Paní Marie cestovala v pondělí ráno libereckou autobusovou linkou číslo 12, která jezdí mezi Broumovskou a Letnou. Při cestě jí kontrolovala revizorka a udělila jí pokutu. Žena se ovšem brání tím, že jízdenka neměla platnost pouze minutu a navíc měl spoj zpoždění. Případ nyní řeší Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).
Podobné případy sice nejsou prý ojedinělé, tento se ale rychle rozšířil mezi veřejnost, a to prostřednictvím sociálních sítí, na které cestující uveřejnila fotografii jízdenky i udělené pokuty. Tu si ovšem Marie nenechala líbit a případ předala k prošetření ředitelství Dopravního podniku.
„Jela jsem autobusem a chtěla vystoupit na zastávce Stračí. Revizorka mi chtěla při kontrole udělit pokutu, ačkoli tehdy mi lístek ještě stačil,“ vypráví Marie. Údajně navíc nebyla jediná, kdo se v autobuse ocitl v podobně sporné situaci. „Ten samý problém měla ještě jedna paní, ale ta si to nenechala líbit,“ popisuje.
Jelikož během řešení situace dojel autobus na zastávku, kam paní Marie měla namířeno, požádala i revizorku o vystoupení. Nakonec pokutu ve výši 600 korun uhradila, obrátila se ale na DMPLJ. „Nejde mi ani tak o peníze, ale tohle je šikana. Navíc čas na stvrzence napsala až venku,“ dodává Marie.
Takovými případy se zabývá Dopravní podnik po celý rok. „Ročně prošetřujeme tisíce nejrůznějších podnětů. Velmi podobný tomuto jsme naposledy řešili v Jablonci nad Nisou. Událost byla řešena ve prospěch cestujícího,“ popisuje tisková mluvčí DMPLJ Martina Poršová. Ta mimo jiné upozorňuje, že každý cestující nástupem do vozidla uzavírá vlastně s Dopravním podnikem smlouvu a musí dodržovat Smluvní a přepravní podmínky. Zároveň má ale zákazník právo službu reklamovat.
Paní Marie se navíc ohrazuje tím, že autobus měl 3 minuty zpoždění, kdyby přijel včas, ke konfliktu s revizorkou by nemuselo dojít. „Samozřejmě se nyní případu věnujeme. Dohledávají se údaje z GPS případně z dispečinku, které porovnáme s jízdním řádem daného spoje,“ vysvětluje mluvčí.
Na sociálních sítích nenechal příspěvek lidi chladné. Některé doslova pobouřil. „To snad není pravda!!!“ komentoval Petr. „Tohle se mi taky stalo. Bus zaseklej v Pavlovicích a propadla mi jízdenka, taky tohle zkoušeli, ale vyhádala jsem si to,“ sdělila pod příspěvkem svoji zkušenost Lucie. Někteří ale hájili i postup revizorky. „Revizáci za to nemůžou. Je to normální práce. Když vám dojde voucher byť o den, taky není platný. Jako u všeho. Došla trvanlivost jízdenku, cvaknu novou, a je to. S revizákama to nemá nic společného. Tako jsou podmínky přepravy MHD,“ napsala Magdaléna.
Přestože žádná časová tolerance při kontrole neexistuje, měla cestující právo obrátit se na vedení společnosti, přesně jak to udělala. Do 30 dnů dostane výsledek šetření. Při samotné kontrole měla údajně dvě možnosti, jak zareagovat. „Pokud cestující dostane za takový případ pokutu, může ji zaplatit na místě nebo sepsat záznam a osobně přijít zaplatit na přepážku přepravní kontroly. Zde v takových „nejasných“ případech, může písemně požádat vedení společnosti o přezkoumání přirážky k jízdnému,“ komentuje Poršová.
Přestože většinou řeší tyto případy Dopravní podnik velmi citlivě a v naprosté většině ve prospěch cestujícího, někteří filutové se tímto způsobem chtějí obohatit. „Bohužel evidujeme také zvýšenou snahu některých cestujících i z těchto situací těžit,“ dodává mluvčí.