Společnost JCDecaux, která v Praze provozuje reklamní plochy, dnes na základě předloňské novely zákona sejmula dva billboardy u ulice Lipská nedaleko ruzyňského letiště. Mediální zástupce firmy Jiří Chvojka na místě novinářům řekl, že firma čekala na výzvu magistrátu. Podle jejích informací je nelegálních poutačů v Praze 180 a ostatní firmy je nesundávají. Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) uvedl, že všechny jeho plochy, kterých se zákon týká, budou odstraněny nejpozději do konce roku.
SPVR podle svých údajů zahrnuje asi 70 procent trhu s venkovní reklamou a spadají do něj zejména firmy ze skupiny BigBoard.
Mimo města již JCDecaux podle Chvojky billboardy odstranila, v hlavním městě má podobných ploch 15. "Na území měst se čekalo na právní výklad, který v těchto dnech Praha začala doručovat," uvedl. "Výzvu jednoznačně dostaly ještě další společnosti, které zatím nijak nepostupují a svoje reklamy buď na mostech, nebo na billboardech provozují," dodal.
SPVR popřel, že by jeho členové plochy neodstraňovali. "Od dálnic zmizela všechna dotčená reklamní zařízení již v roce 2018 a v jejich okolí zůstala pouze zařízení, kterých se novela silničního zákona netýká a nejsou v jejím rozporu, což potvrdilo i ministerstvo dopravy," uvedl prezident SPVR Marek Pavlas. Dodal, že v případě hlavního města svaz dotčené plochy průběžně odstraňuje a komunikuje s dopravním odborem magistrátu. "Předpokládáme, že veškeré plochy, kterých se novela týká, budou odstraněny nejpozději do konce letošního roku," sdělil.
Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman uvedl, že nebylo nutné čekat na výzvu magistrátu. Dodal, že magistrát má působnost jen na komunikacích Strakonická, Lipská a Cínovecká. "Zatím se podařilo odstranit 42 reklamních zařízení," uvedl mluvčí. Dodal, že několik dalších bylo zakryto a jeden elektronický billboard vypnut. Kolik nelegálních ploch v Praze je, magistrát přesně neví. "Jedná se o totiž všechna reklamní zařízení, tedy i tzv. černé reklamy, které nebyly nikdy povoleny a jejichž počet se mění ze dne na den, dokonce i v průběhu dne," sdělil Hofman. Dodal, že jejich odstraňování úřad řeší průběžně.
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od předloňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři po skončení termínu odstranění napočítali zhruba 3000 nelegálních poutačů. Firma Czech Outdoor ze skupiny BigBoard loni uvedla, že sundala všech 663, což potvrdilo ministerstvo. Tento týden přinesla Česká televize informaci, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo zakázku na odstranění téměř 200 nelegálních poutačů v okolí pěti dálnic.
Mezinárodní firma JCDecaux působí v 80 zemích. V Praze provozuje reklamu mimo jiné v MHD a na mobiliáři včetně většiny zastávek MHD. V prvním případě se firma Rencar ze skupiny JCDecaux soudí s dopravním podnikem o platnost smlouvy z roku 1997, kterou podnik označil za nevýhodnou a neplatnou. Firma tvrdí opak. V případě přístřešků pro MHD Praha připravuje tendr na provozovatele poté, co minulé vedení magistrátu odmítlo JCDecaux smlouvu prodloužit po roce 2021.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.