Pondělí 7. 4. 2025  |  Svátek má Heřman / Hermína

Referendum o EU v Česku? 80 procent lidí se obává dezinformační kampaně

Autoři | Foto pixabay.com

V kampani před Brexitem, který má vyvrcholit za necelý měsíc odchodem Velké Británie z EU, se objevovaly zavádějící informace a lži. Většina Čechů se obává, že dezinformace by obsahovala i kampaň před případným referendem o setrvání České republiky v Evropské unii. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který pro projekt Moje Evropa zpracovala agentura Median.

„Celých 80 procent lidí má obavu, že by kampaň před případným referendem o setrvání Česka v EU obsahovala dezinformace,“ uvádí v průzkumu agentura Median. Ještě větší procento lidí si myslí, že by před konáním referenda měla vzniknout nezávislá analýza dopadů případného vystoupení Česka z EU.

„Je vidět, že dění kolem Brexitu Češi vnímají a skutečně si uvědomují, že by případné referendum o Czexitu provázely stejné problémy jako britskou kampaň, ať už jde o zamlčování dopadů odchodu z EU, lživé sliby kampaně za odchod či neexistence plánu, jak případný odchod vyřešit tak, aby minimalizoval škody na ekonomice dané země. Považuji tuto obezřetnost a uvědomování si rizika za dobrou zprávu a první krok nutný k tomu, aby lidé hledali fakta a nenaskakovali na manipulace,“ říká zakladatel projektu Moje Evropa a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Českou obezřetnost potvrzuje kromě obav z dezinformací a poptávce po věcné a nezávislé analýze také fakt, že většina lidí by byla pro nezávazné referendum. „Polovina dotázaných se kloní k tomu, aby bylo referendum nezávazné, tj. aby výsledek hlasování byl pouze doporučením pro parlament. Proti doporučující povaze referenda je jen 37 % dotázaných,“ upozorňuje agentura Median.

Více než třetina dotázaných, přesněji 38 procent, přiznala, že přesně neví, podle jakých informací by se v případném referendu rozhodovali. Median se proto v průzkumu zaměřil také na to, co by lidi přimělo k hlasování o setrvání Česka v Evropské unii.

Mezi argumenty, které by nejvíce přesvědčily ty, kteří by hlasovali spíše pro setrvání nebo spíše či určitě pro odchod z EU, patří tvrdší přístup v otázce migrace, řešení dvojí kvality potravin a stíhání zneužívání dotací. U nich více než polovina váhajících tvrdí, že jsou nutnou podmínkou pro to, aby se přiklonili k setrvání v Unii. Méně naopak fungují opatření, která by se dotýkala životního prostředí, vlastní unijní armády a formálních stránek integrace.

„Je vidět, že oproti zažité představě, že Čechy Evropa nezajímá, se tu děje pravý opak – lidé se o členství nejen zajímají, ale umí také poměrně jasně pojmenovat, co od něj čekají. Když se na tyto představy podíváme, uvidíme, že v mnoha případech neselhává EU při řešení problémů, ale politici při jejich vysvětlování občanům. Lidé mají svoje priority v Evropě jasně dané, takže nezbývá než důrazně požadovat, aby je česká vláda zřetelně formulovala v rámci našeho předsednictví Radě EU. Zatím to tak ale bohužel nevypadá,“ říká Tomáš Prouza.

Exkluzivní průzkum pro projekt Moje Evropa provedla společnost Median mezi 22. listopadem a 4. prosincem 2018 na vzorku 1 000 respondentů starších 18 let. Úplnou metodiku výzkumu naleznete zde.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Moje Evropa, Evropská unie, Česko, referendum, Median, Evropa, průzkum, brexit, projekt, Velká Británie, Tomáš Prouza

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.