Ve funkci primátora hlavního města Prahy 410 dní, zbývá mu ještě 71. Co by za toto období ještě rád stihl, jak hodnotí to uplynulé? Vyvíjí se kauza Opencard dle jeho představ? Hrozí Praze kolaps MHD? Nejen na tyto otázky odpovídal v rozhovoru pro Malostranskou drbnu Tomáš Hudeček.
Jak byste zhodnotil uplynulých 410 dní ve funkci primátora hlavního města Prahy? Co se Vám ve funkci nejvíce podařilo, jaké z Vašich kroků naopak považujete za nepovedené?
Na magistrátu se nám podařilo změnit praxi, která tu po dlouhá léta panovala a která byla ve znamení arogance a nahodilých a nesmyslně drahých projektů. Proto realizujeme kroky, které jsou naprosto transparentní a pod permanentní kontrolou veřejnosti. Praha se konečně vydala cestou úspěšných evropských metropolí. Léta tady byla nepochopitelně přehlížena klíčová témata jako je územní plán, veřejný prostor či stavební předpisy. A právě tyto dokumenty jsou základním stavebním kamenem, na nichž vzniká úspěšné evropské město. Podařilo se nám odstřihnout úřad od pochybných podnikatelsko-lobbistických struktur, které městskou pokladnu jen vysávaly. Nevytváříme nové dluhy a máme naopak finanční rezervu, díky které můžeme investovat do budoucnosti Prahy (vzdělání, infrastruktura, bezpečnost). Mj. jsme investovali 200 milionů korun na rozvoj školství, dále jsme investovali téměř miliardu korun do oprav silnic, ušetřili jsme více než 5 miliard korun za IT služby, prosadili jsme úspěšné grantové financování kultury, na území metropole se nám podařilo významným způsobem regulovat hazard, vydáváme doklady na počkání a lidé už nemusí čekat nekonečné fronty. Praha má díky nám vůbec poprvé vlastní operační program, ze kterého může čerpat až 5 miliard korun. Učinili řadu dalších zásadních rozhodnutí, mj. kroky vedoucí k zavedení nízkoemisních zón, zlepšilo se krizové řízení města, veškeré smlouvy uveřejňujeme na webu, atp.
Na druhou stranu ale přiznávám, že máme vůči Pražanům i resty: nedokončený projekt elektronického placení pokut, zajištění větší bezpečnosti v centru města, zlepšení práce Městské policie. Problém představují i tzv. brány do města – jako je např. letiště nebo nechvalně proslulý Sherwood. K řešení hlavního nádraží máme připravenou koncepci, kterou jsme ale bohužel nestihli předložit k veřejné diskusi. V případě obdobných koncepčních řešení, jako jsou např. parky, dáváme přednost veřejnému dialogu před rychlým řešením.
Která kauza Vám v současné chvíli nedá nejvíce spát? Kauza Opencard, či další pochybná zakázka DPP týkající se počítačového systému řídícího povrchovou dopravu v Praze, který je zabezpečován firmou Xanthus?
Pokud jde o Opencard, zde se nám se zástupci společnosti E-money Services po sérii vleklých jednání podařilo vyjednat dohodu o společném postupu, kterou považuji za klíčovou, aby došlo ke smírnému řešení sporných bodů vzájemné spolupráce. Nadále platí, že máme zájem o odkoupení zbývajících práv, avšak za cenu, která bude adekvátní a ne předražená. Bez ohledu na výsledky společných jednání Praha zajistí plynulé odbavování cestujících v MHD.
Co se týče zakázky na řídící systém povrchové dopravy, byl jsem panem generálním ředitelem J. Ďurišem ujištěn, že žádný kolaps skutečně nehrozí. Troufám si tvrdit, že odvysílaná reportáž byla jen planým poplachem a uměle vytvořenou kauzou.
Nepřipomíná Vám případ s firmou Xanthus kauzu Opencard? Stejně jako Haguess (dnešní eMoney Service) i firma Xanthus byla vybrána na základě jednacího řízení bez uveřejnění. Stejně jako nad Kartou Pražana i v tomto případě má nad systémem kontrolu jedna firma. V reakci na odvysílanou reportáž České televize jste uvedl, že si vyžádáte všechny dostupné informace a na jejich základě budete jednat. Co jste se dozvěděl a jak plánujete v této kauze dále postupovat?
Jak jsem uvedl výše, s panem generálním ředitelem dopravního podniku jsem se hned druhý den sešel a on mě ujistil, že žádný kolaps veřejné hromadné dopravy nehrozí. Pokud jde o uzavírání smluv v této věci, jsou to historické záležitosti, týkající se bývalých vedení dopravního podniku a někdejších radních, my pouze, podobně jako u Opencard tuto situaci řešíme.
Je pravda, že Dopravní podnik hlavního města Prahy dostal od firmy Xanthus nabídku na odkoupení licencí k provozování systému? Jakou finanční částku firma požaduje?
Tato jednání vedou zástupci DPP, současnému vedení i jimi připravovaným řešením plně důvěřuji.
V reportáži Reportéři ČT bylo též uvedeno, že pokud DPP ukončí s firmou Xanthus spolupráci, hrozí Praze kolaps hromadné dopravy. Je tato hrozba reálná?
Opět uvádím, že jsem byl ujištěn, že žádný kolaps MHD nehrozí.
Vraťme se nyní zpátky ke kauze Opencard. Jmenoval jste se do role hlavního vyjednavače, jak jednání s firmou eMoney Services pokračuje? Existují už konkrétní výsledky, je již sestaveno memorandum o spolupráci s harmonogramem postupu?
Ano, jednání pokračují nadále a jsem rád, že se nám po sérii vleklých jednání podařilo vyjednat dohodu o společném postupu, která obsahuje konkrétní jízdní řád a mj. také stanovuje smírné řešení sporných bodů vzájemné spolupráce. Tuto dohodu považuji za velký krok dopředu, neboť obě strany tím deklarovaly zájem se dohodnout. Memorandum schválila na svém jednání minulé úterý i Rada hl. m. Prahy.
Přiblížili jste se během jednání s vlastníkem autorských práv (tedy firmou eMoney Service) částce, která by byla akceptovatelná a představitelná i z hlediska hlasování v Zastupitelstvu hlavního města Prahy? O jaké částce se v současné chvíli jedná?
S ohledem na stále probíhající jednání, tedy ze strategických důvodů, bohužel nemohu veřejně hovořit o částce, za kterou je Praha ochotna odkoupit zbývající práva. To bych byl špatným vyjednavačem. Nabídka ze strany E-money services musí být především adekvátní, ne předražená.
Jaké alternativy připadají v úvahu, pokud se s firmou EMS nebudete schopni dohodnout? Jaké scénáře jsou reálné, pokud bude EMS trvat na 495 milionech za prodej autorských práv?
Pracujeme na řešení, které bude odpovídat potřebám 21. století, tzn. otevřené řešení, které bude kompatibilní s ostatními systémy využívanými ve městech ČR.
Myslíte si, že Vám (popřípadě celé straně) tyto kauzy mohou uškodit v nadcházejících komunálních volbách? Na kandidátce TOP 09 je několik osob, které jsou stíhané v kauze Opencard. Nedomníváte se, že by to mohlo, jak tvrdí i Váš první náměstek Jiří Vávra, odradit voliče?
Trestní stíhání kvůli Opencard považuji od samého počátku za absurdní, neboť jsou účelově stavěni k zodpovědnosti lidé, kteří se snažili (a v mém případě i nadále snaží) vyřešit tento předražený projekt. Odmítám ustupovat tlakům pocházejícím z různých politicko-byznysových skupin a pevně věřím, že voliči budou schopni ocenit to, oč se na magistrátu s kolegy snažíme. Chceme vrátit Prahu Pražanům, ne ji svěřovat do rukou mafie.
A co spor mezi Vámi a panem Vávrou, do jaké míry Vám může uškodit, co se volebních preferencí týče?
Jako v každé demokratické politické straně probíhají i v TOP 09 diskuse. A i když můžou být někdy vášnivější, je to pro mě zárukou, že jdeme správnou cestou. Pokud bychom popírali vnitrostranickou diskusi, byl by to dle mého názoru špatný signál jak pro voliče, tak pro samotnou stranu.
Jak odhadujete výsledky komunálních voleb? Jaké strany se, dle Vás, dostanou do Zastupitelstva hlavního města Prahy?
S ohledem na změnu volebních pravidel očekávám, že pětiprocentní hranici překoná více subjektů než v minulých volbách. Nicméně spolu se svými kolegy hodláme pokračovat v nastartovaných reformách a věříme, že nám voliči dají možnost pokračovat v úspěšném rozvoji metropole.
Do voleb zbývá ještě 71 dní, co byste za tuto dobu rád, ze své pozice primátora hlavního města Prahy, stihl?
Nyní již hlavně nechceme činit žádná zásadní rozhodnutí, koncepční a důležité body nechť již rozhoduje nová rada.
Jaká budou Vaše hlavní volební témata do podzimních voleb? Jakou byste rád viděl Prahu v roce 2018?
Nastartovali jsme silné změny a daří se nám šetřit peníze ve prospěch smysluplného rozvoje Prahy. Tím jsme postavili základy pro rozumné a normální fungování hlavního města. Na těchto základech chceme Prahu rozvíjet v budoucnu. Chceme jít po vzoru ostatních evropských metropolí, aby se Praha vrátila občanům.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.