Babiš: Stát s podporou pro nákup elektromobilů občany nepočítá

Autoři | Foto Facebook.com/AndrejBabis

Stát v současnosti neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Po skončení kolokvia vlády se zástupci automobilového průmyslu to uvedl premiér Andrej Babiš. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a dále běží dotační programy za půl miliardy Kč respektive 270 milionů Kč na pořizování elektromobilů a ekologických aut podniky a státními úřady a organizacemi.

"Vyrábět v roce 2025 okolo 25 procent aut na elektřinu a v roce 2030 pak 40 procent je velká výzva a doufejme, že to všichni zvládneme. My se k tomu hlásíme, ale je otázka, jestli jsme si to dobře rozmysleli," uvedl premiér s odkazem na rozhodnutí Evropského parlamentu snížit emisní limity do roku 2030 o 37,5 procenta.

Premiér připomněl, že Evropa má podíl na celosvětových emisích necelých deset procent a oproti Číně s 20 procenty nebo USA s 16 má mnohem přísnější emisní cíle, což by mohlo negativně dopadnout na konkurenceschopnost průmyslu.

Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara je třeba jednat se státem o další podpoře elektromobility ze strany státního rozpočtu. Nemusí jít přímo o daňové zvýhodnění, ale například o zavedení zrychleného odepisování nebo podporu firemních flotil.

Šéfové automobilek se se zástupci vlády, dalších průmyslových oborů a akademickou sférou bavili o plnění 25 opatření, která vzešla z minulého setkání před třemi lety. Podle Wojnara je potřeba naplňování opatření zrychlit a některá nová ještě přidat.

Aby si lidé v budoucnu začali kupovat vozy na elektrický pohon, musí být podle předsedy představenstva Škody Auto Bernharda Maiera spolehlivé, atraktivní a cenově dostupné. Přechod na elektromobily podle něj nebude možný ze dne na den, ale postupně. A bez pomoci státu při budování infrastruktury, legislativy nebo podpory vzdělávání se to neobejde. Škoda nabídne první vozy na elektrický pohon letos.

AutoSAP: V roce 2030 bude chybět 20 tisíc stanic pro elektromobily

V roce 2030 bude v Česku chybět až 20 tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily. O pět let dříve bude deficit 3000 stanic. Na dnešním kolokviu zástupců automobilek a vlády to uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Jedna dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V současnosti jich funguje v ČR zhruba 400.

Dotační program ministerstva dopravy počítal s 1300 dobíjecími místy v roce 2020, což podle sdružení k pokrytí deficitu počtu stanic stačit nebude. "Pro akceptaci ze strany zákazníků jsou žádoucí i opatření pro rozvoj domácí dobíjecí infrastruktury. Vítáme, že ministerstvo životního prostředí k tomu připravuje podpůrný program. V jeho přípravě by se ale mělo rychleji pokročit," uvedli Zdeněk Petzl z AutoSAP.

Tuzemská největší automobilka Škoda Auto investuje podle předsedy představenstva Bernharda Maiera 32 milionů eur (v přepočtu zhruba 819 milionů Kč) do vybudování 7000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. V roce 2018 investovala automobilka 3,4 milionu eur (asi 85 milionů Kč) do výstavby interní dobíjecí infrastruktury v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Pro vlastní zkušební provoz v současnosti využívá více než 300 dobíjecích bodů.

Podpora elektromobility, autonomního řízení, digitalizace a odborného vzdělávání jsou hlavními tématy kolokvia. První kolokvium se uskutečnilo před třemi lety a vzešlo z něj 25 opatření, na kterých bude stát spolu s automobilovým průmyslem pracovat. Například v oblasti elektromobility jich byla dosud splněna zhruba polovina. Obecně se zástupci autoprůmyslu shodli, že naplňování dohodnutých opatření bude muset zrychlit.

Podle studie Boston Consulting Group bude v roce 2030 okolo 50 procent nových aut elektromobily nebo hybridy, do roku 2025 budou elektromobily ekonomičtější než automobily s vnitřním spalováním. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které již nelze splnit výrobou konvenčních aut.

V Česku má automobilový průmysl klíčové postavení, podílí se devíti procenty na HDP a 26 procenty na průmyslové výrobě. České automobilky vyrábí 1340 aut na 1000 obyvatel, což je nejvíce na světě.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Andrej Babiš, elektromobil, podpora, dotace, automobilový průmysl, vláda, ŠKODA AUTO a.s., Česko, Bernhard Maier, Sdružení Automobilového Průmyslu, Evropský parlament, Evropská unie

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.