„Pražane, i ty budeš moknout při čekání na tramvaj. Pražane, i ty přicházíš o peníze.“ Kdo za poslední téměř dva měsíce projížděl Prahou, nemohl si billboardů s těmito hesly nevšimnout.
Jaké jsou motivy vzniku kampaně „Okradená Praha“, které firmy za ní stojí, jak dlouho ještě budeme po Praze vídat billboardy s galským kohoutem? Na tyto i mnohé další otázky odpovídal Marek Pavlas, tiskový mluvčí Svazu poskytovatelů venkovní reklamy stojící za celou touto iniciativou.
Mohl byste na úvod pro čtenáře Malostranské drbny shrnout hlavní cíle a motivy vzniku vaší kampaně „Okradená Praha“?
Tato iniciativa měla za cíl upozornit na magistrátem nijak mediálně neprezentované a veřejností netušené dopady nových Pražských stavebních předpisů (PSP). Ty kromě likvidace provozovatelů velkoplošné reklamy nově rovněž ustanovují dominanci francouzské společnosti JCDecaux, která díky exkluzivní smlouvě s městem jako jediná může provozovat reklamu ve formátu, který nezakazují PSP. Praha tak zlikviduje firmy, které jí platí stamiliony do rozpočtu a nadále bude trpět nevýhodnou smlouvu, která nic nepřináší, všichni o ní přiznávají, že je nevýhodná, ale nikdo s tím nic nedělá. Navíc nyní opravdu nemohou vznikat nové zastávky – JCDecaux svůj počet dle smlouvy postavila a o další nemá zájem. Nikdo jiný je stavět nemůže kvůli exkluzivitě JCDecaux. To široké veřejnosti také není známo a my na to chceme upozornit.
Přinesla kampaň už nějaký dílčí úspěch?
Úspěchem je i to, že se o toto téma zajímáte Vy. Veřejnost se najednou ptá svých zastupitelů i kandidátů na zastupitele, proč tato smlouva nadále existuje a jestli by ji v případě zvolení vypověděli. Stalo se z toho téma a to je jedině dobře.
Proč se Svaz poskytovatelů venkovní reklamy rozhodl komentovat stávající situaci právě teď a touto formou? Snažili jste se na tento problém upozornit již dříve?
Nebylo naší volbou, že PSP začínají platit 10 dnů před volbami, to byla volba Rady. Stejně bychom se proti jejich dopadům vymezovali i v jakémkoliv jiném čase. Na nevýhodnou smlouvu s JCDecaux už upozorňujeme roky, nicméně v součinnosti s dopady nových PSP je její existence ještě více nemravná.
A proč touto formou? Je to jediná účinná forma, kterou máme k dispozici. Doporučeným dopisem radě se nikdo nezabývá, touto masivní kampaní se už rada zabývat musí.
Kdo za celou kampaní stojí, resp. jaké firmy jsou členy Svazu provozovatelů venkovní reklamy?
Jsou to subjekty představující cca 60%-70% podíl na trhu venkovní reklamy. Kromě skupiny BigBoard je to i 4-les Advertising, Vanesta Reklama, LED multimédia, Contur agency a RAILREKLAM. Obsahuje tedy mimo jiné všechny společnosti, které byly dříve sdružené v AVR (asociace venkovní reklamy), kromě JCDecaux.
Kolik celá tato kampaň stála a kdo ji financuje?
Vzhledem k tomu, že pro kampaň používáme neprodané plochy členských společností v nákladových cenách, jsou náklady mnohem nižší, než kdyby podobnou kampaň uskutečnil jiný komerční subjekt.
V dubnu 2008 (tj. sedm měsíců před schválením onoho nevýhodného dodatku ke smlouvě mezi Magistrátem a firmou JCDecaux, proti kterému mimo jiné nyní vystupujete) byl založen společný podnik firem JCDecaux a BigBoard (pozn. red. na jaře tohoto roku se však stala 100% vlastníkem opět firma JCDecaux, Městský mobiliář), tzn. i firma BigBoard díky tomuto dodatku profitovala. Nepřijde vám paradoxní, že Svaz, jehož členem je v současnosti společnost BigBoard, poukazuje na nevýhodnou smlouvu, na níž (resp. na dodatku) se sama podílela?
Podílníkem ve společnosti JCDecaux BigBoard nebyla společnost BigBoard Praha a.s., ale lucemburská společnost podobného jména. Chápu, že je to matoucí, ale s dnešním BigBoardem, který je členem SPVR, neměla kromě názvu nic společného.
O zrušení smlouvy mezi Magistrátem a společností JCDecaux usiluje od roku 2009 rovněž nezisková organizace Acta Non Verba, která mimo jiné podala i stížnost k Evropské komisi. Uvažoval Svaz poskytovatelů venkovní reklamy o spolupráci s touto obecně prospěšnou společností?
Pan Razima, stojící za Acta Non Verba, je a priori nesmiřitelným odpůrcem venkovní reklamy v jakékoliv formě. Nerozlišuje povolené a nepovolené billboardy, které bývají právě pro svoji nepovolenost a nebezpečnost aktéry dopravních nehod. Spolupráci s ním si neumím představit, i když se zde paradoxně jeho zájem prolíná s tím naším.
Generální ředitel společnosti JCDecaux Pavel Slabý prostřednictví tiskové zprávy prohlásil, že „firmy sdružené ve Svazu nemají očividně žádné zkušenosti s provozováním mobiliáře a s tím spojených služeb, a proto na jejich amatérské závěry není možné reagovat jinak, než právními kroky, které naše společnost v tuto chvíli připravuje.“ Podnikla proti vám již firma JCDecaux nějaké právní kroky?
Se společností JCDecaux měl BigBoard společný podnik v Rusku a na Ukrajině, který provozoval několik uličních mobiliářů. Mimo jiné i síť v Moskvě, která byla podstatně větší než pražský mobiliář. Zkušenosti máme, i díky spolupráci s JCDecaux. Víme proto, jaké jsou reálné náklady a ziskovost podobných projektů a jak moc je pro JCDecaux pražská smlouva výhodná.
JCDecaux proti nám žádné právní kroky nepodnikla a dle posledního vyjádření jejího šéfa, p. Slabého, ani podnikat nebude. Podle mě to jen potvrzuje pravdivost našich tvrzení.
Nechal jste se slyšet, že „boj, jaký primátor Hudeček rozpoutal ve vztahu ke společnostem provozujícím venkovní reklamu, je jen zástěrkou pro krytí skutečných problémů, které narychlo schválené Pražské stavební předpisy, s nimiž navíc nesouhlasí téměř 100 procent pražských zastupitelů, přináší.“ O jaké problémy se podle Vás konkrétně jedná?
Při studiu naší problematiky v rámci PSP jsme zjistili, že obsahují jiné, pro Pražany podstatně závažnější témata. A překvapilo nás, že se o nich téměř neví. PSP byly prezentovány jako spásná věc, přinášející Pražanům západní kvalitu městského života a zákaz billboardů. Skutečnost je jiná a není náhodou, že jediní, kdo PSP vedle pana Hudečka podporují, jsou architekti a developeři. Na tyto problémy zcela konkrétně upozorňujeme iniciativou www.prahapodlehudecka.cz
„Pražane, i ty budeš moknout při čekání na tramvaj. Pražane, i ty přicházíš o peníze,“ toto jsou hesla vaší kampaně. Jde vám tedy o ochranu veřejného zájmu? Není to spíše tak, že si pouze jedna zájmová skupina chce zvýšit své zisky omezením jiné zájmové skupiny?
Za posledních 10 let si provozovatelé venkovní reklamy v Praze vydělali cca 800 mil. Kč. Praha za tuto dobu dostala do rozpočtu cca 1.000 mil. Kč na nájmech. To je podle nás vyrovnaný vztah. Další cca 1 miliardu obdrželi soukromí vlastníci pozemků v Praze. Za stejnou dobu vlastníci JCDecaux díky své smlouvě s Prahou vydělali 528 mil. Kč a Praze zaplatili pouhých 49 mil. Kč. To rovnovážný vztah není. Víme, že městský mobiliář se dá postavit a provozovat tak, aby z něj mělo město mnohem větší prospěch, a provozovatel stále bude dosahovat přiměřeného zisku. Upozorňujeme na to a místo nové soutěže na mobiliář přijde úřední represe, která bezhlavě ničí ty, kteří platí. Je to boj zájmových skupin, nebo boj za zachování zdravého rozumu?
Jak dlouho budeme po Praze vídat billboardy s galským kohoutem a Napoleonem, resp. jak dlouho bude ještě kampaň pokračovat?
Jak dlouho bude třeba.
_________________
Marek Pavlas je tiskovým mluvčím SPVR a finančním ředitelem BigBoard Praha, a. s.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.