Průměrná návštěvnost v české nejvyšší fotbalové soutěži v uplynulé sezoně byla těsně nad čtvrtou anglickou ligou. V Česku dosáhla zhruba 5500 diváků, v Anglii 4500. Průměrná návštěvnost na jedno kolo (44 tisíc diváků) byla srovnatelná s průměrem na jedno utkání německé bundesligy (43 500). Vyplývá to z výsledků studie poradenské společnosti Deloitte.
Stadiony v Česku byly zaplněny v průměru z 56 procent, což bylo zhruba na úrovni třetí anglické ligy (57 procent). "České kluby musí zlepšit komfort diváků a služby nabízené na stadionech při utkáních fotbalové ligy v souladu s novými trendy v západních soutěžích. Tak mohou přilákat nové diváky do hlediště," uvedl specialista na sportovní problematiku v Deloitte Filip Mikel.
Například anglické kluby podle něj upravily stadiony i pro jiné komerčně zajímavé soutěže, jako je například zámořská liga amerického fotbalu NFL. Případně divákům nabízejí mimosportovní atrakce jako procházku v oblacích nebo vlastní minipivovar.
"V USA zase zákulisí vybavili mnoha obrazovkami, aby se zápasy daly sledovat i mimo hlediště. Nebo uvažují o investicích například do 5G sítí. Ty divákům, kteří ve stále větší míře věnují pozornost během zápasů i mobilním telefonům, nabídnou rychlejší připojení," doplnil Mikel.
Jak dále uvedl, i přes nový formát soutěže se průměrná návštěvnost zápasů v Česku ustálila na 5500 diváků na zápas. "Zvyšující se návštěvnost z předešlých let se zastavila také v ligových soutěžích takzvané velké pětky. Pouze v Itálii vzrostla průměrná návštěvnost v poslední sezoně o dvě procenta," podotkl Mikel. Mezi další země "velké pětky" patří Anglie, Německo, Španělsko a Francie.
Podle studie získal průměrný klub anglické Premier League na vysílacích právech za sezonu 2017/18 v přepočtu 3,1 miliardy korun. "To je přibližně desetinásobek toho, co si na vysílacích právech rozdělí všichni účastníci české soutěže dohromady," dodal Mikel.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.