Celkový počet transakcí platebními kartami Mastercard v České republice podle údajů za první tři kvartály 2019 meziročně vzrostl o 18 procent. V e-shopech byl růst v porovnání se stejným obdobím loňského roku 58procentní. V kamenných obchodech se součet plateb meziročně zvedl o 15 procent, vyplývá ze statistik společnosti Mastercard.
Lidé nakupují s kartami nejen častěji, ale platí jimi i pořád menší částky a stále více tak využívají pohodlí, rychlosti a bezpečnosti bezhotovostního placení. Průměrná částka placená kartou letos za tři kvartály meziročně klesla o dalších 5,9 procenta. Podle průzkumu iResearch je pro téměř polovinu lidí přijatelná minimální hodnota nákupu, za který by už platili kartou, pouhých 20 korun, což je pro představu zhruba balíček žvýkaček nebo půllitrová láhev vody.
Častější placení menších sum kartou souvisí také s rozšiřováním možností platit bezhotovostně za jízdenky přímo ve vozidlech veřejné dopravy nebo na zastávkách. „Počet terminálů v prostředcích hromadné dopravy se blíží hranici 5000, když ještě loni to bylo kolem 3500. Doprava je nejviditelnější směr koncepce Smart City, ale bezhotovostní platby využívají občané stále častěji také ve státní správě, školství nebo zdravotnictví,“ poukázal Martin Dolejš, ředitel rozvoje obchodu Mastercard.
„Česká republika patří k nejinovativnějším trhům v oblasti plateb na celém světě. Češi jsou absolutní globální špičkou s prakticky stoprocentním podílem bezkontaktních platebních terminálů a také v četnosti využívání bezkontaktních plateb. Díky tomu u nás loni poprvé padla miliardová hranice v počtu karetních transakcí a jejich počet i nadále meziročně roste 18procentním tempem,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.
Pokud má Česká republika někde rezervy, tak je to rozšířenost platebních terminálů mezi obchodníky. Evropský průměr je aktuálně 23 terminálů na tisíc obyvatel. I přestože Česko ještě v roce 2016 v počtu terminálů hluboce zaostávalo, díky aktivitám a investicím Mastercard na českém trhu se postupně evropskému průměru přibližujeme. Podle očekávání se Česká republika letos přiblíží k počtu 21 kusů terminálů na tisíc obyvatel.
S cílem tento stav výrazně zlepšit uzavřela letos v září společnost Mastercard s českou vládou Memorandum o spolupráci, které přímo navazuje na inovační strategii České republiky pro roky 2019-2030. „Mastercard se zavázal investovat do další modernizace digitální infrastruktury a zavádění inovativních platebních technologií v České republice. Dále je naším cílem také podporovat drobné obchodníky napříč segmenty a rozvíjet koncept Smart City v oblasti veřejné dopravy i mimo ni. Chceme nadále zlepšovat způsob, jakým lidé mohou platit a obchodníci přijímat platby za služby a zboží,“ jmenoval Michal Čarný.
Koncept Smart City spočívá ve zvyšování kvality života a veřejné správy využíváním dostupných moderních technologií a infrastruktury, kam patří i systémy bezhotovostního placení. Podle průzkumu iResearch placení daní a poplatků kartou na státních a místních úřadech upřednostňují čtyři z pěti Čechů a tři čtvrtiny obyvatel stojí o možnost platit kartou v kinech, divadlech, ve vozidlech MHD a za parkování.
Od 14. září 2019 platí povinnost nutnost vyššího stupně ochrany při platbách kartou na internetu i v kamenných prodejnách daná směrnicí PSD2. Zvýšení zabezpečení je postaveno na zavedení tzv. dvoufaktorového ověření držitele karty. To znamená, že banky, které vydávají platební karty, musí platbu kartou nově ověřit vždy pomocí dvou na sobě nezávislých autentizačních faktorů, tedy “identifikátorů” spotřebitele, které jej prokazatelně určují. „Zvýšení bezpečnosti je investicí do budoucnosti, na kterou se snažíme v oblasti platebních karet postupně připravovat, a proto se již v současné době spotřebitelé setkávají s vydáváním nových aplikací nebo aktualizací stávajících bankovních aplikací, které přinášejí možnost pohodlného ověření pomocí otisku prstu či obličeje, což považujeme ze jednoduchou a pohodlnou metodu ověření splňující požadavky evropské směrnice,“ doplnil Luděk Slouka, ředitel rozvoje produktů a inovací Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.
Hotovost je na ústupu i na hudebních festivalech. Mastercard byl partnerem cashless řešení pražského Metronomu. Na festivalech Colours of Ostrava a Grape v Piešťanech pak měli návštěvníci u vybraných obchodníků přednostní odbavení při platbě kartou Mastercard. V Praze na Florenci funguje už druhým rokem gastronomický market Manifesto, jehož bezhotovostní provoz si pochvalují nejen statisíce návštěvníků, ale provozovatelé a obslužný personál bister a obchodů, kterým zjednodušuje a usnadňuje podnikání. Není tedy divu, že se koncept Manifesto rozšířil i na Smíchov a poroste dále. Na cashless systém přešel i populární pražský Střelecký ostrov, kde už návštěvníci nemusí mít starosti s hledáním nejbližšího bankomatu, jako tomu bylo doposud.
Počet platebních karet v Česku podle statistik Sdružení pro bankovní karty dlouhodobě převyšuje součet obyvatel a celkové transakce kartami loni poprvé zdolaly jednu miliardu. Statisíce osob používají k placení i mobily nebo hodinky. Mobilní telefon je podle průzkumu Mastercard Digitalization Survey pro více než dvě třetiny osob nejlepší alternativou k placení.