Počasí dnes13 °C, zítra11 °C
Pátek 1. listopadu 2024  |  Svátek má Felix
Bez reklam

Vázané živnosti průvodců? Neopodstatněná překážka v podnikání, říká Škrabánek z AČCKA

Na našem webu jsme nedávno publikovali komentář kritizující připravovanou novelu zákona, který má zpřísnit podmínky pro poskytování průvodcovských služeb nejen v Praze, ale i v dalších městech naší země. Jedním z kritiků podobných záměrů byla i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Proto jsme o rozhovor zaměřený právě na toto téma požádali pana Romana Škrabánka prezidenta AČCKA.

Ministerstvo místního rozvoje ČR připravuje regulaci činnosti průvodců. Jak se k tomu staví AČCKA?

Přípravy konkrétní legislativy si nejsme vědomi, již několik let se však vedou k tomuto tématu diskuze. Asociace českých cestovních kanceláři a agentur (AČCKA), člen evropské asociace ECTAA sdružující národní asociace členských zemí EU, nesouhlasí s případným návrhem převést činnost turistického průvodce ze živnosti volné do živnosti vázané. Jak již ekonom Rod zmiňuje v článku na vašem webu, regulace činnosti turistických průvodců je neopodstatněnou překážkou v přístupu k výkonu této činnosti a není zárukou pro pořadatele zájezdu, ať už se zabývá příjezdovým či výjezdovým cestovním ruchem, že regulovaný průvodce bude poskytovat své služby kvalitně a řádně v zájmu CK/CA.

Existuje podle Vás něco jako „přirozená“ regulace?

Přirozeným regulátorem výkonu činnosti turistického průvodce je cestovní kancelář, která má v souladu s profesním zákonem č. 159/1999 Sb. odpovědnost za porušení závazků vyplývajících z uzavřené smlouvy o zájezdu bez ohledu na to, zda mají závazky být splněny cestovní kanceláří nebo jinými dodavateli služeb v rámci zájezdu. CK nese tedy odpovědnost za poskytnutí služeb svými subdodavateli a je primárně v jejím zájmu, aby služba průvodce byla poskytnuta řádně. Je zcela přirozené, že cestovní kancelář ve vlastním zájmu vyžaduje poskytnutí kvalitních průvodcovských služeb a na takovéto poskytnutí sama dohlíží. V případě reklamace služeb turistického průvodce se zákazník neobrací fyzicky na průvodce, ale na cestovní kancelář, která je zákazníkovi odpovědná. Domníváme se, že je výhradně na rozhodnutí CK, jaký výběr zvolí, zda požaduje absolventy odborných kurzů, či si své průvodce samostatně připravuje nebo volí jiné varianty.

V čem vidíte největší rozpory zmíněné nově připravované regulace?

Zavedení regulace činnosti turistických průvodců by bylo v přímém rozporu s legislativním usnesením Evropského parlamentu ze dne 15. listopadu 2011 o provádění směrnice o odborných kvalifikacích č.2005/36/ES, čl. 38, ve kterém EP zdůrazňuje, že regulovaných povolání je v EU vysoký počet a vyzývá členské státy ke snížení celkového počtu regulovaných povolání, což by podpořilo mobilitu v poskytování služeb, a poznamenává, že klasifikaci regulovaných povolání je možné odůvodnit se zřetelem na ochranu spotřebitelů, zejména v případě zdravotnických, právnických či technických povoláních.

Jaký dopad na cestovní ruch jako celek bude podobná regulace mít?

Odrazujícím faktorem případné regulace činnosti turistických průvodců je přijetí evropské normy EN15565 (leden 2008), která reguluje odbornou přípravu turistických průvodců a zavádí neúměrný požadavek odborné přípravy turistických průvodců v rozsahu minimálně 600 hodin. Celkový rozsah je rozdělen na 180 hod věnovaných všeobecné přípravě, 180 hod věnovaných přípravě znalostí místní lokality a 240 hod věnovaných praktické přípravě včetně ukázkových výjezdů a pěších okruhů). Důsledná aplikace této normy v rámci zákonné regulace činnosti turistického průvodce by byla velkou překážkou v přístupu k výkonu této činnosti, vedla by k nepřijatelnému poklesu nabídky služeb turistických průvodců a v konečném efektu by mohla vést ke zdražení poskytovaných služeb a nežádoucímu zvýšení cen zájezdů. ECTAA a AČCKA s přijetím této evropské normy zásadně nesouhlasily.

Zavedení regulace činnosti turistických průvodců by dále znamenala velkou překážku pro poskytování služeb CK/CA v incomingu v případě netradičních jazykových skupin (Čína, Japonsko, ostatní asijské země apod.). V ČR je výrazný nedostatek jazykově vybavených průvodců (netradičním jazykovým skupinám je nutné poskytnout službu průvodce v jejich rodném jazyce, nikoli v jazyce světovém), regulace by nepřijatelným způsobem znemožnila přístup k výkonu činnosti zahraničním průvodcům, kteří jsou trvale usazeni v České republice a poskytují své služby na základě řádné živnostenské činnosti. Možnost absolvování odborné přípravy a vykonání zkoušek ve světovém jazyce není dostatečným řešením. České incomingové firmy by nemohly řádně dodávat komplexní služby svým zahraničním obchodním partnerům.

Vidíte v návrzích zpřísňující podmínky pro průvodce nějaká pozitiva?

AČCKA připouští zavedení předpokladu ukončeného středoškolského vzdělání jako kvalifikačního předpokladu pro poskytování služeb turistického průvodce. Podmínkou však je uznatelnost dosaženého středoškolského vzdělání v zahraničí včetně třetích zemí.

Otázkou je i dopad na státní rozpočet. V dané oblasti se velmi dobře orientujete, na rozdíl od nás v redakci - je vůbec možné na ulici průvodce kontrolovat a hlídat kvalitu jejich výkladu?

AČCKA výrazně podporuje zavedení evropského profesního průkazu turistického průvodce, který umožní průkaznější poskytování služeb turistického průvodce přeshraničně mezi členskými zeměmi EU, pokud je služba poskytnuta dočasně a příležitostně v souladu s evropskou směrnicí o odborných kvalifikacích. Zarážející je, že v diskuzi zúčastněná profesní sdružení průvodců hájící zájmy početně omezené skupiny výhradně incomingových průvodců zavedení evropského profesního průkazu nepodporují, byť je zavedení ve všeobecném zájmu evropských průvodců.

V již zmíněném komentáři pro náš web ekonom Rod naznačuje, že zájmem asociace průvodců může být intenzivnější centralizace průvodců do jedné instituce a s tím spojené benefity jako roční příspěvky či vyšší politická síla početnější zájmové skupiny. Může to být jeden z důvodů tlaku na regulaci?

Je logické, že zavedení regulace je vítáno incomingovými průvodci a komerčními institucemi nabízejícími zajištění odborné přípravy turistických průvodců. 

Je něco, co by si - dle Vašeho názoru - v daném segmentu skutečně zasloužilo regulovat, nebo naopak liberalizovat?

Nejdůležitější je kontrola průvodcovské činnosti, která v podstatě v naší republice vůbec neexistuje. Pokud by byl zaveden Evropský profesní průkaz průvodce, musel by ho mít každý, kdo tuto činnost provádí v jakémkoliv evropském státě. Dnes je na trhu mnoho průvodců, kteří nemají žádné oprávnění k této činnosti a jejich kvalita je velmi nízká. Ale je nutné i bez Evropského profesního průkazu kontrolovat průvodce skupin, kteří např. velmi neodborně podávají výklad o Praze a jiných památkách. To je cesta ke zkvalitnění této činnosti, nikoliv zmíněná regulace. Pokud chceme kvalitní průvodce, musíme se zaměřit na jejich kontrolu.

Autor: Libor Matoušek
Foto: www.skrabanek.cz

Štítky průvodce, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, regulace, živnost, Praha, Evropská unie, Česko, Evropský parlament, Japonsko, Čína

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vázané živnosti průvodců? Neopodstatněná překážka v podnikání, říká  Škrabánek z AČCKA  |  Domácí  |  Drbna.cz

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.