle průzkumů společnosti IDC.
Takže jste orientováni spíše na firemní klientelu?
V letošním roce jsme podstatně rozšířili nabídku o portfolio produktů pro Enterprise zákazníky, tedy segment velkých firem, což ocenily i nezávislé autority jako Gartner či Forester ve svých magických kvadrantech , ale neznamená to, že bychom se k domácnostem obraceli zády. Vážíme si důvěry každého uživatele, který ocení špičkové technologie ochrany dat s minimálními hardwarovými nároky.
Proč by měl uživatel, a teď se bavíme o domácnostech, zvolit placené řešení antiviru, když mu ho někdo jiný nabízí v základní verzi zdarma?
Neexistuje nic, co by bylo zadarmo. ESET nabízí čisté řešení, které má svoji cenu a stovky, a nebojím se říci, že už přes tisíc zaměstnanců ve virových laboratořích po celém světě pracuje dnes a denně na tom, aby naše produkty měly co nejvyšší možnou kvalitu detekce a ochrany před škodlivým kódem. To má svoji hodnotu. Nabízíme aktualizace, které probíhají nenápadně na pozadí a uživatelé o nich mnohdy ani netuší. Je to právě ta výhoda, o nás prostě nevíte. Zaplatíte si produkt a jste chráněni technologií ESET a odborným know-how našich virových laboratoří. Neobtěžujeme nabídkou reklamy, snížením výkonu zařízení, instalací aplikací, které třeba ani nechcete. Je to čistá a jasná nabídka. Na trhu samozřejmě existují i jiná řešení, která mají jiné modely, známé více ze zahraničí, zejména amerického trhu, kde jsou běžnější. ESET zvolil cestu, která mi připadá srozumitelná a transparentní.
Jak to berou samotní uživatelé? Opravdu slyší na to, že když si koupí produkt od ESETu, nebudou otravováni reklamou na prémiové služby jako u konkurence? Chápou to tak?
Věřím, že si tuto výhodu uvědomují. Důkazem může být vysoký stupeň věrnosti zákazníků, kteří u nás každoročně obnovují licence. Pravidelně si děláme také průzkumy spokojenosti našich zákazníků, v nichž standardně dosahujeme 95 až 96 % spokojenosti a to je jenom důkaz toho, že naši zákazníci jsou spokojeni s tím, že je neotravujeme a naše produkty fungují, jak mají. Ve finále ale záleží na preferenci každého jednoho uživatele, co si zvolí.
ESET sice nenabízí freemium řešení, ale na druhou stranu umožňuje každý produkt na prvních 30 dní vyzkoušet zdarma. Zákazník tak může zjistit, do čeho jde.
Ano. Díky tomu, že naše ochrana pro domácnosti je klasicky placené řešení, nabízíme zákazníkům v domácnostech technologie, které jsou běžné pro firemní prostředí. Jsou vyzkoušené na tom nejnáročnějším trhu odborníků na IT a optimalizované tak, aby nesnižovaly výkonnost a rychlost počítačů, což je naše dlouhodobá výhoda. Nemusíme dělat kompromis a nabízet například v základní neplacené verzi jenom část ochrany nebo část technologií a v placené verzi něco navíc. Zákazník ESETu má prostě nejvyšší formu ochrany, kterou si umí představit. Navíc pokud se mu stane nějaký incident, dovolá se na českou technickou podporu, kde mu v češtině poradí. Ochranu soukromí, bezpečné elektronické bankovnictví, rodičovskou kontrolu a neobtěžující prémiovou internetovou ochranu oceňují dle našich průzkumů uživatelé z řad domácností nejvíce.
Pojďme k marketingu jako takovému. Jak vlastně se propaguje taková nehmotná věc jako antivirus? Navíc na trhu, kde máte silnou konkurence, která se snaží zdůrazňovat, že její řešení je zdarma, i když dobře víme, že to tak úplně není?
Rozhodně ne snadno, protože jde o nehmotný produkt, na který si nemůžete sáhnout, nemůžete se s ním vyfotit či ho hrdě nosit viditelně před známými na sobě. A abych byl úplně otevřený, většina uživatelů nedokáže odborně posoudit kvalitu našeho produktu, takže nám musí důvěřovat. Prodej antivirů je tedy takovým obchodem s důvěrou. Když branding popíšu tímto způsobem, tak propagace nehmotného produktu, jakým je antivir, zmiňované budování důvěry, odpovídá dlouhodobé strategii, kdy nemůžete zákazníky zklamat neférovou komunikací. Musíte dodržet slovo. Pokud něco slíbíte, musíte to dodat, garantovat odbornost – ať už u našich článků nebo znalostní databáze na internetu – všechno by zkrátka mělo být na takové úrovni, aby to podpořilo vzájemnou důvěru, a na tom stavíme.
Pravidelně řešíme informovanost, aby naši prodejci a partneři ESETu, kteří jsou v reálném kontaktu s koncovými zákazníky, měli maximum informací o našich produktech a uměli poradit. Musí vědět, že i když zákazník nakoupí produkty u partnera, má nárok na plnou technickou podporu u výrobce. A hlavně že nesmí zklamat, tedy správně řešit případnou nespokojenost zákazníků, čemuž naštěstí často nečelíme. Jde prostě o to komunikovat co možná nejvíce otevřeně a férově, a to i v případě, že se vám něco nepovede například. Snažíme se rovněž šířit užitečné informace a rady, jak se chovat bezpečněji na internetu, edukovat uživatele, vydáváme studie a články atd.
Může vůbec zákazník objektivně porovnat různá antivirová řešení a zjistit, které je nejlepší?
Antivir je do jisté míry komoditní produkt, u kterého si zákazník těžko může ověřit, který je lepší. Produkty můžete otestovat, ale běžný smrtelník má těžko k dispozici relevantní databázi škodlivého kódu, aby otestoval reakce jednotlivých řešení a měl takové technické znalosti, aby ten test byl neprůstřelný a rozhodl neomylně. Je to tedy spíše o referenci jednotlivých zákazníků, doporučení autorit a odborníků na trhu. Primární je pro nás spokojenost zákazníků, ať už s produktem nebo s technickou podporou. A aby to nebyla taková nuda, samozřejmě se musíme umět odlišit, být rozpoznatelní v té záplavě různých bezpečnostních řešení. K tomu nám dlouhodobě pomáhá naše postava androida, kterou si některé zákaznice oblíbily natolik, že nám píší o plakáty, které si věší v kanceláři. Těší nás to.
Android je hodně známá figura, ale opravdu si ho lidé tak spojují s ESETem? Vědí, že patří k této značce?
Dělám si takový osobní test, když chodím po městě a ptám se namátkově lidí na to, zda znají ESET. V mnoha případech ano, a pokud ne, tak druhá věc, kterou jim zmíním, je android, a oni se hned chytnou. Říkají, aha, to jsou ti s tím robotem. A vědí, že robot je antivir, takže spojení se značkou ESET je silné, někdy je android dokonce silnější než logo nebo značka firmy jako taková.
Jak vlastně vznikl nápad, že se budete indentifikovat androidem?
Android vznikl v agentuře Mark/BBDO v Bratislavě na popud zakladatele ESETu Miroslava Trnky v roce 2008. Potřebovali jsme nový, silný a dlouhodobý vizuál v souvislosti s rebrandingem značky NOD32 (legendární první antivir ESETu, pozn. red.) na ESET. Dlouho předtím jsme používali symbol digitálního oka, které kontrolovalo digitální prostředí či internet jako takový. Agentura nám navrhla umělou inteligenci, která by ztělesňovala naši technologii. Android je symbolem naší technologie, která v sobě má heuristickou analýzu, všechny technologie proaktivní detekce, tedy schopnosti objevovat hrozby, které zatím doposud nebyly objeveny na základě nějakého podezřelého chování. Ona umělá inteligence byla ztělesněna právě v podobě androida. Tato postava zafungovala tak dobře, že se stala dlouhodobým symbolem technologie ESETu.
Existují nějaká pravidla, jak můžete postavu androida používat v marketingové komunikaci?
Miluji veškerá pravidla, co se týče značky, protože jí dávají nějaký smysl a dlouhodobost v globálním prostředí. ESET ale funguje ve 180 zemích světa, takže je těžké udržet si jednu tvář. Máme „marketingovou bibli“ ve formě Brand Booku, který má okolo 200 stran a
popisuje veškeré podrobnosti používání jak loga, barev, tak i androida samotného. Android však není jedinou formou naší komunikace, on je opravdu ztělesněním technologie ESET. Jinak se ale řídíme naší vizí Enjoy Safer Technology a snažíme se komunikovat, že je na zákaznících, aby se bavili a užívali si internet, zatímco my jsme tu od toho, abychom je ochránili.
Umožňují ta pravidla, aby android od ESETu měl někdy v budoucnu třeba partnerku?
Už jsem viděl pár fanouškovských vizuálů na toto téma, které byly dost zábavné, ale my pro androida partnerku zatím neplánujeme.
Jak vlastně vypadá příprava marketingových kampaní ESETu v České republice?
Vycházíme vždy z globálních komunikačních strategií, to je krok číslo jedna. Snažíme se je uchopit tak, aby byly srozumitelné v Česku, protože pokud něco vzniká pro anglicky mluvící země a pro celosvětovou komunikaci, nemusí to vždycky být to nejvhodnější pro českou kotlinu. Takže se ji snažíme uchopit po švejkovsku a česky, ale s respektem ke globální myšlence. Často přicházíme s nápady, které se potom použijí v širším regionu.
Světovou centrálu máte na Slovensku, takže ty globální kampaně mohou být českému publiku dost blízké.
Když bych uvedl konkrétní případ kampaně Go Explore, lokalizovali jsme ji jako „Jdi a objevuj“ a původní vizuál obsahoval raketoplán letící do vesmíru. Vzhledem k tomu, že Česko je malá země a nemáme zatím vlastní hvězdný program, hledali jsme možnosti aplikace této kampaně v Česku. Dílem náhody zrovna běžel projekt studentů a naší komunikační agentury v podobě stratocachingu, což se nám hodilo. Využili jsme tedy stratocaching jako startovací projekt pro komunikaci Go Explore a poslali jsme naše logo do reálné stratosféry. Bylo to v přímém přenosu na internetu, což byl v podstatě celosvětový úspěch aplikace komunikační strategie a pomohlo nám to se odlišit od konkurence. Ale nebyl to jediný příklad. Když následně pokračovala světová kampaň Internetoví hrdinové, natáčeli jsme vlastní české hrdiny, kteří si díky internetu realizovali svůj sen a naplnili svůj potenciál, rozjeli podnikání nebo umění. Během tohoto natáčení jsme potkali neuvěřitelné množství charismatických lidí z Česka, ať už šlo o sportovce, kapitány lodí, autory knih, majitele e-shopů… Mluvit s těmito lidmi byla radostná práce. Uvědomovali si, že se jim díky internetu změnil život, a my jsme to dokázali v našich spotech zachytit. Stačilo přidat informaci, že ať už děláte na internetu cokoli, ESET vás ochrání a silná kampaň byla na světě.
Do jaké míry tady u těch počeštělých kampaní nebo kampaní upravených pro lokální trh máte volnou ruku a do jaké míry vám je musí schválit globální centrála v Bratislavě?
Řekněme, že mírnou výhodou ESETu v České republice je to, že máme ve vedení marketéra, který je v pozici 14 let, tudíž mám u naší mateřské firmy vybudovanou určitou úroveň důvěry. Naše koncepty nejdou proti celosvětové strategii ESETu, takže to máme možná jednodušší než jiné země, kde buď neexistují pobočky, nebo kde nefungují lidé, kteří tu značku žijí tak dlouho jako já. Ale samozřejmě si koncepty necháváme schvalovat a většinou projdou na první dobrou, není s tím velký problém. ESET už je opravdu velká, úspěšná firma a s tím nese i potřebu jednotné komunikace a nějakého schvalovacího procesu, což respektuji.
Čtrnáct let je docela dlouhá doba, je to hodně zkušeností. Využívá ESET tyto vaše zkušenosti při budování nových poboček v zahraničí? Předáváte svoje zkušenosti v rámci firmy?
Neřekl bych, že na pravidelné bázi, ale patřím k nejčastějším speakerům na ESET World konferencích. Sdílím na nich zkušeností v oblasti budování značky, protože Česká republika má jednu z nejvyšších úrovní známosti značky ESET na světě. ESET World je konference, která se koná jednou ročně, vždy na jiném místě, ale většinou v Evropě, a sjíždí se na ní vedení firmy ze všech zemí, kde působíme. Potom ještě máme ESET marketingové konference, kde ale už většinou svěřuji prezentace do rukou svých kolegů z marketingu a PR. Zaslouží si prezentovat výsledky své práce osobně. A co se týče sdílení našich zkušeností pro jiné země, například letos jsem byl požádán kolegy z týmu pro region EMEA, abych jel pomoci vybrat komunikační agenturu a vytvořit komunikační kampaň pro budování značky v Nizozemí. Byla to radostná práce, která vás „nakopne“ do dalších let, protože si sáhnete na něco, co už v Česku neděláte, protože jste v úplně jiné fázi saturace trhu. Kolegové v Nizozemí dělají skvělou práci a jsme si vzájemně silnou inspirací. My z hlediska budování značky jim a oni například geniálně uchopeným odborným PR pro nás.
ESET má známý celosvětový blog WeLiveSecurity.com, česká pobočka má taky vlastní web Dvojklik.cz. To je v rámci jednotlivých poboček firmy asi unikát, ne?
Obsahový marketing a web v Česku byl jeden z prvních takových počinů ESETu na světě. Teprve dva roky po Dvojkliku vznikl server WeLiveSecurity, který patří k oblíbeným zdrojům informací. Každý z těch serverů má ale trošku jiný záběr. Dvojklik je populárně naučný server o bezpečnosti dat a trendech v oblasti ochrany dat pro fanoušky IT, kdežto WeLiveSecurity má lehce těžší obsah pro odbornější publikum. Doporučil bych ho ke konzumaci všem IT správcům a šéfům IT. Snažíme z něj čerpat i pro Dvojklik, ale vytváříme tam články, které jsou stravitelnější pro širší publikum a jsou v češtině. Rozhodli jsme se, že od příštího roku budeme většinu obsahu z WeLiveSecurity.com lokalizovat do češtiny a pravděpodobně zveřejňovat na firemním webu ESETu. Ještě nepadlo finální rozhodnutí, zda to bude blog na stránce eset.cz, nebo zda uděláme českou mutaci WeLiveSecurity.cz. Každopádně, ať tomu bude tak, či onak, zarytí odborníci na IT nepřijdou o tento obsah v češtině.
Jak se vypořádáváte se stále častějšími narážkami, že antivir v počítači je v podstatě zbytečný?
V zásadě záleží na tom, jak se na to podíváte a jak hodně vám záleží na datech, která máte uložena v počítači. Pokud používáte počítač čistě jako zařízení na přihlášení k internetu a veškerá data máte striktně zálohovaná, dodržujete extrémní, řekněme až štábní kulturu chování na internetu, přemýšlíte, jste poučený, co dělat a co nedělat na internetu, tak je teoreticky malá možnost, že byste antivir nepotřebovali. Především pokud nepoužíváte mainstreamové operační systémy, které jsou nejčastějším cílem útoku autorů škodlivého kódu. Ale pokud chcete opravdu žít bez starostí, tak se pravděpodobně bez kvalitního antiviru neobejdete. Za slovo antivirus si, prosím, doplňte všechny technologie, které mohou chránit uživatele. Není to jen samotný antivir, ale i ochrana proti ransomwaru, ochrana proti všem druhům škodlivého kódu z internetu. Virů jako takových se šíří poměrně málo, ale rozmáhají se jiné druhy škodlivého kódu. Antivirus jako technologie je přežitá a je nahrazena antimalware systémy, kompletní internetovou ochranou, která nabízí širší úroveň zabezpečení zákazníka. V Česku žel přežívá všeobecné označení antivirus i pro pokročilejší ochranu.
Vy osobně používáte bezpečnostní software?
Nechci říct, že bych ho nepoužíval, používám ho s láskou a to tak, že o něm vlastně nevím. Jsem typický uživatel Esetu, nainstaluji si produkt a jsem v klidu. Používám soukromý Macbook a na něm ESET Cyber Security Pro. Jinak samozřejmě v práci mám dané firemní řešení od zaměstnavatele, což je překvapivě taky ESET. A jinak jsem asi řekněme poučenější než běžný smrtelník, takže pokud mi někdo dá USB klíčenku a řekne mi, ať si přečtu data na ní, mám návyk, že ji nejprve proskenuji naším řešením. Nic extra jiného nedělám. Používám správce hesel, ale to ani ne tak z důvodu, že bych byl paranoidní, ale proto, že si tolik hesel nepamatuji a je to pro mě jednodušší. Ve firemní komunikaci používám šifrované zprávy.
Co mobilní zařízení?
Jak můžete vidět, používám „hloupý“ telefon bez internetu.
Což je docela zajímavé. Jak jste k němu dospěl?
Nemám pouze tento telefon, používám ještě jeden s operačním systémem iOS, který je poměrně uzavřený. A jak jsem dospěl k „hloupému“ telefonu? Miluji občas se odpojit a být offline, převážně o víkendech. Vypnu si veškeré notifikace, někdy i odložím chytrý telefon a zůstanu pouze u toho „hloupého“, aby se mi dovolala rodina nebo kamarádi a užívám si to, že na mě nepípají e-maily a můžu jít jen tak s dětmi ven nebo na kurzy improvizace nebo se máchat v 500 litrovém akváriu s tlamovci z jezera Malawi.
Vím, že jste u svých dětí používal i ESET Parental Control, aplikaci rodičovské kontroly.
Ano, používal jsem ho, děti mě za to neměly rády, ale já jsem měl pocit, že jsem lepší rodič. Že je alespoň nějakým způsobem chráním na internetu.
Jak to skončilo?
Změnou operačního systému. Na nových zařízeních v podstatě nemohou na internet a fungují jim opravdu pouze jako telefon. Jsou ještě relativně nezralí na nástrahy online světa. Snažím se jim postupně souvislosti vysvětlovat.
Vraťme se se ještě k marketingovému týmu ESETu v České republice. Říkal jste, že po vašem nástupu postupně přibývali další marketéři, takže teď už máte v pražské pobočce poměrně velké marketingové oddělení. Kolik lidí v něm pracuje?
V roce 2005 jsem začínal sám. Byla to pionýrská doba, postupně jsem se snažil budovat funkční tým marketingu pro Česko. Dodnes mýma rukama prošly už tři generace marketérů ESETu v Česku. Možná to je překvapivě vysoké číslo na to, že jsme pobočka, ale na druhou stranu máme na starosti i průzkumy spokojenosti zákazníků a edukaci trhu, tedy šíření tipů a triků, jak se bezpečně chovat na internetu. A také přednáškovou činnost na konferencích a veškerou komunikaci se zákazníky a partnery, ať už e-mailem nebo osobně při různých eventech. To je neuvěřitelné množství práce, které musí zastat 13 lidí plus externí komunikační agentura.
Ono to je možná více, než mají některé jiné bezpečnostní firmy v České republice.
Ano, přímo v centrálách. Je to pravda, ale o to víc to ukazuje, jak je pro ESET důležitá značka. Myslím tím důvěru zákazníků. Pokud chceme s touto důvěrou nějak pracovat, musíme ji jednak budovat, jednak podporovat, pečovat o ni, ale třeba i zjišťovat její úroveň a spokojenost zákazníků na pravidelné bázi.
Najdete si mezi tím vším čas i na nějaké jiné aktivity než marketingovou podporu ESETu?
Jsem známý tím, že jsem takový věčný student. Až jsem tím občas protivný. V zásadě od mých osmnácti let, kdy mne poprvé oficiální školní systém vyhodil na pracovní trh, jsem se nepřestal učit. Vysokou školu jsem dále absolvoval při práci, protože jsem se nechtěl zdržovat. Mým hlavním heslem je „není čas ztrácet čas“ a vrhl jsem se na kariéru. Jinak jsem sobě a možná lidem kolem mě zachránit život tím, že jsem propadl kouzlu koučinku. Před šesti lety jsem absolvoval certifikaci brain-based koučinku a pochopil jsem, že každý mozek je jiný. Pomohlo mi to zjistit, že druzí lidé mohou vidět věci jinak než já, takže jsem se naučil je lépe respektovat. Zaujalo mě to natolik, že jsem u toho zůstal a koučink se stal mojí druhou profesí. Složil jsem zkoušky u mezinárodní federace koučů ICF, jejichž jsem se stal členem a působím rovněž jako lektor a mentor ve skupině certifikovaných koučů Vím, co chci. Tyto dovednosti však využívám rovněž v ESETu pro rozvoj kolegů, kteří o to projevili zájem.
Jak to ovlivnilo vaše kolegy?
V minulosti jsem bojoval s tím, že jsem věděl, co chci, ale druzí to se mnou mnohdy nesdíleli. Když jsem měl privilegium dělat někomu šéfa, bylo dost těžké pro mě pracovat, protože jsem byl poměrně sveřepý a tvrdý. Pokud někdo viděl věci jinak než já, měl to se mnou těžké. Nebál bych se své chování v minulosti označit za diktátorské manýry. Vždycky jsem si myslel, že to je chyba těch druhých, že nechápou, co chci, než jsem našel dostatek pokory a zjistil jsem, že chyba je ve mně. Kouzlo koučinku mi pomohlo víc důvěřovat lidem kolem sebe a jejich schopnostem, pomáhat jim v realizaci toho, čeho chtějí dosáhnout, efektivní cestou. Sdílet místo rozkazovat, delegovat pravomoci a odpovědnost místo štěkat úkoly a rýpat se v detailech exekuce. Zjednodušeně řečeno, protože každý mozek je jiný a nemůže otrocky používat moje přemýšlení, musíme sladit svá očekávání. Troufnu si říci, že nyní je mojí radostí to, když úspěšné projekty řídí lidé kolem mne a já jsem jim maximálně nápomocen. umím se radovat z jejich úspěchu a všímám si, jak rychle získávají zkušenosti. To mne baví víc a víc a je to hlavním motorem každý den přijít do kanceláře a potkat je.
Co dalšího vás zajímá?
Baví mě sdílet své znalosti a zkušenosti s mladšími marketéry na neformálních setkáních a workshopech. Za ESET jsme dokonce přednášeli na střední škole, odkud mám úžasný zážitek, kdy za námi po dvoudenní spolupráci přišel jeden ze studentů a řekl, že už chtěl studium zabalit, ale díky tomu, že jsme mu ukázali, jak marketing funguje v praxi, se rozhodl jít na univerzitu a studovat ho. To jsou takové malé drobnosti, které mi dělají radost.
Najdete mezi nimi i nějaké nemarketingové drobnosti?
Objevil jsem kouzlo improvizace, která učí lidi to, že nemůžou mít všechno pod kontrolou a jsou líp připravení na neočekávané. Takže ať už sám, nebo i se svými dětmi, chodím na kurzy improvizace a moc se tím bavím.