Modernizace regionálních železničních tratí se může příštích letech potýkat s problémy. Peníze z evropských fondů, které patří ke klíčovým zdrojům financování modernizací, budou nejspíš určeny především pro nejdůležitější dálkové tratě. Stát proto bude muset hledat peníze jinde, řekl při dnešním Žofínském fóru náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Podle Čočka to zatím vyplývá z tvorby programů financování z evropských fondů pro období 2021-2027. Peníze by podle něj měly směřovat zejména na stavby a rekonstrukce koridorů patřících do takzvaných transevropských dopravních sítí. Tam patří zejména důležité dálkové tratě.
"To pro nás může být v případě regionálních tratí problém. Budeme muset hledat peníze z jiných zdrojů," řekl Čoček. Vedle nových zdrojů financování, jako jsou úvěry nebo větší zapojení soukromého sektoru, může být řešením převedení peněz z jich oblastí. To ale bude podle náměstka problematické. "Nemůžeme škrtat na dálničních projektech a jinde," dodal.
Ohroženy tak mohou být rekonstrukce zejména lokálních tratí mimo velká města. Podpora regionálních železnic, které fungují v rámci integrovaných dopravních systémů, by mohla pokračovat. Čoček ovšem upozornil, že při tvorbě nového programového období zůstává mnoho nevyjasněných otázek a podmínky čerpání evropských peněz se ještě mohou změnit.
Právě integrovaná doprava na železnici zaznamenává v posledních letech růst, kdy se na kolejích smazává rozdíl mezi městskou a regionální dopravou. To vede k přetěžování tratí, podle Čočka jsou požadavky na počet spojů už vyšší, než jsou kapacity železnic. Na to doplácejí zejména nákladní dopravci, kteří zejména u velkých aglomerací musí často čekat nebo jezdit po objízdných trasách.
Počet cestujících na železnici roste nepřetržitě posledních deset let. Loni vlaky přepravily více než 189,6 milionu pasažérů, což je meziročně o 6,5 milionu více.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.