Projekt GET UP and GOALS! je evropský projekt globálního rozvojového vzdělávání, který je realizován po dobu tří let ve dvanácti evropských zemích. Česká republika není výjimkou, v současné době je v projektu zapojeno deset škol. S ukončením školního roku nese projekt výsledky v podobě aktivit na jednotlivých školách.
Hlavní cílovou skupinou projektu jsou pedagogové, kteří získávají odborné znalosti v oblasti „Cílů udržitelného rozvoje“ a dovednosti v tom, jak komplexní témata těchto cílů začleňovat do výuky. Pedagogové dále pomáhají aktivním skupinám žáků a studentů s realizací vlastních osvětových komunitních miniprojektů o Cílech udržitelného rozvoje.
Na Gymnáziu Olomouc - Hejčín v uplynulém školním roce realizovali projektový den s názvem Kapka. Třicet žáků gymnázia si v rámci tohoto dne připravilo tematické workshopy na téma klimatických změn pro devadesát žáků osmých tříd ze třech základních škol. Studenti sami vytvořili scénáře jednotlivých stanovišť a připravili vhodné pomůcky. Zároveň jednotlivé workshopy samostatně vedli, zatímco učitelé byli v roli koučů a mentorů.
„Naším hlavním cílem bylo upozornit na problémy, které se nás osobně velmi dotýkají, a zároveň si uvědomit, že žáci mají možnost změnit své okolí a sami sebe. Možná jsou pouhou "kapkou" v oceánu, ale pokud těch "kapek" bude velké množství, tak mají možnost změnit mnohé," řekli učitelé z olomouckého gymnázia.
Na Masarykově gymnáziu v Příboře se žáci třech tříd z ročníku kvarty a sexty zabývali tím, jak žít s minimem obalů a přispět tak ke zlepšení klimatické situace naší planety. „V rámci Dne otevřených dveří naší školy proběhla přednáška na téma Agenda 2030, workshop ZERO WASTE a prezentace na téma znečištění odpady s dopadem na klima naší planety,” popsal aktivitu školy tamní učitel Petr Caloň zapojený do projektu Get up and Goals!.
Cílem akce na příborské škole bylo poukázat na nebezpečí hromadění odpadu, a jak se každý člověk může zapojit do snížení celkového množství vygenerovaného odpadu.
„Již dlouho se ve své práci učitele zabývám problematikou globálního rozvojového vzdělávání. Jsem přesvědčen, že rozvíjí dovednosti a podporuje vytváření hodnot a postojů tak, aby mí žáci byli schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Možnost vidět, jak v ostatních zemích řeší problematiku globálního rozvojového vzdělávání, mi přišla jako skvělá příležitost. Proto jsem byl moc rád, když naše škola dostala možnost připojit se k tomuto projektu. Spolupráce mi přinesla možnost spolupracovat s jinými školami v regionu, otestovat zajímavé výukové materiály, poznat učitele z jiných zemí, kteří mají podobné smýšlení o globálním rozvojovém vzdělávání,” řekl František Brauner z olomouckého Gymnázia Hejčín.
„Do projektu jsem se zapojil z jednoduchého důvodu, a to z toho, že vidím v udržitelném rozvoji naší společnosti smysl. Nemám mnoho příležitostí se do podobných projektů zapojit, proto jsem moc rád, že jsem této nabídky využil. S organizací ARPOK, která má projekt v Česku pod křídly, naše škola už spolupracuje řadu let a tak mi přišlo smysluplné v této spolupráci pokračovat. Projekt mi přinesl spoustu nápadů do výuky a především poznání důležitosti celé problematiky," popsal Caloň z příborského gymnázia.
V Česku projekt Get up and Goals! implementuje vzdělávací organizace ARPOK ve spolupráci s organizací ADRA za podpory Evropské komise a České rozvojové agentury: „Naším cílem je propojení Cílů udržitelného rozvoje,konkrétně témat migrace, klimatická změna, mezinárodní nerovnosti a gender s běžnými tématy ve škole. V 10 zapojených školách během letošního školního roku učitelé testovali lekce k výše uvedeným tématům, hodnotili u žáků dopady na úrovni znalostí, postojů a chování a podporovali žákovské týmy v realizaci osvětových akcí. Projekt Get up and Goals přináší "svět" do škol a učí nejen žáky, ale i učitele a účastníky školních osvětových akcí, že globální témata souvisí s našimi životy tady a teď,” okomentovala práci na školách ředitelka organizace ARPOK Lenka Pánková.
„Moc děkuji všem zapojeným účastníkům a těším se na další školní rok, kdy budeme testovat nový vzdělávací materiál pro výuku globálních témat v historických souvislostech a nadále podporovat žáky v osvětových akcích,” dodala Pánková.