Rychlejší povolování staveb na základě spojeného řízení, oddělení vyvlastňování pozemků a řízení o náhradě za zabranou půdu a převod odvolacích řízení na Nejvyšší správní soud (NSS) a případně krajské soudy mají být podle návrhu ministerstva dopravy hlavní body pro snazší přípravu významných staveb silnic, dálnic a železnic.
Vyplývá to z věcného záměru zákona o liniových dopravních stavbách, který ministerstvo poslalo do meziresortního připomínkového řízení.
Inspiraci k legislativní změně našlo ministerstvo v sousedním Německu. Seznam chystaných staveb, takzvaný plán potřeb, by podle úřadu měl být schvalován jako příloha samotného zákona. "Tím bude výrazně posílena stabilita plánování dopravních liniových staveb, jelikož ke změně plánu potřeb bude vždy nutné dosažení potřebné většiny v obou komorách Parlamentu ČR," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.
Seznam těchto významných staveb navrhuje ministerstvo aktualizovat vždy po pěti letech. K urychlení přípravy by rovněž mělo sloužit sloučení procesu územního a stavebního řízení do takzvaného integrovaného povolovacího řízení. To by se mělo odehrávat před specializovaným stavebním úřadem v případě silnic a před Drážním úřadem, pokud by mělo jít o železniční stavbu.
Známou oblastí, kterou už tvůrci zákona uváděli dříve, je uvažované oddělení vyvlastňovacího procesu od následného rozhodnutí o výši náhrady za vyvlastněné pozemky. Tyto pozemky by v případě sporu byly uvedeny do takzvané držby a státní investor by na nich mohl okamžitě začít provádět potřebné přípravné práce i v situaci, že dosud nebyla v odděleném řízení vyřešena výše náhrady za tento pozemek.
Zákon o liniových stavbách je druhou normou z dílny ministerstva dopravy a zákonodárců z vládního hnutí ANO, která se zabývá výstavbou dopravní infrastruktury. Minulý měsíc vstoupila v platnost novela zákona o urychlení staveb, která umožnila při dobrovolném odprodeji pozemků cenu významně navýšit. Takzvaný bonus za dobrovolný prodej pozemku může vzrůst až na šestnáctinásobek původní hodnoty.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.