Od roku 2010 byl český akrobatický pilot Martin Šonka pevnou součástí Red Bull Air Race. Kromě desítek dílčích triumfů dokázal prestižní leteckou sérii jako první Čech v historii ovládnout. Ale náročný sport českému reprezentantovi nepřinesl jen pocity štěstí z výhry, často se musel smiřovat s nepřízní počasí nebo vlastními chybami. Co se vlastně během těch let dělo uvnitř Martina Šonky?
„To byl první závod v Abu Dhabi a první let v trati. O tom jsem dlouho snil a v tu chvíli se to stalo skutečností. Nádherný, nezapomenutelný pocit, ale také velká nervozita z očekávání, které jsem měl.“
„Těch opravdu dojemných bylo hodně. První vítězství v závodě v Abu Dhabi, ohromná podpora českých fanoušků při vítězství v Budapešti. Těžké vybrat. Ale asi poslední let loňské sezony a moment, kdy jsem se dozvěděl, že jsme mistři světa, a když jsem pak vystoupil z letadla a byl tam celý tým. Vidět Lance, našeho technika a nejstaršího člena týmu, jak má slzy na krajíčku, to bylo něco…“
„Když mi letos při posledním závodě v Japonsku zapípalo 11 G při jednom z vertikálních obratů. To bylo velké překvapení, že jsem „dokázal“ ve zlomku vteřiny přenechat titul někomu jinému.“
„Okamžik, kdy přišla zpráva o tragické nehodě vrtulníku Hannese Archa. Člověk si v takových chvílích hodně věcí znovu uvědomí. To byl hodně smutný moment pro všechny v Red Bull Air Race.“
„Moment, kdy mi do vysílačky oznámili, že jsem se stal mistrem světa. Po takovém úsilí, tvrdé dřině a napětí. To byl opravdu moment neskutečného štěstí.“
„Znovu bych musel zmínit momenty, kdy nás opustili piloti a hlavně skvělí lidé, kteří zanechali v Air Race velkou stopu. Ať už to byl Hannes Arch, Mike Mangold nebo Alejandro Mclean. Ale když bych měl zmínit něco dalšího, rozhodně okamžik, kdy přišla zpráva, že Red Bull Air Race končí. To byla velká rána.“
„Nikdy nezapomenu na celou kariéru v Red Bull Air Race. Byly to skvělé roky v úžasném motorsportu a já měl tu čest být jeho součástí.“
„Nikdy jsem si příliš adrenalinu a vzrušení nepřipouštěl. Každý let byl nádherný a vzrušující, ale na druhou stranu to bylo hlavně o naprosté soustředěnosti a maximální koncentraci. Hodně adrenalinový byl první podlet mostu v Budapešti. Každopádně i tehdy bylo součástí mé práce zůstat absolutně klidný.“
„Těžko říct, takových momentů bylo v Red Bull Air Race asi víc. Ale rozhodně zůstat klidný v posledním závodě loni v Americe, když jsme bojovali o titul. To bylo velmi těžké. Napětí by se dalo krájet, ale mně se podařilo zůstat naprosto v klidu až do poslední vteřiny na trati. Na to budu vždycky rád vzpomínat.“
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám