Fenomén jménem Duster. Tohle slovní spojení jednoduše platí a rumunská automobilka si dvacet let po koupi společností Renault velmi rychle získává své věrné příznivce. Kapitolou samou pro sebe právě Duster, který ve své kategorii SUV jen těžko bude hledat soupeře v poměru cena – výkon. A právě rumunskou čtyřkolku jsme vyzkoušeli v náročném testu na rozbitých cestách v její domovině. Na čtyři tisíce kilometrů dlouhou cestu jsme si vybrali zánovní Dacii Duster s benzínovým motorem o objemu 1,6 litru.
Jen těžko bychom hledali automobilku, která by se v zemi Drákuly pyšnila tak velkému zájmu. Dacii totiž v Rumunsku potkáte na každém kroku. Spoléhá na ní většina taxikářů, policie a vlastně celý národ.
Před padesáti lety vyjel první vůz této značky z nově postavené továrny v dnešním Mioveni. Dacia se hned od začátku spojila s Renaultem a vyráběla jeho jen mírně upravená auta. Francouzi Dacii v roce 1999 pohltili úplně a nutno podotknout, že rumunská automobilka nebyla v dobré finanční kondici. Renaultu se však z téměř mrtvé značky povedlo udělat celosvětový fenomén. To potvrzují také čísla. V roce 2012 automobilka vyprodukovala přes 359 tisíc vozidel. O tři roky později to bylo už 551 tisíc automobilů a v loňském roce produkce překročila 700 tisíc kusů.
Po několika tisícovkách najetých kilometrů jsme pochopili, čím právě Duster přesvědčuje zájemce o SUV. Rumunský horal si totiž nezadá s vozy stejné třídy, za které si připlatíte dvojnásobek. V terénu se chová přesvědčivě a překvapivě elegantně překonává také výmoly a tlumí rázy na rozbitých asfaltových cestách.
Duster si na nic nehraje, a to se nám líbí. Ve městě ani v terénu se o něj nemusíte příliš bát, vydrží toho hodně. A kupodivu ani u modelu s čtyřiceti tisíci najetými kilometry není slyšet žádné nepříjemné vrzání plastů ani jiné zvuky spojené s levnějším dílenským zpracováním.
Už od prvního pohledu je jasné, na kterých prvcích automobilka ušetřila. Známky luxusu v interiéru nečekejte. Na druhou stranu vše je stoprocentně funkční a na svém místě. Spárování telefonu s multimediálním zařízením funguje na jediné kliknutí, přepínání mezi čtyřkolkou a dvoukolkou je intuitivní, podobně jako zapínání modu EKO. Duster je prostě skvělý sluha, který se nepřetvařuje a slova jako „naleštěná bída“ mu jsou cizí.
Kvůli zaměření na jízdu v terénu má Duster velmi krátké převody, jedničku nemusíte na silnici používat prakticky vůbec, protože supluje chybějící redukci. Průměrná spotřeba modelu s motorem o objemu 1,6 litru se pohybuje okolo devíti litrů, na dálnici si Duster klidně vezme přes deset litrů. Při „lehké noze“ jde ale spotřeba rychle dolů.
Sečteno podtrženo, výsledek testu je pro nás milým překvapením. Zánovní Duster zvládl bez ztráty kytičky náročný horský terén, rozbité okrsky i nekonečné dálnice. Při pohledu do nabídek autobazarů, kde se stejný model nabízí za necelých 300 tisíc korun, nelze jinak než rumunského horala doporučit. Pokud o víkendech měníte svůj byt za chytu na vesnici nebo čas od času vyrážíte na houby do nedalekých lesů či stanovat do přírody, asi jen těžko budete hledat lepšího parťáka na cesty.
Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic
Nejmalebnější silnice na světe zaujala i Jeremyho Clarksona
3500 tun křišťálu, zlatem protkaný závěs a 1100 místností. Takhle si žil rumunský diktátor
SUV nebylo nikdy dostupnější. Duster obstál na jihočeských silnicích i v rumunských horách