Rychlovlak pendolino, kterým České dráhy svezly první cestující 23. prosince 2004, se pro někoho stal symbolem rychlého a pohodlného cestování, pro jiné je ovšem zbytečným luxusem nevhodným pro české tratě. Běžný provoz zahájilo pendolino v prosinci 2005 a dnes je nejaktivnější mezi Prahou a severní Moravou. Nikde ovšem nevyužívá maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu, na českých kolejích se totiž smí maximálně "stošedesátkou".
Tendr na dodávku deseti rychlovlaků vypsala česká vláda už v roce 1995, ovšem celý projekt se výrazně zpozdil a také prodražil. Vítězné konsorcium vedené ČKD se totiž záhy dostalo do problémů, a kontrakt proto převzala firma Fiat Ferroviaria, patřící dnes mezinárodnímu koncernu Alstom. České dráhy koupily od Alstomu nakonec sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun, poslední splátku poslaly na účet výrobce v listopadu 2014.
Jedna ze souprav byla vážně poškozena při železniční nehodě na přejezdu ve Studénce v červenci 2015 a továrna musela vyrobit celou přední část vlaku. Oprava trvala více než tři roky, vlak se do provozu vrátil až loni v novém designu interiéru, který dostaly i ostatní soupravy. Pendolino, které oproti běžným vlakům může díky naklápěcí skříni projíždět rychleji zatáčky, drží český rychlostní rekord. V listopadu 2004 jelo u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem rychlostí 237 kilometrů za hodinu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.