V továrnách se vyrábí vzduch, kamiony jej přepravují, prodejci umísťují na regály v obchodech a zákazníci si jej nedobrovolně kupují. Že ne? Ale ano – spolu s výrobky prodávanými v nadměrných obalech. Bezdůvodně velké obaly zbytečně zatěžují životní prostředí a matou zákazníky.
Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.
„Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je. Týká se to potravin, kosmetiky a drogistického zboží, hraček, potravinových doplňků a řady dalších výrobků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.
Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Praxe však často vypadá jinak.
„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ říká Lukáš Zelený. Nadměrné obaly navíc představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.
dTest na svých webových stránkách provozuje databázi „vzdušných“ výrobků, jejímž záměrem je poukazovat na uvedené praktiky a pomoci spotřebitelům v lepší orientaci na trhu. Najdete ji na této adrese. V databázi jsou uvedeny jen ty výrobky, jejichž obaly jsou bezdůvodně nadměrné a neslouží například k ochraně zboží nebo spotřebitele. Narazíte-li na případ, kdy se malé množství výrobku krčí na dně krabice či sáčku obklopeno velkou masou obalu, můžete vložit fotografie výrobku přímo do databáze. „Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby změnili své praktiky a nabízeli zboží v odpovídajících obalech,“ uzavírá Lukáš Zelený.
Zdroj: dTest
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Proč se mají starat zákazníci?? z článku plyne ,že dané firmy nedodržují nějakou normu - otázka zní "Co dělají kontrolní orgány?" "Jak reagují na podněty zavedených společenství?" - zřejmě nijak protože toto slyšíme už několik let - výsledek = současné bezvládí kdy si všichni dělají co chtějí a koncový zákazník to přece zaplatí !