Školy nyní zřejmě kvůli koronavirové krizi nebudou dělit třídní kolektivy na různé předměty do menších skupin tak často, jak se očekávalo při zavádění reformy financování škol. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) se s ohledem na riziko nákazy covidem-19 dá očekávat, že se ředitelé budou snažit zachovat jednotlivé třídy spíš pohromadě. Nový model financování škol, který funguje od ledna, se podle něj nicméně v prvním pololetí letošního roku dobře osvědčil a do budoucna může vést ke zkvalitnění vzdělávání.
"Samozřejmě, že ten nastartovaný proces možného dělení výuky, který je doprovázen i větší potřebou pedagogických pracovníků, tak bude velmi pravděpodobně do značné míry teď zbržděn covidovou krizí," řekl Plaga. Připomněl, že děti mohly být ve školách v květnu a v červnu jen v patnáctičlenných skupinách, které se neměly potkávat. Od září už žáci nastoupí do běžných tříd, ministerstvo nicméně doporučilo ředitelům, aby se opět snažili minimalizovat potkávání dětí z různých kolektivů.
Podle ministra má v současnosti přednost zdravotní hledisko. "V tuto chvíli je skutečně důležité zabezpečit standard (výuky) a zvládnout případná karanténní opatření a takové věci, které nás bez pochyby na podzim budou ve školství čekat," řekl. Dá se podle něj proto očekávat, že ředitelé budou s rozdělováním tříd na různé předměty v novém školním roce spíše opatrní.
Spuštění nového způsobu placení, podle kterého dostávají školy peníze nejen podle počtu žáků, ale také podle počtu odučených hodin, se podle ministra v lednu povedlo. Podle dřívějších zjištění si změnu pochvalovali i ředitelé škol. Plaga věří, že peněz poteče do školství čím dál víc a povede to ke snížení tlaku na maximální možné naplňování tříd a ke zvýšení kvality výuky.
Potřeba je podle něj hlavně zajistit personál a prostory škol. Na nedostatek obojího si řada škol dlouhodobě stěžuje. O rozšíření prostor škol se podle ministra musí postarat především jejich zřizovatelé. Přilákat pracovníky by mělo zvyšování platů, které si dala za cíl vláda. Učitelé dostali v rozpočtu přidáno naposledy letos v lednu, a to meziročně zhruba o deset procent. Příští rok by jim měly výdělky vzrůst o devět procent, řekl ministr. V mezinárodním srovnání ale zůstává školství podfinancované.
Plaga poznamenal, že z některých škol už má nicméně signály, že je o místa učitelů větší zájem. Důvodem je podle něj i to, že toto povolání skýtá jistotu, kterou někteří jiní zaměstnanci ztrácejí nyní kvůli koronavirové krizi.
Ministerstvo školství hospodaří letos se zhruba 214 miliardami korun. Školám zřizovaným krajem či obcí z toho dalo 147,96 miliardy korun, o 20,52 miliardy víc než loni. Zhruba 122,37 miliardy přidělil úřad přímo školám a dalších 16,1 miliardy pro ně poslal krajským úřadům prostřednictvím republikových normativů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Dobrý den,můj syn chodí do školy na vesnici.Kdyz nastupoval do první třídy bylo jich 32 žáků tak je rozdělili do dvou tříd.Vse bylo super v každé třídě bylo 16 dĕtí. VE čtvrté třídě je ale bohužel spojili pro nedostatek učitelů a prostoru,jelikož museli rozdělit opět prvňáčky.Muj syn dostal asistentku na popud psychologické poradny a jeho potřeb .Bohužel na druhém stupni už asistentku nedostal kvůli dětem na prvním stupni,že je potřebuji víc.Kdo ji potřebuje víc kde je nějaké měřítko. Díky třídnimu učiteli, který mu a jiným dětem dával doučování a rozdělil takovy počet deti ve sve třídě na dve skupiny dokazal pomoci vic nez asistent.A vy chcete zakázat púlit třídy. Nezlobte se na mě ale je nás spousta který s tím souhlasit nebudeme tímto tyrate naše děti kteří mají nějaký problém.všude kolem se neřeší kovid tak jak by měl.Vime už všichni i ty děti že se stejně nakazíme všichni tak proč s tím pořád dělat takové cavyky.Proc jste otevirali hranice,proč lidi který museli cestovat za hranice nemuseli do nucené karanteny proč kvůli temto lidem máme mi všichni ostatní kteří jsme respektovali veškeré příkazy trpět.