V kampani před Brexitem, který má vyvrcholit za necelý měsíc odchodem Velké Británie z EU, se objevovaly zavádějící informace a lži. Většina Čechů se obává, že dezinformace by obsahovala i kampaň před případným referendem o setrvání České republiky v Evropské unii. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který pro projekt Moje Evropa zpracovala agentura Median.
„Celých 80 procent lidí má obavu, že by kampaň před případným referendem o setrvání Česka v EU obsahovala dezinformace,“ uvádí v průzkumu agentura Median. Ještě větší procento lidí si myslí, že by před konáním referenda měla vzniknout nezávislá analýza dopadů případného vystoupení Česka z EU.
„Je vidět, že dění kolem Brexitu Češi vnímají a skutečně si uvědomují, že by případné referendum o Czexitu provázely stejné problémy jako britskou kampaň, ať už jde o zamlčování dopadů odchodu z EU, lživé sliby kampaně za odchod či neexistence plánu, jak případný odchod vyřešit tak, aby minimalizoval škody na ekonomice dané země. Považuji tuto obezřetnost a uvědomování si rizika za dobrou zprávu a první krok nutný k tomu, aby lidé hledali fakta a nenaskakovali na manipulace,“ říká zakladatel projektu Moje Evropa a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Českou obezřetnost potvrzuje kromě obav z dezinformací a poptávce po věcné a nezávislé analýze také fakt, že většina lidí by byla pro nezávazné referendum. „Polovina dotázaných se kloní k tomu, aby bylo referendum nezávazné, tj. aby výsledek hlasování byl pouze doporučením pro parlament. Proti doporučující povaze referenda je jen 37 % dotázaných,“ upozorňuje agentura Median.
Více než třetina dotázaných, přesněji 38 procent, přiznala, že přesně neví, podle jakých informací by se v případném referendu rozhodovali. Median se proto v průzkumu zaměřil také na to, co by lidi přimělo k hlasování o setrvání Česka v Evropské unii.
Mezi argumenty, které by nejvíce přesvědčily ty, kteří by hlasovali spíše pro setrvání nebo spíše či určitě pro odchod z EU, patří tvrdší přístup v otázce migrace, řešení dvojí kvality potravin a stíhání zneužívání dotací. U nich více než polovina váhajících tvrdí, že jsou nutnou podmínkou pro to, aby se přiklonili k setrvání v Unii. Méně naopak fungují opatření, která by se dotýkala životního prostředí, vlastní unijní armády a formálních stránek integrace.
„Je vidět, že oproti zažité představě, že Čechy Evropa nezajímá, se tu děje pravý opak – lidé se o členství nejen zajímají, ale umí také poměrně jasně pojmenovat, co od něj čekají. Když se na tyto představy podíváme, uvidíme, že v mnoha případech neselhává EU při řešení problémů, ale politici při jejich vysvětlování občanům. Lidé mají svoje priority v Evropě jasně dané, takže nezbývá než důrazně požadovat, aby je česká vláda zřetelně formulovala v rámci našeho předsednictví Radě EU. Zatím to tak ale bohužel nevypadá,“ říká Tomáš Prouza.
Exkluzivní průzkum pro projekt Moje Evropa provedla společnost Median mezi 22. listopadem a 4. prosincem 2018 na vzorku 1 000 respondentů starších 18 let. Úplnou metodiku výzkumu naleznete zde.